پیشنهاد سردبیر

عینک، یکی از اقلام پراستفاده در هر جامعه‌ای از جمله مشهد است، وسیله‌ای که کمک می‌کند اگر شخصی در دیدن واضح اشیا و دنیای اطراف خود مشکلی دارد با استفاده از آن بهتر ببیند.

جای خالی تولید عینک در مشهد

به گزارش قدس خراسان،  هر تقاضایی یک بازار عرضه دارد و رسیدن به این پاسخ که چه میزان از گردش مالی جامعه عینکی‌های مشهد در دست خود مشهدی‌ها یا استان است خالی از لطف نیست. ضمن آنکه انتخاب عینک درست -چه آفتابی و چه طبی- دغدغه بسیاری از افراد است که در این گزارش به آن می‌پردازیم.

براساس استعلام این تحریریه از گمرک خراسان رضوی در زمینه واردات عینک گفته شد در سه ماهه نخست امسال وارداتی اتفاق نیفتاده است، اما در سال ۱۴۰۲ معادل ۱۲تن به ارزش تقریبی ۱۵۳هزار دلار عینک وارد استان شده است.

با حسابی سرانگشتی اگر بخواهیم همین عدد ۱۵۳هزار دلار را در هر دلار ۵۶هزار تومان ضرب کنیم به عددی برابر با ۸میلیارد و ۵۶۸ میلیون تومان می‌رسیم، یعنی اگر این پول دست هر کسی باشد، می‌تواند به‌راحتی یک خانه نه‌چندان اعیانی در یکی از مناطق مشهد بسته به سلیقه و انتخاب خود بخرد.

براساس اعلام اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان عینک در مشهد و آخرین آمار موجود اتحادیه، درحال حاضر این اتحادیه ۳۷۱ عضو دارد که همگی در زمینه فروش فعال هستند و می‌توان گفت خیابان‌های احمدآباد، دانشگاه، طلاب، خواجه‌ربیع و آزادشهر از جمله مناطقی هستند که بیشترین تراکم واحدهای فروش عینک را در شهر مشهد به خود اختصاص داده‌اند.

هر چند در نام اتحادیه عینک مشهد نام تولیدکنندگان هم قید شده اما این اتحادیه در گفت‌وگو با قدس خراسان اعلام می‌کند: شهر مشهد در حال حاضر واحد تولیدی مستقیمی برای تولید عینک ندارد و عمده عینک‌های موجود از برندهای داخلی و خارجی از سایر مناطق وارد مشهد می‌شود. ۹۰درصد از فریم‌های عینک، وارداتی و بیش از ۵۰درصد عدسی‌ها تولید داخل هستند. بیشترین تولیدات مرتبط با عینک در زمینه تولید انواع عدسی‌ و لوازم جانبی است که عمدتاً در استان تهران صورت می‌گیرد و یک واحد تولیدی در اصفهان و یک واحد نیز در چابهار در این زمینه وجود دارد.

تمرکز اصلی تولید عینک در تهران
 

احمد آزاد وجود امکانات در پایتخت کشور را دلیل تمرکز اصلی تولید و خرید و فروش عینک در  این شهر می‌داند و می‌گوید: بدیهی است به دلیل امکانات ویژه پایتخت، گستردگی بازار و دسترسی راحت‌تر به سایر نقاط کشور، بیشترین سرمایه‌گذاری تولید در تهران صورت گیرد، اما باور داریم مشهد نیز به عنوان دومین کلانشهر ایران و نخستین مقصد زیارتی کشور، ظرفیت بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاری موفق در زمینه تولید عدسی و عینک دارد.

وی ضمن اشاره به تخصصی بودن فروش عینک توضیح می‌دهد: فروش عینک، چه طبی و چه آفتابی، یک حرفه کاملاً تخصصی است. این حرفه نیازمند دانش فنی در زمینه اپتیک، عینک‌سازی و همچنین آشنایی کامل با انواع عدسی‌ها، فریم‌ها و تجهیزات مرتبط است. فروشندگان عینک علاوه بر فروش، مسئولیت مهمی در ارائه مشاوره تخصصی به مشتریان، اندازه‌گیری دقیق و تنظیم عینک بر عهده دارند که باید به‌درستی انجام دهند. فروش عینک یک حرفه سلامت‌محور است. انتخاب عینک مناسب برای هر فرد، مستقیماً بر سلامت بینایی و کیفیت زندگی او تأثیرگذار است. به همین دلیل، فروشندگان عینک باید از دانش و مهارت‌های لازم برای تشخیص نیازهای مشتری و ارائه راهکارهای مناسب برخوردار باشند.

