آیین تحلیف رئیس جمهور دولت چهاردهم با حضور مهمانان داخلی و خارجی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس دولت چهاردهم سوگند یادکرد.

رئیس جمهور سوگند یادکرد/ پزشکیان: تدبیر رهبر معظم انقلاب و رای مردم فرصتی نو برای ایران و جهان گشود

به گزارش قدس آنلاین، مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت ۱۶:۲۰ امروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

جمع زیادی از مقامات کشوری و لشکری از جمله رؤسای قوا، اعضای شورای نگهبان، فرماندهان عالی رتبه نظامی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این مراسم حضور دارند و رئیس جمهور منتخب در صحن علنی مجلس و با حضور نمایندگان سوگند یادکرد.

بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس، بعد از نواخته شدن زنگ جلسه علنی توسط ریاست مجلس شورای اسلامی، در ابتدا سخنرانی رئیس مجلس و بعد سخنرانی رئیس قوه قضائیه انجام شد و پس از آن انجام سوگند ریاست جمهوری و در آخر سخنرانی رئیس جمهور منتخب دکتر پزشکیان صورت گرفت.

۱۷:۲۲ گپ و گفت نمایندگان با مهمانان داخلی و خارجی

پس از پایان مراسم تحلیف، نمایندگان مجلس به گفت‌وگو با مهمانان حاضر صحن مجلس پرداختند.

۱۷:۱۸ پایان مراسم تحلیف رئیس جمهور نهم با اعلام رئیس مجلس

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن بیان سخنان پایانی خود، ختم جلسه را اعلام کرد.

پایان مراسم تحلیف رئیس جمهور نهم با اعلام رئیس مجلس

۱۶:۵۶پزشکیان در مراسم تحلیف: تدبیر رهبر انقلاب و رای مردم فرصتی نو برای ایران و جهان گشود

سخنان پزشکیان آغاز شد

رئیس جمهور گفت: تدبیر رهبر انقلاب و رای هوشمندانه مردم، انتخاب دوره چهاردهم ریاست جمهوری فرصتی نو برای ایران و جهان گشود.

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور در مراسم تحلیف خود در مجلس شورای اسلامی گفت: تدبیر رهبر انقلاب و رای هوشمندانه مردم، انتخاب دوره چهاردهم ریاست جمهوری فرصتی نو برای ایران و جهان گشود.

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان در مراسم تحلیف خود در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: با سلام و ادب به مردم بزرگ ایران، نمایندگان محترم، سران و نمایندگان کشورهای دوست ایران و سراسر جهان و با درود به روان پاک بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، شهدای گرانقدر به ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی و شهدای دولت، شهید باهنر، شهید رجایی و شهید رئیسی؛ حضور در خانه ملت و ادای سوگند برای به عهده گرفتن بار امانت ریاست جمهوری اسلامی ایران، چنانچه اصل ۱۲۱ قانون اساسی مقرر داشته است، لحظه‌ای تاریخی و مسئولیت آفرین است.

وی افزود: با لطف پروردگار مهربان، تدبیر رهبر انقلاب و رای هوشمندانه مردم، انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری فرصتی نو برای ایران و جهان شد. فرصت وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری‌های زندگی مردم. فرصت شنیدن صدای همه آحاد ملت و خواست آنها برای تحول و تغییر. فرصت اصلاح رویکردها و رویه‌های ناکارآمد در حکمرانی؛ فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگناها و بحران‌های پیچیده پیش رو، فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران.

پزشکیان گفت: فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همکاری و همراهی ملی در درون حکومت، میان حکومت و جامعه و درون جامعه است. دولتی که با رای اعتماد نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی عهده‌دار مسئولیت اجرایی خواهد بود، دولت وفاق ملی است. دولتی که خود را دولت همه ملت ایران و موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر امر دیگر است.

