خبر فوری

یک گزارش رسمی ۱۳۲ صفحه‌ای در آمریکا منتشر شده است که پیرامون چالش‌های نظامی پیش روی واشنگتن و میزان توانایی این کشور برای مقابله با آن‌ها - در زمانی که شاهد فرسایش در موقعیت نظامی خود است - صحبت می‌کند.

روایت «اکونومیست» از یک «گزارشی رسمی» / آمریکا برای یک جنگ بزرگ آماده نیست

بر اساس آنچه نشریه «اکونومیست» منتشر کرده و ممکن است جنجالی بزرگ به پا کند، یک گزارش رسمی در آمریکا فاش کرد که «ایالات متحده برای یک جنگ بزرگ آماده نیست» و موقعیت نظامی‌اش در حال فرسایش است. این گزارش ۱۳۲ صفحه‌ای که به سفارش کنگره برای بررسی راهبرد دفاع ملی دولت جو بایدن، توسط کمیته‌ای متشکل از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در ۲۹ ژوئیه منتشر شد، سندی است که دو سال پیش تهیه شده و در مورد چالش‌های نظامی واشنگتن و میزان توانایی‌اش برای مقابله با آن‌ها صحبت می‌کند.

برتری چین

در جزئیات این گزارش به‌صراحت اعلام شده است که تهدیدات پیش روی ایالات متحده در «خطرناک‌ترین حالت از سال ۱۹۴۵» است و «احتمال وقوع یک جنگ بزرگ در کوتاه‌مدت» را شامل می‌شود؛ درحالی‌که «کشور از گستردگی این تهدیدها بی‌اطلاع است و برای مقابله با آن آماده نیست».

این گزارش می‌افزاید: جدی‌ترین مشکل «چین» است، زیرا برخلاف آنچه بایدن در گذشته به آن می‌بالید و مدعی بود که آمریکا به چین برتری دارد، این کشور نه فقط از نظر اندازه، بلکه در ظرفیت نیروهای نظامی خود از ایالات متحده پیشی گرفته است. این، علاوه بر «تولیدات دفاعی» چین و حرکت این کشور در راه دستیابی به هدف خود برای ورود به تایوان تا سال ۲۰۲۷ است. آن گونه که کمیته اشاره می‌کند: «ارتش آزادی‌بخش خلق» همچنین نزدیک به ارتش ایالات متحده یا حتی در همان سطح در زمینه فضا و اینترنت قرار دارد.

روسیه؛ نگران‌کننده

علاوه بر چین، روسیه نیز «منبع نگرانی» است و با وجود جنگ در اوکراین، «هنوز یک تهدید جدی است». آن گونه که گزارش اشاره می‌کند «روسیه به دنبال قراردادن یک سلاح هسته‌ای در مدار است»؛ چیزی که واشنگتن را ملزم به «تقویت حضور خود در اروپا تا سطح یک سپاه زرهی کامل» می‌کند. این الزام بسیار بیشتر از چیزی است که امروز وجود دارد و با قابلیت‌هایی مانند پدافند و نیروی هوایی همراه است و امکان جایگزینی برخی نیروهای چرخشی امروز را با نیروهای مستقر دائمی دارد.

پیچیدگی بیشتر این تهدیدات، اتحاد سیاسی و نظامی روبه‌رشد بین چین، روسیه، کره شمالی و ایران است؛ از جمله در زمینه انتقال تسلیحات، فناوری، و تجربه‌های جنگ. گزارش کمیته می‌گوید که این یک خطر واقعی است، حتی اگر احتمال تبدیل درگیری در هر نقطه به یک جنگ چند صحنه‌ای یا یک جنگ جهانی وجود نداشته باشد.

جنگ، آمریکا را خسته خواهد کرد

در سال ۲۰۱۸، راهبرد دفاع ملی دولت دونالد ترامپ، شرط قبلی را که پنتاگون برای مبارزه هم‌زمان با دو جنگ بزرگ - یکی در اروپا و دیگری در آسیا - آماده باشد، حذف کرد و تیم بایدن به این پایبند است و این بدان معنی است که جنگ حتی در یک میدان به‌طورجدی آمریکا را خسته می‌کند و آن را مجبور می‌کند برای جبران خسارت به سلاح هسته‌ای تکیه کند.

گزارش با بیان اینکه هر گونه درگیری باعث می‌شود آمریکا «از جنبه‌های دیگر مزایای زیادی از دست بدهد»، هشدار می‌دهد که «یک جنگ بزرگ، زندگی هر آمریکایی را به روش‌های غیرقابل‌تصوری تحت‌تأثیر قرار می‌دهد»؛ حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی، از جمله انرژی، آب و حمل‌ونقل ضربه می‌زند؛ همان‌طور که دسترسی به مواد معدنی حیاتی برای صنایع غیرنظامی و نظامی نیز به طور کامل قطع خواهد شد. بر اساس این گزارش، تلفات انسانی هم بسیار فراتر از هر تجربه غربی در حافظه اخیر خواهد بود.

توصیه‌ها

در پاسخ به این چالش‌ها، کمیته چندین توصیه ارائه می‌کند؛ از جمله تقویت ائتلاف‌ها و اصلاح ساختار پنتاگون که شیوه‌های تدارکات، تحقیق و توسعه آن به‌عنوان «بیزانسی» توصیف شده است. پیشنهاد دیگر، افزایش جدی هزینه‌های دفاعی است که - علی‌رغم توصیه کمیته قبلی مبنی بر ۳ تا ۵ درصد رشد سالانه واقعی - انتظار می‌رود طی پنج سال آینده ثابت بماند. بااین‌حال، کمیته از کنگره می‌خواهد محدودیت‌های هزینه‌های جاری را لغو کند؛ یک بودجه تکمیلی چند ساله برای تقویت صنایع دفاعی تصویب و بودجه‌های مالی را باز کند تا دفاع را «در مسیر رشدی سریع برای حمایت از تلاش‌های متناسب با تلاش ملی آمریکا قرار دهد که ما در طول جنگ سرد دیدیم».

اما چیزی که همه را عصبانی می‌کند این است که گزارش پیشنهاد می‌کند هزینه مراقبت‌های بهداشتی و اجتماعی کاهش یابد تا هزینه‌های دفاعی پوشش داده شود. به گزارش اکونومیست، انتظار می‌رود که هر دو حزب با این امر مخالفت کنند، زیرا دموکرات‌ها از افزایش هزینه‌های دفاعی اجتناب می‌کنند، درحالی‌که جمهوری‌خواهان به مالیات‌های بیشتر حساس هستند.

به عقیده کمیته، زمان بسیار کم است، زیرا عموم مردم در ایالات متحده «به طور عمده از خطرات کشور یا هزینه‌های لازم برای آماده‌سازی کافی بی‌اطلاع هستند» و «قدرت چین و شراکت‌هایش را نمی‌دانند؛ همین‌طور عواقبی که ممکن است درگیری برای زندگی روزمره آن‌ها داشته باشد. مردم هزینه‌های ناشی از ازدست‌دادن جایگاه خود به‌عنوان یک ابرقدرت جهانی را درک نمی‌کنند».

منبع: المیادین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.