رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گرمازدگی شدید و مراجعه دیرهنگام به اورژانس را موجب فوت دانست و از گرمازدگی ۶۰ نفر از ابتدای سال تا کنون خبر داد. 

گرمازدگی شدید می‌تواند منجر به فوت شود / ۶۰ مورد گرمازدگی از ابتدای سال تاکنون 

دکتر علی یزدانی در گفت‌وگو با قدس خراسان اظهار کرد: معمولا دمای بالاتر از ۳۸ تا ۴۰ درجه را گرمازدگی می‌گوییم که این مسئله علائمی را برای انسان‌ها و موجودات زنده گرمازده ایجاد می‌کند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین راه جلوگیری از گرمازدگی و عواقب بعدی آن جلوگیری از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور آفتاب است، متذکر شد: مردم از تردد غیرضروری در سطح خیابان پرهیز جدی داشته باشند یا در صورت اجبار به تردد در خیابان، بین ساعت ۱۰ تا ۱۴ تردد نداشته باشند و کارهای خود را به قبل یا بعد از این ساعت موکول کنند که اوج گرما را در این بازه زمانی شاهد خواهیم بود.

وی افراد سالمند، خانم‌های باردار، اطفال و نوزادان را بیشتر در معرض آسیب دانست و تاکید کرد: تحمل بدن این افراد در برابر گرما کمتر از افراد عادی است.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: افرادی که به ناچار مجبور هستند در معرض نور آفتاب قرار بگیرند حتما حتما از وسایلی استفاده کنند که کمترین تابش اشعه به بدنشان برسد و استفاده از کلاه و کرم‌های ضد آفتاب استاندارد را جدی بگیرند. 

یزدانی با بیان اینکه گرمازدگی علائم خاصی ندارد، افزود: سردرد، سرگیجه، بی‌حالی، ضعف و خستگی بیش از حد می‌تواند نشانه گرمازدگی محسوب شود و خشکی پوست و دهان نیز از این جمله هستند که در صورت مشاهده این موارد باید با ۱۱۵ تماس گرفته شود تا اگر علائم خطرناکی در فرد وجود داشت اقدامات درمانی ویژه برای او انجام شود.

وی تاکید کرد: ضمن اینکه تماس با اورژانس انجام می‌شود حتما بلافاصله فرد را از محل گرمازدگی و نور آفتاب دور کرده و از وسایل خنک‌کننده برای کاهش گرمازدگی استفاده کنند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در صورت نیاز باید فرد به مرکز درمانی منتقل شود، اظهار کرد: افرادی که دچار بیماری بدخیم هستند مثل انواع کنسرها، بیماران دیابتی و بیماران قلب و عروق معمولاً سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و تحملشان در مواجهه با گرما پایین‌تر است و اطرافیان باید این چند روز از این بیماران زمینه‌ای مراقبت کنند و تا حد ممکن از بیرون رفتن آن‌ها خودداری کنند.

یزدانی با تاکید بر اینکه در این چند روز حتما افراد به اندازه کافی آب بنوشند، تصریح کرد: به خاطر اینکه تعریق هم از طریق دستگاه گوارش، هم تعریق پوستی و مخاط دهانی صورت می‌گیرد مایعات بدن افزایش یافته و باید حداقل هشت لیوان مایعات بنوشند.
وی مراجعه دیرهنگام به اورژانس را در شرایط گرمازدگی شدید سبب فوت فرد دانست و گفت: از ابتدای سال ۶۰ مورد گرمازدگی داشته‌ایم که همکاران ۱۱۵ با توجه به علائم به بالین بیمار مراجعه کرده‌اند و حدودا ۲۵ مورد آن به مراکز درمانی منتقل شدند و خوشبختانه با اقدامات انجام گرفته از سوی کادر درمان مورد فوتی نداشته‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.