رئیس جمهور عنوان کرد: محور همگرایی، التزام به قانون اساسی، سند چشم انداز و سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری خواهد بود. قانون اساسی میثاق ملی ما است؛ چشم انداز آینده مشترک ما را ترسیم می‌کند و سیاست‌های کلی روش مورد توافق ما برای رسیدن به چشم انداز را مشخص می‌نماید. آنچه امروز نیاز داریم بازخوانی چشم انداز و طراحی راهکارها بر اساس سیاست‌های کلی برای دستیابی به ویژگی‌هایی است که چشم انداز برای جامعه ایران ترسیم نموده است.

پزشکیان در ادامه سخنانش گفت: در این چشم انداز ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام با تعامل سازنده و موثر در روابط بین المللی و با تاکید بر مردم سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی‌های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مند از امنیت اجتماعی و قضایی، برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری و متکی بر سهم سرمایه منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی؛ امن مستقل و مقتدر با سامانه دفاعی مبتنی بر بازدارندگی همه جانبه و پیوستگی مردم و حکومت؛ خواهد بود.

وی ادامه داد: ایران در چشم انداز برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد و نهاد مستحکم خانواده است.

پزشکیان همچنین بیان کرد: چشم انداز ایران به دور از فقر و برخوردار از محیط زیست مطلوب است. فعال، مسئولیت پذیر، ایثارگر، مؤمن، رضایتمند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط روحیه تعاون، با سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن، دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی، فناوری در منطقه و با تاکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم می‌باشد.

۱۶:۵۴ پزشکیان برای پاسداری از نظام و قانون اساسی سوگند یاد کرد

رئیس جمهور برای ادای سوگند به جایگاه رفت


مسعود پزشکیان در مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، برای پاسداری از مذهب‏ رسمی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ و قانون‏ اساسی‏ سوگند یاد کرد.

 مسعود پزشکیان نهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (سه‌شنبه ۹ مرداد) در مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی و در حضور رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ در راستای اجرای اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد کرد.

متن سوگندنامه رئیس جمهور به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

من به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کارگیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم‏‏.»

۱۶:۴۷حجت الاسلام اژه‌ای در مراسم تحلیف: انتخابات در کمال آرامش و امنیت و سلامت و رقابت برگزار شد

انتخابات در کمال آرامش و امنیت و سلامت و رقابت برگزار شد

رییس قوه قضائیه گفت: انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در کمال آرامش، امنیت، سلامت و رقابت برگزار شد و مردم در ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۳ مسعود پزشکیان را به عنوان رییس جمهور برگزیدند.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، گفت: یاد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام (ره) و یاد شهدای گرانقدر و شهید بزرگوار و والامقام سپهبد عزیز شهید حاج قاسم سلیمانی و همچنین یاد شهدای خدمت و رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی و همراهانشان را گرامی می‌دارم و از خداوند متعال علو درجات برای همه شهدا و برای امام شهدا مسئلت دارم.

وی افزود: خدا را سپاسگزاریم در شرایطی که مردم ایران اسلامی در غم و اندوه از دست دادن رئیس جمهور محبوب خود بودند و بدخواهان و معاندین به فتنه گری خود می‌افزودند انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در کمال آرامش و امنیت، رقابت و سلامت برگزار شد و مردم در پانزدهم تیرماه ۱۴۰۳ آقای دکتر مسعود پزشکیان را به عنوان رئیس جمهور برگزیدند و این انتخاب در روز شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ در مراسم رسمی توسط مقام معظم رهبری تنفیذ و رئیس جمهور به عنوان عالی‌ترین مقام رسمی کشور پس از مقام رهبری مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه جز در اموری که مستقیماً مربوط به رهبر معظم انقلاب است را عهده دار شدند.

رئیس قوه قضائیه‌ ادامه داد: امروز رئیس جمهور محترم طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان در پیشگاه قرآن کریم و در برابر نمایندگان ملت شریف ایران به خداوند قادر و متعال سوگند یاد می‌کنند که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی کشور باشد و همه استعداد و صلاحیت‌های خود را در انجام مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌اند به کار گیرند و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت نموده و از هر گونه خودکامگی پرهیز نماید و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوق که قانون اساسی به رسمیت شناخته است حمایت کند و در حراست از مرزها استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزد.