وی می‌افزاید: معمولاً فروشندگان عینک مجاز به فروش سایر کالاها، ازجمله کالاهای خرازی نیستند. این محدودیت به دلایل حفظ تخصص، مقررات صنفی و توجه به نیازهای بینایی افراد است. در نتیجه، فروش عینک یک فعالیت تخصصی است که نیازمند دانش، مهارت، مجوزهای قانونی و رعایت استانداردهای مشخص است. فروشندگان عینک معمولاً به دلیل ماهیت تخصصی کار خود، مجاز به فروش سایر کالاها، به‌خصوص کالاهایی که ارتباط مستقیمی با حوزه بینایی و چشم ندارند، نیستند و توصیه می‌شود برای خرید عینک، به فروشگاه‌های تخصصی مراجعه کرده و از افراد متخصص کمک بگیرید.

اما و اگرهای خرید عینک آفتابی

رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان عینک مشهد درباره تشخیص عینک‌های اصل از تقلبی به‌ویژه عینک‌های آفتابی، تشریح می‌کند: با وجود محصولات تقلبی خیلی شبیه به نسخه اصلی در بازار، این تشخیص می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. با این حال، روش‌ها و نکاتی وجود دارد که به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند انتخاب بهتری داشته باشند. خرید از فروشگاه‌های معتبر و مجاز، احتمال خرید محصول تقلبی را کاهش می‌دهد. عینک‌های آفتابی معمولاً دارای قیمت یکپارچه جهانی هستند و قیمت‌های بسیار پایین می‌تواند نشانه تقلبی بودن محصول باشد، بنابراین قیمت واقع‌بینانه یکی از راه‌های تشخیص عینک آفتابی اصل از تقلبی است. بسیاری از برندهای معتبر، برچسب اصالت روی محصولات خود قرار می‌دهند. این برچسب‌ها حاوی اطلاعاتی در مورد محصول و نحوه تشخیص اصالت آن است و باید گفت عینک‌های آفتابی اصل معمولاً دارای گارانتی هستند.

آزاد درباره نحوه خرید درست عینک آفتابی پیشنهاد می‌کند: پیش از خرید، اگر در مورد برندهای مختلف، مدل‌ها و ویژگی‌های عینک‌های آفتابی تحقیق و میان قیمت‌های مختلف محصولات مشابه در فروشگاه‌های مختلف مقایسه‌ای انجام و جزئیات به دقت بررسی شود، همچنین با یک متخصص عینک‌ساز مشاوره انجام گیرد، می‌تواند در این زمینه به افراد کمک‌ کند. ضمن آنکه خریداران درخواست فاکتور خرید از فروشنده را فراموش نکنند.

چالش ارتقای دانش فنی به‌روز برای عینک‌فروشی‌ها

وی عمده‌ترین چالش  این اتحادیه را ارتقای سطح دانش فنی و تخصصی اعضا در حوزه اپتیک و عینک‌سازی می‌داند و می‌گوید: با توجه به پیشرفت‌های سریع فناوری تولید عینک و تنوع روزافزون نیازهای بصری مشتریان، آموزش مستمر و به‌روزرسانی دانش فنی برای ارائه خدمات باکیفیت و حفظ رقابت‌پذیری در بازار، امری ضروری است. متأسفانه در حال حاضر با مشکلاتی مانند کمبود دوره‌های آموزشی تخصصی، نداشتن دسترسی به منابع آموزشی به‌روز و نبود هماهنگی میان دوره‌های آموزشی و نیازهای عملی بازار کار مواجه هستیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان عینک مشهد ادامه می‌دهد: بر این عقیده هستیم عینک موضوعی کاملاً تخصصی و علمی است و تمامی رسته‌های شغلی مرتبط با صنف عینک در زمینه‌های خرده‌فروشی، بنک‌داری، تولید، تعمیر و ساخت و تراش عدسی نیازمند آموزش‌های دانشگاهی استاندارد هستند، همچنین عینک‌سازی رشته‌ای است که آموزش آن ظرفیت تعریف تا مقاطع دکترا را داراست. برای رفع این چالش، پیشنهاد می‌شود دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های تولیدکننده عینک، دوره‌های آموزشی متنوع و به‌روز را در زمینه‌های مختلف اپتیک، عینک‌سازی و فناوری‌های جدید تولید عینک با همکاری اتحادیه برگزار کنند.

آزاد در پایان خاطرنشان می‌کند: اتحادیه مشهد مانند سایر اتحادیه‌های عینک‌سازان سراسر کشور از سال ۱۳۷۶ تاکنون اقدامات متعددی در مورد ارتقای دانش تخصصی اعضای خود انجام داده است که شامل آموزش‌های تخصصی عینک‌های طبی و آفتابی، تعمیرات عینک، تراش عدسی‌های عینک و مهارت‌های فروش در دانشگاه جامع علمی کاربردی، سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، مرکز آموزش‌های تخصصی دانشگاه شهید بهشتی،  دانشگاه آزاد و دانشگاه فردوسی مشهد بوده است اما باید تأکید کرد با توجه به ارتقای دانش، برای به‌روز شدن نیازمند تکرار دوره‌ها در بازه‌های زمانی مختلف هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.