۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 1003082

درحالی که در مجموع سدهای کشور، ۶۰درصد ظرفیت مخازن سدها پر و ۴۰درصد آن خالی است، از بین سدهای مهم تأمین آب شرب و کشاورزی، ۱۰ سد مهم ذخایری زیر ۲۰درصد دارند و به‌عبارتی بیش از ۸۰درصد ظرفیت آنها خالی است.

ذخیره زیر ۲۰ درصدی ۱۰ سد مهم کشور

به‌گزارش قدس آنلاین، در ۳۰۲ روز ابتدایی سال آبی جاری(از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تا سی‌ام تیرماه ۱۴۰۳) در مجموع ۳۹ میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی ۳۶ میلیارد و ۹۹۰ میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، رشدی ۷درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به‌منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست‌محیطی و همچنین تولید انرژی برق‌آبی، ۳۰ میلیارد و ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده است که نسبت به خروجی ۲۸ میلیارد و ۱۶۰ میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، رشدی ۷درصدی را نشان می‌دهد.

در زمان حاضر با وجود ۳۱ میلیارد و ۱۹۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سدهای کشور، ۶۰ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۴۰ درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سدها در روز سی‌ام تیر ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۸ میلیارد و ۴۱۰ میلیون مترمکعب بود که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده رشد ۱۰ درصدی است.

وضعیت سدهای مهم کشور در تأمین آب شرب و کشاورزی در جدول زیر آورده شده است.

ذخیره زیر ۲۰ درصدی ۱۰ سد مهم کشور

همانطور که در جدول بالا مشخص است، از بین سدهای مهم تأمین آب شرب و کشاورزی، سدهای لار و ماملو در تهران، طرق و دوستی در خراسان رضوی، پانزده خرداد در حوضه قمرود، استقلال در هرمزگان، رودبال داراب در فارس، چاه‌نیمه‌ها در سیستان‌وبلوچستان، تنگوئیه سیرجان در کرمان و ساوه در مرکزی ذخایری زیر ۲۰درصد دارند و به‌عبارتی بیش از ۸۰درصد ظرفیت آنها خالی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.