یک کارشناس ارشد برق به قدس آنلاین می گوید: با توجه به ساختار کولرها، مصرف برق در کولرهای گازی حدود ۵ برابر بیشتر از کولرهای آبی است.

کولر آبی بهتر است یا کولر گازی؟ / مصرف برق از مرز ۷۷هزار مگاوات گذشت!

محمدحسین دیده بان می افزاید: انتخاب استفاده از کولرگازی و کولر آبی بستگی به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف کشور دارد.

وی تصریح می کند: در مناطقی با هوای شرجی مانند بندرعباس استفاده از کولر گازی بهتر از کولر آبی است اما در مناطقی مثل تهران استفاده از کولر آبی توصیه می شود.

این کارشناس ارشد برق ادامه می دهد: با توجه به ساختار کولرها و کمپرسوری که در کولرگازی وجود دارد مصرف برق آن حدود ۵ برابر بیشتر از کولرهای آبی است.

قاچاق کولر

محمدحسین دیده بان درباره تأثیر کیفیت کولرها در مصرف برق می گوید: متأسفانه به دلیل مناسب بودن قیمت، بسیاری از کولرهای گازی به صورت قاچاق از مرز وارد می شود که از کیفیت پایین برخوردارند در حالی که این کولرها مصرف برق بالایی دارند که دلیلی مضاعف بر مصرف بیش از اندازه برق کشور در فصل گرما می شود.

این کارشناس ارشد انرژی اذعان می کند: امسال در اوج مصرف برق، نزدیک به ۷۷هزار مگاوات را رد کردیم که رقم بالایی است در حالی که در بقیه فصول سال مصرف برق به این عدد نمی رسد بنابراین این مسئله نشان دهنده آن است که بیشترین مصرف برق در فصل گرما مربوط به سیستم های سرمایشی است.

هواساز و چیلر

وی درباره اندازه مصرف برق در هواساز و چیلر می گوید: هواساز و چیلر سیستم مرکزی دارند و هوای خنک را در همه اتاق ها پخش می کنند و اندازه کولر گازی مصرف برق بالایی دارند.

مشکلات پیش روی صنعت برق

دیده بان تصریح می کند: مردم برای آسایش نیازمند استفاده از تجهیزات روز هستند اما در این باره چند مشکل وجود دارد. از جمله این که تا تحریم ها وجود دارد یا جنس خوب در اختیار نداریم یا با قیمت گران در دسترس قرار می گیرد.

وی ادامه می دهد: درآمد کشور برای افزایش زیرساخت های تولید برق کافی نیست؛ هرچند تولید برق افزایش یافته اما تا به حال کافی نبوده است.

این کارشناس ارشد برق می گوید: در واقع به دلیل تأسیس کارخانه و ساختمان های جدید و بالا رفتن رفاه مردم، هر سال نیازمند افزایش ۵۰۰۰ مگاواتی در تولید برق هستیم اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده و تنها ۲۰ تا ۳۰درصد از این نیاز تولید شده است.

«دمای آسایش»

وی ادامه می دهد: دمای ۲۴درجه در کولرگازی «دمای آسایش» نامیده می شود. شرکت توانیر نیز اعلام کرده است چنانچه دمای کولر گازی را روی درجه ۲۴ تنظیم کنید هوای منازل به اندازه کافی سرد خواهد شد.

دیده بان درباره تفاوت مصرف برق در کولرهای گازی و آبی می گوید: مصرف برق کولرها بسته به برند کولر گازی متفاوت است اما کولرگازی حدود ۴ تا ۵ برابر کولر آبی برق مصرف می کند.

توصیه به مردم

این کارشناس ارشد برق و انرژی توصیه می کند: برای صرفه جویی در برق همواره لامپ های اضافی را خاموش کنید و در استفاده از کولر آبی، آن را روی دور کند روشن کرده، پوشال ها را زود به زود عوض کنید و روی کولر را با سایه بان بپوشانید و درباره کولر گازی نیز با استفاده از نوع استاندارد آن و تنظیم درجه روی عدد ۲۴ در کاهش مصرف برق سهیم باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.