اژه‌ای افزود: با استعانت از خداوند متعال و پیروی از پیامبر عظیم‌الشأن اسلام و ائمه اطهار (ع) از قدرتی که مردم به عنوان امانتی مقدس به رئیس جمهور سپرده‌اند، همچون امینی پاسدار و فداکار نگاهداری و به منتخب بعد از خود بسپارد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: رئیس جمهور محترم از ایام انتخابات تا به امروز بارها و بارها تکرار کرده‌اند که به تأسی از فرمایشات امیرالمومنین علی (ع) این قدرت را امانت می‌دانند و نه طعمه و همه هم خود را در تحقق عدالت و پیشرفت و تعالی کشور به کار خواهند برد.

وی افزود: اینجانب ضمن تبریک مجدد به رئیس جمهور محترم آقای دکتر پزشکیان از خدای قادر متعال توفیق ایشان را در تحقق مسئولیت سنگین خواستارم، خدا به شما توفیق بدهد جناب دکتر پزشکیان و همان‌گونه که رهبر فرزانه انقلاب حفظه الله تعالی فرمودند قوه قضائیه در هر نقطه که لازم باشد در کمک به دولت حضور فعال خواهد داشت و در مسائل اولویت‌دار کشور از جمله مسائل اقتصادی در کنار دولت خواهد بود.

حجت الاسلام اژه‌ای یادآور شد: در پایان ضمن تقدیر و تشکر از همه حضار و میهمانان گرانقدر و درخواست علو درجات مجدداً برای همه شهدای عزیز و طول عمر باعزت و با برکت برای رهبر معظم انقلاب اسلامی کلامم را به همین کوتاهی خاتمه می‌دهم.

۱۶:۲۷ قالیباف در مراسم تحلیف رئیس جمهور: ناظران جهانی مشاهده کردند ایران دچار کوچکترین تنش سیاسی نشد

ناظران جهانی مشاهده کردند ایران دچار کوچکترین تنش سیاسی نشد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ناظران جهانی مشاهده کردند جمهوری اسلامی دچار کوچکترین تنش سیاسی نگردید.

 محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم تحلیف رئیس جمهور کشورمان که با حضور مهمانان و نمایندگان داخلی و خارجی در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: حادثه تلخ و ناگهانی عروج شهادت گونه رییس جمهور فقید در چشم تحلیل گران عرصه جهانی آزمون مجدد برای نظام مقدس جمهوری اسلامی که دیدیم با مدیریت هوشمندانه رهبر انقلاب بار دیگر نماد ثبات و اقتدار نظام سیاسی ایرانی شد.

وی افزود: در شرایط پر تلاطم بین المللی و با وجود دشمنان قسم خورده داخلی و خارجی ناظران جهانی مشاهده کردند که جمهوری اسلامی دچار تنش سیاسی و امنیتی نگردید و در اداره امور کشور ذره‌ای اخلال ایجاد نشد، همچنین همگان دیدند که در فرصت زمانی بسیار کوتاه وفق قانون اساسی طی یک انتخابات رقابتی و جدی در سلامت و امنیت کامل رییس جمهور کشور انتخاب شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه این واقعیت‌ها حاکی از ثبات و اقتدار مثال زدنی جمهوری اسلامی است که بر پایه مردم سالاری دینی بنا گذاشته شده است، امروز شروع یک دوره جدید و پر افتخار از حیات انقلاب اسلامی است، انقلابی که قریب بر پنج دهه در مسیر پر شکوه و تمدن ساز آغاز شده و نظم جهانی را متاثر ساخته است.

قالیباف گفت: امروز نمایش وحدت کلمه و صدای واحد ایرانیان برای همه دنیا روشن است که ما ایستاده‌ایم و بر سر عهدی که با مردم و شهدای انقلاب بسته‌ایم خواهیم ماند و ایران را با همدلی همه ایرانیان از هر طیف و قوم و گروه و مذهب خواهیم ساخت.

