نمایشگاه مشایه با مساحتی بالغ بر ۳ هزار متر مربع، شامل ۸۰ غرفه، با رویکرد فرهنگی به منظور تقویت نگاه تبلیغی فرهنگی در زیارت‌اربعین برپا می‌شود، در این فضا، محصولات تخصصی موکب داران و پک‌های مورد نیاز زائران ارائه می‌شود.

نمایشگاه مشایه در مشایعت شایسته مسافران اربعین در مشهد برگزار می شود

به گزارش قدس خراسان ، نشست خبری اهالی رسانه با برگزار کنندگان نمایشگاه مشایه امروز ۹ مردادماه با حضور مدیر کل امور فرهنگی زائرین استانداری، مسئول بعثه مقام معظم رهبری در خراسان و جانشین مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در محل سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. 

مدیر کل امور فرهنگی زائرین استانداری، در این نشست خبری، مراسم اربعین را فرصت و سرمایه عظیم اجتماعی برای جهان اسلام دانست و گفت: اجتماع اربعین کارکردهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، مذهبی، نظامی و امنیتی پرشماری دارد. از جمله کارکردهای این اجتماع عظیم بشری، می توان به نمایش اقتدار جهان اسلام، رساندن پیام های عاشورا به جهانیان، دیدار چهره به چهره مسلمانان و افزایش هم افزایی در زمینه های گوناگون اشاره کرد.

وی افزود: با این نگاه که عاشورا در ظهور ریشه دارد و غایت قیام های حق علیه باطل به قیام امام زمان ( روحنا فداه) متصل خواهد شد؛ رسالت حقیقی ما آماده سازی جهان برای حضور و ظهور متبرک حضرت حجه، مهدی موعود (عج) است. از مصادیق تلاش در انجام این رسالت بزرگ، می توان از پیاده روی اربعین در قالب مجموعه عظیم ۱۵ تا ۲۲ میلیون نفری در جهان به عنوان یک کار فرهنگی شناخته شده نام برد.

مصطفی صفایی توضیح داد: با توجه به اهمیت همایش عظیم اربعین حسینی (ع) و سفر خیل مشتاقان زیارت اباعبدالله الحسین (ع) در ایام اربعین به عتبات عالیات و نیاز این افراد به تجهیزات و لوازم مناسب و درخور این سفر و با حمایت معاونت زیارت و مدیر کل امور فرهنگی زائرین استانداری خراسان رضوی نخستین نمایشگاه زیارت و سفر تحت عنوان مشّایه در محل همایش ها و نمایشگاه های آستان قدس رضوی، در باب الجواد حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار می شود.

وی یاد آور شد: این نمایشگاه با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، اداره کل تبلیغات، شهرداری مشهد و سایر دستگاه های استان و توسط مؤسسه فرهنگی ارغوان در مساحتی حدود ۳۰۰۰ متر مربع با مشارکت ۷۰ الی ۸۰ غرفه آماده خواهد شد تا بتواند در بازه زمانی ۱۷ الی ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۳ از ۱۰ صبح الی ۱۰ شب میزبان علاقه مندان و عموم مردم باشد.

در ادامه این نشست، حسین احمری، مسؤل بعثه مقام معظم رهبری در خراسان و مسؤل کمیته فرهنگی اربعین استان، ضمن آرزوی توفیق برای برگزارکنندگان نمایشگاه مشایه، گفت: هر ساله تلاش ما بر فعالیت های مکمل و جدیدی است که بر اساس تجارب به دست آمده از اقدامات سالهای قبل کمیته فرهنگی، آموزشی اربعین است. امسال از ۶ ماه گذشته با مکاتباتی که با دستگاه های فرهنگی و زیارتی انجام گرفت؛ از آنان خواسته شد تا کلیاتی از امکانات و تجارب خود را در اختیار این کمیته قرار دهند و در جلسات تکمیلی این روند پی گرفته شد تا در نهایت بتوانیم با اشراف کامل بر داشته های خود در استان حرکت های بعدی را پی ریزی کنیم. کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در مسیر رسالتی که بر عهده دارد؛ در بخش تبلیغی و اعزام مبلغان مذهبی به پیاده روی اربعین، فضاسازی شهری در ایام اربعین حسینی و برگزاری مراسم مذهبی و فرهنگی در حرم رضوی و مساجد سطح شهر، حرکت خواهد کرد.

