کمتر از یک ماه تا اربعین حسینی باقی مانده و براساس گفته مسئولان، زیرساخت‌های مرز مهران که به واسطه نزدیکی به کشور عراق مورد توجه زائران قرار دارد، امسال آماده‌تر از سال‌های گذشته برای میزبانی از زائران اباعبدالله الحسین(ع) فراهم شده است.

مهران مهیای خادمی زائران اربعین
همپای مسئولان، مردم شهر مرزی مهران نیز با تبدیل منازل خود به زائرسرا و پذیرایی از زائران سعی دارند قدمی برای خدمت به اباعبدالله (ع) بردارند.
با این حال به دنبال دستور رئیس سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر نظارت بر آمادگی دستگاه‌ها برای ارائه خدمات به زائران اربعین، اعضای شورای قضایی استان ایلام از وضعیت زیرساخت‌های اربعین در این استان و همچنین در مرز مهران بازدید کردند.

مشکلات و کاستی‌های مرز مهران
بازرس کل قضایی استان ایلام در جریان این بازدید در جلسه شورای قضایی با محوریت زیرساخت‌های اربعین بیان کرد: بازرسی کل استان بر اساس وظایف ذاتی و همچنین دستورات رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص مسئله اربعین به صورت شبانه روز تمام موضوعات مرتبط از جمله نحوه خدمت‌رسانی به زائران اباعبدالله الحسین (ع) را مورد نظارت قرار می‌دهد.
روشنی با اشاره به برخی مشکلات و کاستی‌های دیده شده در مرز مهران و پایانه‌های مرزی این شهرستان، تصریح کرد: امکانات خدماتی نظیر عابربانک‌ها و مراکز درمانی موقت در محل‌های مناسبی که قابل رؤیت و تردد زائران باشند جانمایی نشده‌اند، همچنین ایرادات پارکینگ اربعین و ساماندهی نشدن آن نیز از جمله معضلاتی است که برای زائران ایجاد مشکل می‌کند.
وی به نبودن یک صرافی قانونی مناسب در مرز مهران اشاره داشت و تصریح کرد: وجود دلالان غیر قانونی ارز در پایانه مرزی مهران وجهه خوبی برای این پایانه مرزی ندارد و باید جمع‌آوری شوند.
بازرس کل استان ایلام افزود: مسافر فروشی نیز پدیده ناسالمی است و زائران نسبت به پرداخت کرایه اضافی و بلاتکلیفی معترض هستند و باید این مسئله که موجب آزار و اذیت زائران است توسط گمرک و راهداری و دیگر عوامل ذی‌ربط جمع‌آوری شود.

ذخیره‌سازی ۱۱ میلیون بطری آب معدنی
با این حال استاندار ایلام در جریان بازدید از پروژه‌های راهداری برای تسهیل در تردد زائران از اقدامات مطلوب برای توسعه زیرساخت‌ها در این مرز بین‌المللی و اجرای پروژه‌ها و زیرساخت‌های اربعین و تکمیل فوری آن‌ها خبر داده و بر رفع خلأ‌های موجود نیز تأکید داشته است.حسن بهرام نیا تصریح کرد: با وجود گرمای هوا که در برخی روزها به بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد رسیده، تاکنون ۱۱ میلیون بطری آب در مرز مهران ذخیره‌سازی شده که نیاز است تا هفته آینده این رقم افزایش یابد و برای استفاده زائران به سردخانه‌ها منتقل شوند.استاندار ایلام با اشاره به ضرورت اقدام لازم برای بیمه آتش‌سوزی و خسارات در پارکینگ‌ها، ادامه داد: حداکثر مدت ماندگاری خودروها در پارکینگ‌ها تا ۲۸ صفر است و این موضوع ضمن نصب بنر در مدخل‌های ورودی پارکینگ، از طریق قبض صادره به زائران اطلاع‌رسانی شود.
وی با بیان اینکه در ابتدا هیچ وجهی از زائران دریافت نخواهد شد، خاطرنشان کرد: قیمت مصوب برای هر روز توقف در پارکینگ ۳۰۰ هزار ریال است و بعد از مراجعه زائران، بر اساس محاسبه نرم‌افزار هزینه پارکینگ در قالب قبض پرداخت خواهد شد.

ظرفیت ۳۰۰ هزار خودرو در پارکینگ‌های مرز مهران
علی عباس شفیعی، فرماندار مهران نیز با بیان اینکه پارکینگ‌های اربعین برای پذیرش زائران از اقصی نقاط کشور در حال آماده‌سازی هستند، اظهار کرد: در حوزه پارکینگ‌ها حدود ۳۰۰ هزار خودرو در پارکینگ شماره ۱ و۲، پارکینگ‌های دولتی و خصوصی و پارکینگ‌های پدافندی در اقصی نقاط شهر مهران به ویژه نواحی مرزی ظرفیت استقرار دارند.

