بانک جهانی با هشدار درباره تبعات اقتصادی و اجتماعی پیری جمعیت ایران باوجود ابتکارات اخیر دولت با هدف تقویت رشد جمعیت، نرخ باروری کل در سال ۲۰۲۳ به پایین‌ترین سطح یعنی ۱.۶ رسیده است.

هشدار بانک جهانی درباره تبعات پیری جمعیت ایران + نمودار

به‌گزارش قدس آنلاین، بانک جهانی در گزارشی با اشاره به کاهش رشد جمعیت ایران نوشت: ایران با چالش نوظهور پیری جمعیت مواجه است که بر رفاه اجتماعی، حقوق بازنشستگی، مراقبت‌های بهداشتی، کمبود نیروی کار، پس‌انداز و امنیت درآمد سالمندان تأثیر می‌گذارد.

این گزارش افزود: تغییرات سریع در ساختار سنی که با کاهش قابل‌توجه نرخ تولد مشخص می‌شود، چالش‌های جدید پیش رو را برجسته می‌کند. باوجود ابتکارات اخیر دولت با هدف تقویت رشد جمعیت از طریق مشوق‌های مالی و محدودیت در سقط جنین، نرخ باروری کل در سال ۲۰۲۳ به پایین‌ترین سطح یعنی ۱.۶ رسیده است. این رقم در دهه ۱۹۸۰ بلاغ بر ۶.۵ بوده است.  

بر اساس این گزارش، نسل دهه ۱۹۸۰ به بازنشستگی نزدیک شده و این مسئله چالش ها را تشدید می کند.

پرداختن به این تغییرات جمعیتی مستلزم رویکردی جامع است که نیازهای خاص ناشی از ساختار سنی تغییریافته را در نظر بگیرد و ثبات، رفاه و تحولات عمیق در سیستم‌های تأمین اجتماعی و مراقبت‌های بهداشتی را تقویت کند تا از جمعیت مسن‌تر بیش از سه برابر اندازه فعلی آن در سال‌های آینده حمایت نماید.

هشدار بانک جهانی درباره تبعات پیری جمعیت ایران+ نمودار

هشدار بانک جهانی درباره تبعات پیری جمعیت ایران+ نمودار

مهاجرت یک میلیون کارگر ایرانی به‌کشورهای جنوب خلیج فارس

کاهش رشد جمعیت در حالی است که در سال‌های اخیر، ایران شاهد افزایش قابل‌توجهی در مهاجرت بوده است، به طوری که جمعیت مهاجران ایرانی طی سه دهه دو برابر شده است. این روند که ناشی از فشارهای مالی و میل به فرصت‌های خارج از کشور است، منجر به مهاجرت تقریباً یک میلیون ایرانی به کشورهای جنوب خلیج‌فارس در جستجوی فرصت‌های شغلی بهتر شده است.

 مهاجرت نیروی کار دسترسی کارفرمایان ایرانی به نیروی کار ماهر را محدود می کند.

بانک جهانی در پایان تاکید کرده است پرداختن به علل ریشه‌ای مهاجرت و اجرای سیاست‌های مؤثر برای تقویت ثبات اقتصادی در داخل کشور در شکل دادن به مسیر آینده ایران حیاتی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.