وی ادامه داد: امروز روز تاریخی است روزی که نه تنها جناب دکتر پزشکیان به عنوان رییس جمهور برای خدمت به مردم قسم می‌خورند بلکه ما هم متعهد می‌شویم که در راه پیشرفت و اعتلای کشور تامین رفاه مردم و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی قوه مجریه را یاری کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی از تمامی ابراز های تقنینی و نظارتی و مشورتی خود استفاده خواهد کرد تا از دولت محترم برای مسیر دشوار پیش رو برای خدمت به مردم شریف ایران حمایت کند.

موفقیت دولت جدید را موفقیت خود و نظام می‌دانیم

وی ادامه داد: ما مطابق رهنمود صریح رهبر فرزانه انقلاب موفقیت دولت جدید را موفقیت خود و نظام می‌دانیم و در این راستا تصریحات مکرر رئیس جمهور محترم مبنی بر ضرورت اجماع و انسجام داخلی رعایت سیاست‌های رهبر معظم انقلاب و اجرای برنامه هفتم پیشرفت کشور بهترین مبنای مشترک برای تفاهم و همکاری محسوب می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در همین راستا مجلس خود را در کنار دولت تعریف می‌کند و اطمینان داریم که در صورت رعایت این اصول از سوی دولت مجلس و دیگر قوا و نهادهای کشور شاهد صدای واحد ایران خواهیم بود که می‌تواند آینده‌ای روشن را برای مردم عزیزمان رقم بزند.

چراغ راه حرکت کشور عقلانیت انقلابی است

وی ادامه داد: ما معتقدیم چراغ راه حرکت کشور عقلانیت انقلابی است که مخرج مشترک انقلابی گری و کار آمدی می‌باشد که می‌تواند رفاه مردم و پیشرفت کشور را در فضای عادلانه با تکیه بر مردم و باور به سنت‌های الهی رقم بزند، در این مسیر توجه به تحولات جهانی و داخلی از جمله تغییرات فناوری و نو آوری و تغییر آرایش قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی امری ضروری که باید با چشم اندازی روشن و اراده‌ای استوار جایگاه خود را در نظم نوین جهانی پیدا کنیم.

به استقرار یک دولت تراز مبنی بر عقلانیت انقلابی نیازمندیم

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز ما به استقرار یک دولت تراز مبنی بر عقلانیت انقلابی نیازمندیم دولتی که بتواند آرمان‌ها را مبتنی بر واقعیت‌ها دنبال کند و رفاه امید و زندگی و عدالت را برای مردم به ارمغان بیاورد.

وی گفت: تمامی ارکان و قوای کشور باید عظم جدی برای تحول در اداره کشور داشته باشند و در این زمینه با قوه مجریه همراه شوند.

گسترش صلح و ثبات در منطقه دغدغه اصلی ما بوده و هست

قالیباف گفت: گسترش صلح و ثبات در منطقه دغدغه اصلی ما بوده و هست و همانطور که در سال‌های گذشته با دیپلماسی فعال و تقویت محور مقاومت برای این منظور همت گماشته‌ایم به این راه مقدس ادامه خواهیم داد، امروز نه تنها مساله اول جهان بلکه مساله اول انسانیت قضیه غزه است، ماجرای غزه رویا رویی محور شرافت در برابر محور جنایت است، همه باید مشخص کنند در کدام سمت تاریخ قرار گرفته‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته مقابل باند جنایت و در کنار شرافت و انسانیت قرار خواهد داشت، متاسفانه تنش زایی و جنایت توسط رژیم اشغالگر قدس در نهایت بی رحمی در حال انجام است.

تصویری از سردار قاآنی و بارزانی پیش از شروع رسمی مراسم تحلیف

تصویری از سردار قاآنی و بارزانی پیش از شروع رسمی مراسم تحلیف


۱۶:۲۹

اجرای سرود ملی و قرائت آیاتی از کلام الله مجید در ابتدای مراسم

در ابتدای مراسم تحلیف رئیس جمهور، پس از اجرای سرود ملی، آیاتی از کلام الله مجید قرائت شد.

