روز جهانی هپاتیت، در کشور ما و همه جای دنیا آموزش های لازم در زمینه هپاتیت در راستای ارتقای سطح دانش مردم ارائه می شود و رسانه نیز شریک مهمی برای آموزش مردم جامعه و کاهش بار این بیماری است.

کدام نوع از هپاتیت خطرناک است؟ / چه کسانی به این بیماری مبتلا می‌شوند؟

رئیس انجمن مطالعات کبدی ایران با بیان این مطلب به قدس آنلاین می گوید: کبد کارخانه ای است که وظیفه پاکسازی بدن را از سموم و تولید مواد لازم برای تغذیه سلول های بدن بر عهده دارد.

کدام نوع از هپاتیت خطرناک است؟/ چه کسانی به این بیماری مبتلا می شوند؟
موید علویان، رئیس انجمن مطالعات کبدی ایران

دکتر موید علویان می افزاید: بیماری های کبد به دلیل مجموعه ای از عوامل مانند مصرف الکل، کبد چرب، و ویروس ها که بیشتر آن ها ویروس هپاتیت B و C است به وجود می آید و موجب عوارض و ضایعات کبدی و در نهایت نارسایی کبد و حتی سیروز می شود که نیاز به پیوند کبد را به وجود می آورد.

بیماری خاموش

رئیس شبکه هپاتیت ادامه می دهد: مهم این است که ما با ویروسی به نام هپاتیت B و C رو به رو هستیم که در مراحل ابتدایی هیچ یک از بیماری های کبدی علامت مشخصی ندارند و تنها با آزمایش می توان به بیماری پی برد.

علویان درباره انتقال هپاتیت B از مادر به نوزاد می گوید: سال ها پیش، هپاتیت B از مادر منتقل می شد اما اکنون به دلیل پیشگیری های انجام شده و تزریق واکسن به نوزاد در ابتدای تولد، سرایت این بیماری از مادر از سال ۱۳۷۳ کنترل شده است. بنابراین در حال حاضر مبتلایان به هپاتیت B افراد بالای ۳۰ سال هستند.

معاون پیشین سلامت وزارت بهداشت اذعان می کند: هپاتیت C بیشتر در جوانان دیده می شود به خصوص افرادی که سابقه اعتیاد تزریقی یا سابقه تزریق خون در سال های قبل داشته اند. البته هپاتیت C نیز تنها با آزمایش قابل تشخیص است.

سابقه بیماری هپاتیت در خانواده

علویان به عنوان یک پیام مهم به مردم می گوید: چنانچه در خانواده سابقه بیماری هپاتیت دارید حتما پیگیری و انجام آزمایش را جدی بگیرید.

رئیس انجمن مطالعات کبدی ایران تصریح می کند:  هپاتیت B قابل پیشگیری است و چنانچه خانواده فرد مبتلا اقدام به تزریق واکسن کنند از این بیماری مصون می مانند.

وی به تزریق واکسن هپاتیت برای افراد زیر۶۰ سال تأکید می کند و می افزاید: خوشبختانه در کشور ما انجام آزمایش هپاتیت زیر پوشش بیمه قرار دارد و تقریبا تاکنون ۳۵میلیون ایرانی واکسن هپاتیت B را تزریق کرده اند. بنابراین هپاتیت B واکسن دارد و قابل کنترل است. هپاتیت C واکسن ندارد اما قابل ریشه کن شدن است.

چه تعداد از افراد جامعه مبتلا به هپاتیت هستند؟

این متخصص گوارش و کبد می گوید: در واقع هر دو نوع هپاتیت، خطر مربوط به خود را دارد اما در کشور ما هپاتیتB   کمتر از ۱میلیون و ۴۰۰هزار نفر و هپاتیت C نیز کمتر از ۱۵۰هزار نفر مبتلا وجود دارد.

علویان ادامه می دهد: خوشبختانه ایران در مقایسه با دیگر کشورهای خاورمیانه از کمترین شیوع بیماری هپاتیت برخوردار است.

روش های پیشگیری

معاون پیشین سلامت وزارت بهداشت تأکید می کند برای پیشگیری از ابتلا به هپاتیت B باید واکسن تزریق کرد و هپاتیت C نیز تنها از راه انجام ندادن رفتار پر خطر قابل پیشگیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.