خدمات‌رسانی ۱۶۸ مرکز اقامتی ایلام
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام نیز درباره آمادگی مراکز اقامتی این استان برای میزبانی از زائران خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۶۸ مرکز اقامتی در استان در ایام اربعین حسینیبه زائران و گردشگران ورودی به ایلام خدمات ارائه می‌کنند.
فرزاد شریفی افزود: امسال با تمهیدات‌اندیشیده شده میزان نفر شب اقامت در استان ایلام نسبت به سال گذشته افزایش یافته و ظرفیت استان در این بخش به بیش از ۵هزارو۳۳۱ نفر شب اقامت رسیده است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه استان ایلام از دیرباز به‌عنوان دروازه عتبات عالیات، میزبان زائران امام حسین(ع) بوده اکنون نیز مراکز اقامتی همچون گذشته تمام امکانات و تجهیزات خود را برای پذیرایی از زائران فراهم کرده است.

ممنوعیت ورود اتباع بیگانه به مرز مهران
فرمانده انتظامی استان ایلام با اشاره به اینکه از ورود اتباع بیگانه به مرز مهران در ایام اربعین ممانعت می‌شود، افزود: زائران غیرایرانی در ایام اربعین به مرزهای تعیین شده مراجعه کنند، در غیر این صورت برابر تدابیر کشور مقابل از خروج آنان ممانعت به عمل می‌آید.
سردار جمال سلمانی اظهار کرد: مرز بین‌المللی مهران در سال‌های گذشته سهم بیش از ۵۰ درصدی را در پذیرایی از زائران حسینی داشته است و در سال جاری پلیس ایلام این آمادگی را برای ارائه خدمات انتظامی و ترافیکی دارد.
وی با اشاره به اینکه استفاده از تجربیات سال گذشته به عنوان چراغ راهی برای این مأموریت است، خاطرنشان کرد: سال گذشته با راه‌اندازی سامانه سجاد میزان‌ایستایی زائران در پایانه‌های مهران و کشور دوست و همسایه به ۴ تا ۵ ثانیه رسید که این‌ایستایی در سنوات گذشته در آن سوی مرز ایران بین ۴ تا ۷ دقیقه بود و این امر سبب ازدحام جمعیت در پایانه مرزی و در شهرستان‌های عقبه شده بود.
سلمانی با تأکید بر اینکه سامانه سجاد برابر تدابیر فرمانده کل انتظامی کشور در اربعین امسال در تمامی مرزهای اربعینی کشور اجرا می‌شود، گفت: سامانه سجاد یکی از اقدامات مؤثر و با هدف ایجاد سفری سهل و آسان برای زائران حسینی است که نیاز است توسط اهالی رسانه برای مردم عزیز اطلاع‌رسانی شود.
سردار سلمانی به برنامه‌های پلیس برای برگزاری اربعین و کنترل آمد و شد و کاهش ترافیک خبر داد و تصریح کرد: ساماندهی دست‌فروشان مستقر در پایانه و خودروهای زائران و مراجعه‌کنندگان به مرز مهران در پارکینگ‌های پیش‌بینی شده با به‌کارگیری کارکنان باتجربه و باانگیزه از مهم‌ترین اهداف پلیس در اربعین امسال خواهد بود.

آمادگی ۷ هزار دستگاه اتوبوس
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام نیز درباره آمادگی وسایل حمل و نقل عمومی برای انتقال زائران اربعین تصریح کرد: بر اساس تمهیدات انجام شده در ایام اربعین حسینی بیش از ۷ هزار دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زائران از پایانه برکت به اقصی نقاط کشور پای کار آمده‌اند.
سید زاهدین چشمه‌خاور ادامه داد: پایانه برکت در مرز مهران در زمینی به مساحت ۴۴ هکتار روزانه گنجایش ورود و خروج بیش از ۲ هزار دستگاه اتوبوس را دارد و برای استقبال و جابه‌جایی از زائران اربعین حسینی سال جاری، از آمادگی کامل برخوردار است.
وی افزود: با توجه به حجم مسافران و پیش‌بینی افزایش دمای هوا در ایام اربعین، اقدامات لازم در این پایانه در راستای رفاه حال زائران از جمله ایجاد سایه‌بان، برپایی موکب، اسکان موقت و استراحت زوار و تأمین آب خنک انجام شده است.
چشمه خاور خاطرنشان کرد: در راستای خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی ۲۰۰ دستگاه سیستم بادبزن برقی، تهویه و مه‌پاش در پایانه مرزی مهران نصب شده است.

میزبانی موکب شهدای عشایر
مدیرکل امور عشایر استان ایلام نیز از راه‌اندازی موکب شهدای عشایر کشور در مرز مهران برای میزبانی از زائران اربعین خبر داده است.
محمدجواد خانزادی اظهار کرد: در این موکب بخشی از توانمندی‌های جامعه عشایری استان در قالب برگزاری نمایشگاه عرضه محصولات تولیدی به زائران ارائه می‌شود.
خانزادی با بیان اینکه در سال گذشته تعداد سه سیاه چادر در قالب موکب شهدای عشایر در پایانه مرزی مهران برپا شده بود، خاطرنشان کرد: در این موکب خدماتی از جمله اسکان، پذیرایی و فعالیت‌های فرهنگی و دینی به زائران اربعین حسینی ارائه شد.
خانزادی با بیان اینکه موکب شهدای عشایر در سال گذشته پذیرای بیش از ۱۰۰ هزار نفر از زائران حسینی بود، افزود: موکب شهدای عشایر کشور امسال نیز فعالیت خود را از نیمه ماه صفر آغاز و تا دو روز بعد از اربعین به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.