اجرای سرود ملی و قرائت آیاتی از کلام الله مجید در ابتدای مراسم

قرائت آیاتی از کلام الله مجید در ابتدای مراسم


۱۶:۲۸

دستور جلسه مجلس قرائت شد

دستور جلسه امروز مجلس توسط متفکر آزاد قرائت شد.

دستور جلسه مجلس قرائت شد


۱۶:۲۶

مراسم تحلیف توسط رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد

مراسم تحلیف چهاردهمین رئیس جمهور ایران توسط محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

مراسم تحلیف توسط رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد


۱۶:۱۸

جمعی از مسئولین ارشد نظام برای شرکت در مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی حضور یافتند

محمد مخبر، محمد شریعتمداری، سید عباس عراقچی، حجت الاسلام محمد محمدی گلپایگانی، جمعی از دولتمردان دولت سیزدهم، سردار رادان، سرلشکر باقری، سردار قاآنی، سردار رحیم صفوی، محمد امیر آشتیانی، محمدرضا باهنر، غلامعلی حدادعادل، آیت الله سید احمد خاتمی، محمد جواد ظریف علی طیب‌نیا، حجت الاسلام ناطق نوری، محمدرضا عارف، آیت الله آملی لاریجانی، حجت الاسلام حسن روحانی، علی لاریجانی، حجت الاسلام سید حسن خمینی، سعید جلیلی، آیت‌الله جنتی، محمدرضا باهنر، پرویز فتاح، جواد آذری جهرمی، زینب سلیمانی، زهرا پزشکیان، علی باقری، آیت‌الله موحدی کرمانی از جمله مقاماتی هستند که وارد صحن مجلس شورای اسلامی شدند.


۱۶:۱۵

عکس یادگاری جمعی از مهمان‌ها و سران قوا

جمعی از مهمان‌ها و سران قوا در حاشیه مراسم تحلیف رئیس جمهور عکس یادگاری گرفتند.

عکس یادگاری جمعی از مهمان‌ها و سران قوا


۱۶:۱۴

استقبال نمایندگان از سردار قاآنی

استقبال نمایندگان از سردار قاآنی


۱۶:۱۲

آیت الله آملی لاریجانی وارد مجلس شورای اسلامی شد

آیت الله آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام وارد مجلس شورای اسلامی شد.

آیت الله آملی لاریجانی وارد مجلس شورای اسلامی شد


۱۶:۱۲

عارف وارد مجلس شورای اسلامی شد.

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور وارد مجلس شورای اسلامی شد.

عارف وارد مجلس شورای اسلامی شد.


۱۶:۱۰

مهمانان آماده‌ی شروع مراسم

مهمانان و نمایندگان ملت با حضور در صحن مجلس شورای اسلامی آماده‌ی شروع مراسم تحلیف هستند.

مهمانان آماده‌ی شروع مراسم


۱۶:۰۱

اسماعیل هنیه وارد مجلس شورای اسلامی شد

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس وارد مجلس شورای اسلامی شد.

اسماعیل هنیه وارد مجلس  شورای اسلامی شد


۱۵:۵۵

رئیس قوه قضاییه وارد مجلس شورای اسلامی شد

حجت الاسلام اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه وارد مجلس شورای اسلامی شد.


۱۵:۵۲

حسن روحانی وارد مجلس شورای اسلامی شد

حسن روحانی، رئیس جمهور اسبق برای شرکت در آئین تحلیف رئیس دولت چهاردهم وارد مجلس شورای اسلامی شد.

حسن روحانی وارد مجلس شورای اسلامی شد


۱۵:۵۰

سردار باقری وارد مجلس شورای اسلامی شد

سردار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح وارد مجلس شورای اسلامی شد.

سردار باقری وارد مجلس شورای اسلامی شد

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.