یوسف امینی، جانشین مدیر کل فرهنگ ارشاد اسلامی استان، ضمن خیر مقدم به حاضران در این نشست، گفت: برگزاری نمایشگاه مشایه، تلاشی است قابل تامل در حوزه فرهنگی ومحتوایی اربعین، تا جایی که زمینه سازی یکی از مهمترین سفرهای معنوی جهان اسلام را رقم می زند. این نمایشگاه در دو بخش ملزومات مورد نیاز زائرین و موکب داران و بخش فعالیت های فرهنگی برگزار می شود.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه، کاری جمعی است که بسیاری از دستگاه های فرهنگی پای کار آمدند؛ اما بخش رسانه نیز باید خود را عضوی از این مجموعه بداند و همه تلاش خود را در اطلاع رسانی برگزاری این نمایشگاه و پوشش خبری آن در حین برگزاری به کار گیرد. 

امینی ادامه داد: پس از مراسم اربعین حسینی، با توجه به پیش رو بودن دهه پایانی ماه صفر و حضور میلیونی زائران حرم مطهر رضوی و هیأت های عزاداری در مشهد مقدس، لازم است همه دستگاه های فرهنگی در این رویداد ملی نیز با توان حداکثری فعالیت های خود را دنبال کنند.

در این نشست محمد اردمه، مدیر مسئول موسسه فرهنگی ارغوان و مجری برگزاری نمایشگاه مشایه گفت: طی یک ماه گذشته، موسسه فرهنگی ارغوان تمام تلاش خود را برای طراحی و آماده سازی مکان نمایشگاه و جذب غرفه داران انجام داد.

از روز گذشته تبلیغات شهری با همکاری شهرداری مشهد با نصب ۲۰۰ آویز ستونی و بنرهای بزرگ در میادین و تقاطع ها و رسانه های دیداری تلویزیون های شهری و نیز با ابزارهای اطلاع رسانی که با مشارکت آستان قدس رضوی شکل گرفته،آغاز شده است.

وی افزود: در برگزاری این نمایشگاه، نظارت بر کیفیت کالاها و ملزومات سفر اربعین با دقت بیشتری انجام گرفته است و امیدواریم بتوانیم با زمان بندی درست و مناسب در کنارعرضه این لوازم، فعالیت ها و محصولات فرهنگی و مذهبی نیز ارائه شود.

اردمه با اظهار امیدواری از توفیق در برگزاری این نمایشگاه، از تشکیل کانون دائمی برای تداوم برگزاری این نمایشگاه در سالهای آتی خبر داد و گفت: افتتاحیه این نمایشگاه مقارن با روز خبرنگار است و امیدوارم شرایطی مهیا شود تا در این روز نیز بتوانیم میزبان اهالی رسانه در نمایشگاه مشایه باشیم. 

در پایان نشست برگزاری نمایشگاه مشایه، مهدی رحیمی، دبیر اجرایی نمایشگاه مشایه، در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اقلام عرضه شده در نمایشگاه مشایه گفت: این اقلام شامل لوازم بهداشتی، رفاهی و ملزومات پیاده روی حین سفر و ابزار حمل ساده و سبک برای زائرین کربلای معلا است. یکی از مهمترین کالاهایی که در این نمایشگاه عرضه خواهد شد کالاهای حجاب و عفاف که جنبه پوششی مناسب خصوصا برای بانوان در گرمای زیاد داشته باشد. کتب مذهبی، ادعیه و پادکستهای مذهبی و اقلام فرهنگی از دیگر اقلام موجود در این نمایشگاه می باشد.

لازم به ذکر این که طبق پیش بینی های به عمل آمده، موسسه مجری تلاش می کند تاغرفه هایی برای مشاوره های پزشکی پیشگیرانه و درمانی حین سفر، غرفه پلیس بعلاوه ۱۰ برای خدمات گذرنامه ای زائران، باجه ای از بانک ملی برای تهیه ارز لازم سفر، در این نمایشگاه تعبیه شود.

 گفتنی است مراسم رونمایی از پوستر نمایشگاه مشایه با حضور مسؤلین و اهالی رسانه نیز در انتهای نشست انجام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.