۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 1002505

یکی از نکات مهمی که در سفر اربعین مورد توجه همه زائران است، هزینه‌های این سفر است. در گزارش پیش‌رو به‌ارائه بخش مهمی از هزینه‌های این سفر می‌پردازیم.

سفر اربعین ۱۴۰۳ چقدر آب می‌خورد؟

به‌گزارش قدس آنلاین، هرساله جمعیت زیادی از ایران در ایام اربعین قصد سفر کربلا می‌کنند، سفری که به‌گفته معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی احتمال افزایش ۱۵ درصدی تعداد زائران آن برای سال پیش رو وجود دارد.

طبق اعلام هادیان فر، پیش‌بینی می‌شود بالغ بر ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار مسافر در اربعین امسال از ۶ مرز زمینی و هوایی، وارد عراق شوند.

در این میان یکی از مواردی که در این سفر حائز اهمیت است، هزینه‌هایی است که مسافران باید مورد توجه قرار دهند. یکی از این هزینه‌ها صدور گذرنامه است که طبق گفته سخنگوی پلیس هزینه صدور گذرنامه زیارتی ۶۵ هزار تومان است، البته افرادی که از سال گذشته گذرنامه زیارتی دارند، کماکان تا پنج سال می‌دانند از آن بهره ببرند. افرادی هم که گذرنامه‌ ندارند تنها از طریق وب سرویس و نرم افزار موبایلی «پلیسِ من» می‌توانند اقدام به‌ثبت درخواست خود کنند، چراکه این خدمت در دفاتر پلیس +۱۰ انجام نمی‌شود.

قیمت بلیت اتوبوس و هواپیمای اربعین

یکی از ارزان‌ترین روش‌هایی که می‌توانید خودتان را به‌این راهپیمایی میلیونی برسانید استفاده از اتوبوس است. البته تا لحظه نگارش این گزارش هزینه دریافت بلیت اتوبوس از جانب سازمان راهداری اعلام نشده و طبق اعلام قبلی قرار است از ۱۰ مرداد ماه پیش‌فروش بلیت رفت‌وبرگست اتوبوس ایام اربعین انجام شود؛ اما بر اساس آنچه که برخی گمانه‌زنی کرده‌اند باتوجه به‌اینکه این توبوس‌ها یک سر را خالی برمی‌گردند، هزینه نرخ بلیت اتوبوس در ایام اربعین احتمالا دو برابر خواهد بود به‌عنوان مثال در حال حاضرکه نرخ اتوبوس‌های VIP بالغ بر ۳۸۰ هزار تومان است این عدد به‌حدود ۷۶۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

همچنین بر اساس اعلام رئیس سازمان هواپیمایی کشوری«قیمت بلیط رفت و برگشت تهران ـ نجف در بازه زمانی ۲۴ مرداد تا ۹ شهریور ماه ۱۰ میلیون تومان و هزینه بلیط رفت و برگشت مشهد ـ نجف نیز در همین بازه زمانی ۱۲میلیون تومان خواهد بود». هرچند همان‌گونه که سال گذشته هم شاهد بودید بسیاری از هموطنان قیمت‌های بسیار بیشتری برای دریافت بلیت هوایی پرداخت کردند، بنابراین بعید نیست که این اتفاق در سال جاری هم رخ دهد.

دریافت دینار هم یکی دیگر از هزینه‌هایی است که بسیار حائز اهمیت است. میزان این ارز در سال جاری ۲۰۰ هزار دینار است که نرخ آزاد آن ۴۶ هزار تومان می‌باشد، چنانچه می‌خواهید دینار را از سامانه دینارز دریافت کنید نرخ آن در لحظه نگارش این گزارش ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان است که به‌راحتی و به‌صورت آنلاین می‌توانید آن را دریافت کنید.

هزینه خروج از کشور

خبر خوبی که می‌توانیم به‌زائران دهیم این است که برای زائران در ایام اربعین هزینه‌ای برای خروج از ایران و ورود به‌‎کشور عراق دریافت نمی‌شود، البته گفته می‌شود که این امتیاز فقط برای ایام اربعین است و در روزهای عادی هزینه‌های مخصوص سفر را باید پرداخت شود.

