۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 1002116

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: بر اساس آمار مرکز نفس حدود ۶۰ درصد از مادران وقتی نگاه و ذهنیت‌شان نسبت به سقط جنین اصلاح می‌شود، از سقط منصرف می‌شوند.

مهم‌ترین دلایل تصمیم به انجام سقط جنین

«صابر جباری فاروجی» رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که چه تعداد گروه‌های مردمی فعال در زمینه پیشگیری از سقط جنین در کشور وجود دارد؟ گفت: برخی گروه‌های مردمی چند سالی است که بر مشاوره انصراف از سقط عمدی جنین و یا حفظ حیات جنین تمرکز دارند. بزرگترین گروه مردمی که در جهت پیشگیری از سقط جنین فعالیت می‌کند، نفس نام دارد.

وی ادامه داد: آغاز فعالیت گروه نفس از استان خراسان رضوی و در شهر مشهد بوده است که با حمایت بسیج جامعه پزشکی شکل گرفته است. در حال حاضر در ۲۵۰ شهرستان کشور مرکز نفس فعال داریم که کار انصراف از سقط را انجام می‌دهند. نتیجه فعالیت این گروه‌ها جلوگیری از قتل ۴۷۰۰ جنین بوده است که الان به لطف الهی متولد شده اند.

جباری فاروجی تصریح کرد: مجموعه نفس به مکان‌هایی که امکان مراجعه مادران باردار که قصد سقط را داشته باشند معرفی می‌شود. به طور مثال به آزمایشگاه‌های تشخیص بارداری، مطب پزشک زنان، ماماها، پزشکان عمومی و بخشی به شبکه بهداشت و درمان و بیمارستان‌های کشور معرفی و مراجعه می‌کنند. اگر مادری دچار تردید برای سقط جنین باشد به مرکز نفس معرفی می‌شود، که هم امکان مراجعه حضوری و هم به صورت تلفنی وجود دارد.

او افزود: در برخی موارد ممکن است خود مادر اعلام نکند که تصمیم به سقط جنین خود را دارد، پدر بچه، بستگان یا اطرافیان مثل همسایه‌ها می‌گویند، ما از چنین تصمیمی مطلع شدیم، سپس این گروه‌های مردمی با آن مادر ارتباط عاطفی بر قرار می‌کنند و سعی می‌کنند مسائل و مشکلات را جویا شوند. در نهایت بر اساس آن مشکلاتی که وجود دارد به مادر مشاوره می‌دهند و او را از قتل جنین خود توسط خودش منصرف می‌کنند.

جباری فاروجی تاکید کرد: لازم به ذکر است که حدود ۹۵ درصد از این سقط‌ها در چارچوب خانواده است یعنی ناشی از روابط نامشروع و یا سایر مسائل نیست. نکته‌ای که در اتخاذ این تصمیم قابل تامل است، نگاه والدین به جنین است، که نگاه به یک انسان نیست. این والدین بر این باورند که جنین یک لخته خون است و هنوز انسان محسوب نمی‌شود. در حالی که از وقتی لانه گزینی جنین در رحم اتفاق می‌افتد، درجاتی از حیات را دارد. در نهایت پس از چهار ماهگی روح کامل در او دمیده می‌شود.

او تصریح کرد: بخش زیادی از مشاوره بر این تلقی نادرست که انجام سقط جنین قبل از ۴ ماهگی ایرادی ندارد، متمرکز است، چرا که جنین حیات دارد و حیات بخش او خدا است. تنها خدا می‌تواند به حیات او خاتمه دهد و ما انسان‌ها حق نداریم حیات فرد دیگری را از او سلب کنیم.

وی افزود: بر اساس آمار نفس حدود ۶۰ درصد از مادران وقتی نگاه و ذهنیت‌شان نسبت به این موضوع اصلاح می‌شود و می‌فهمند که سقط عمدی جنین قبل از ۴ ماه نیز حکم قتل نفس دارد، از سقط فرزند دلبند خود منصرف می‌شوند و می‌فهمند که جنین‌شان صرفا یک شیء نیست، بلکه انسان است و جان دارد و حیات دارد.

جباری فاروجی متذکر شد: عمده‌ترین دلایل سوق دهنده افراد برای اتخاذ این تصمیم نادرست، عدم تمایل به داشتن فرزند بیشتر، علل اقتصادی و بارداری نابهنگام است. باید در نظر داشت که دو مورد از این سه علت جزو عوامل اقتصادی نیست یعنی تحت تاثیر مسائل فرهنگی است. برخی دیگر از دلایل مثل محصل بودن والدین یا بارداری در دوره عقد نیز در انجام سقط، دخیل است.

وی ادامه داد: در این بین ۳۰ درصد خانواده‌های متقاضی سقط عمدی جنین علل اقتصادی را عنوان کرده‌اند و حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد علت درخواست سقط به دلیل سبک زندگی، مسائل فرهنگی و اعتقادی متأثر از سیاست‌های تنظیم خانواده بوده است.

او اظهار کرد: آمارهای انصراف از سقط جنین گروه‌های نفس بیانگر این است که ۷ درصد مربوط به فرزند اول، حدود ۲۰ درصد فرزند دوم، ۲۴ درصد فرزند سوم و بالای ۲۸ درصد مربوط به فرزند چهارم و ۱۸ درصد فرزند پنجم و بیشتر است که این آمار بیانگر این است که شعارهای تنظیم خانواده مبنی بر یک یا دو فرزند کافی است، فرزند کمتر زندگی بهتر هنوز بر تصمیم خانواده بر سقط عمدی تاثیر گذار است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: باید نگاه به سقط جنین اصلاح شود، چرا که جنین شیء نیست و حیات دارد. حیات بخش او خدا است و ما انسان‌ها نمی‌توانیم حیات او را خاتمه بدهیم. همچنین مادر پناه یک بی‌پناه است یعنی آن جنین امکان دفاع از خود را ندارد که بگوید مرا از بین نبر. اگر این موارد را بتوانیم خوب برای مادران تبیین کنیم، در اغلب موارد با مسائل و مشکلات متعددی که وجود دارد آن‌ها از سقط منصرف می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.