نرخ کرایه‌ها از مرز تا کربلا و نجف

پس از رسیدن به‌مرز یکی از مهمترین دغدغه‌های مسافران یافتن خودرویی است که آنان را با قیمت مناسب به‌کربلا و یا نجف برساند. بر اساس آنچه که اعلام شده هزینه مرز مهران تا کربلا چنانچه با اتوبوس بروید ۷ تا ۱۲ هزار دینار، با ون ۱۳ تا ۱۵ هزار دینار و با سواری ۲۵ هزار دینار است این مبالغ از مرز تا نجف به‌ترتیب ۹ تا ۱۳، ۱۵ تا ۱۸ و ۲۵ هزار دینار می‌باشد.

همچنین چنانچه قصد سفر از مرز خسروی به‌سمت کربلا را دارید باید برای اتوبوس ۱۰ تا ۱۵ هزار دینار، ون ۱۵ تا ۱۸ هزار دینار و با سواری ۲۵ هزار دینار هزینه کنید که این میزان برای رفتن به‌نجف به‌ترتیب ۱۲ تا ۱۶، ۱۵ تا ۱۹ و ۲۵ تا ۳۰ هزار دینار آب می‌خورد.

سفر از مرز شلمچه تا کربلا هم به‌ترتیب برای اتوبوس، ون و سواری رقمی حدود ۱۸ تا ۲۲ و ۲۸ تا ۳۲ هزار دینار و چنانچه بخواهید از شلمچه به‌سمت نجف بروید به‌تریب باید ۱۲ تا ۱۵ هزار دینار برای اتوبوس و ون و ۲۵ هزار دینار برای سواری هزینه کنید. این مبالغ از مرز چذابه تا کربلا هم ۱۵ تا ۲۰ و ۲۵ تا ۳۰ هزار دینار و تا نجف ۱۰ تا ۱۸ و ۲۲ تا ۲۵ هزار دینار می‌شود.

سفر اربعین ۱۴۰۳ چقدر آب می‌خورد؟

هزینه خرید سیم کارت

گفته می‌شود احتمالا مبلغ خرید سیم کارت عراقی آسیاسل در سال جاری حدود ۳۰ هزار تومان است و قیمت خرید سیمکارت زین با اینترنت یک روزه و ۷ روزه به‌تریب ۱۰۰ و ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.

جزئیاتی در رابطه با بیمه زائران اربعین

بنا بر مصوبه ستاد مرکزی اربعین همه زائران باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند و مبلغ ۲۰ هزار تومان هم به‌منظور جبران هزینه‌های ارائه خدمات درمانی جمعیت هلال احمر پرداخت کنند، همچنین بیمه زائرین در قالب سه بسته متنوع ۸۰، ۹۰ و ۱۰۰ هزار تومان با پوشش‌های مالی متفاوت در نظر گرفته شده است.

سفر اربعین ۱۴۰۳ چقدر آب می‌خورد؟

هزینه پارکینگ‌های مرزی

میراحمدی، رئیس ستاد اربعین اعلام کرده که تعرفه هر شبانه‌روز پارک خودرو در پارکینگ‌های مرزی نیز ۲۵ هزار تومان است، همچنین اعلما شده که وضعیت زیرساخت‌های مرز تمرچین خوب است.

هزینه غذا در عراق

چنانچه در طول سفر از خوراکی‌هایی که موکب‌ها می‌دهند استفاده کنید، هزینه غذا برای شما رایگان می‌شود؛ اما چنانچه بخواهید علاوه بر آن از رستوران‌های این کشور استفاده کنید، بسته به‌اینکه از چه رستورانی غذا تهیه می‌کنید قیمت‌ها متفاوت و از ۴۰۰ تا بیش از یک میلیون تومان برای هر پرس را باید به‌چشم ببینید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.