مسئول روابط عمومی اداره آموزش و پرورش در گفت و گو با قدس: مدارس به هیج عنوان نمی‌توانند «دریافت وجه» را از شرایط ثبت نام بدانند، این کار بر خلاف قانون است، مگر اینکه والدین خودشان تمایل به کمک داشته باشند.

کمک به مدرسه اجباری نیست/ ماجرای ادامه‌دار شهریه در مدارس دولتی!

با نزدیک شدن به شروع دوران ثبت نام مدارس، موضوع هزینه تحصیل برای خانواده ها به نوعی دغدغه تبدیل شده‌ است. امسال هم ماجرای تکراری دریافت شهریه در مدارس دولتی جلب توجه می‌کند و صدای والدین از دریافت هزینه‌های سرسام آوری که مدارس دولتی در قبال ثبت‌نام دانش‌آموزان دریافت می‌کنند،بلند شده است.

طبق اعلام مسئولین مدارس دولتی تنها باید هزینه کتاب و بیمه را از دانش آموزان دریافت کنند اما این روزها شاهد اعتراض و جدال از سوی والدین و مدیران مدارس برای پرداخت هزینه‌هایی با عنوان شهریه هستیم. مدارس غیردولتی، سمپاد، شاهد و نمونه دولتی برای تامین مخارج خود نرخ مصوبی را برای پرداخت شهریه دارند اما طبق ماده ۳۰ قانون آیین اجرایی، مدیران مدارس دولتی حق دریافت هیچگونه هزینه‌ای را در زمان ثبت نام ندارند. برخلاف این قانون، برخی مدارس دولتی با عناوینی مثل "کمک به مدرسه" در هنگام ثبت نام، والدین دانش‌آموزان را ملزم به پرداخت هزینه می‌کنند. چندی پیش معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز در پاسخ به سوال شرط معدل مدارس ابتدایی جهت ثبت‌نام دانش آموزان گفته بود:«هیچ مدرسه‌ای اجازه ایراد گرفتن معدل را در دوره ابتدایی ندارد زیرا اصولا معدلی وجود ندارد و کار به صورت توصیفی انجام می‌شود؛ مدرسه مکلف است دانش‌آموزی را که در محدوده جغرافیایی مدرسه زندگی می‌کند، ثبت‌نام کند و اگر مشکلی وجود دارد داشته باشد ادارات آموزش و پرورش به موضوع رسیدگی و با مدیر مربوطه برخورد لازم انجام می‌شود.»

مدرسه نزدیک خانه بود مجبور شدیم ثبت نام کنیم

طبق گزارشات میدانی خبرنگار تحریریه جوان قدس پدر و مادری برای ثبت نام فرزند خود به مدرسه دولتی در منطقه۵ مشهد مراجعه می‌کنند و مدیر آن مدرسه، به بهانه معدل پایین و عدم پرداخت کمک به مدرسه از ثبت‌نام فرزند آن‌ها جلوگیری کرده‌ و پیشنهاد ثبت نام دانش آموز در مدرسه دیگری را می‌دهد یا در ازای پرداخت مبلغی دانش آموز را ثبت نام می کند. والدین این دانش آموز به علت نزدیک بودن مدرسه به منزل‌شان، با انتظارات غیر قانونی مدرسه کنار می‌آیند.

 مجبور شدم کمک به مدرسه را پرداخت کنم

مادر دیگری که دانش آموز پایه ششم دارد هم در مورد انتظارات غیر قانونی مدرسه فرزندش می‌گوید: بارها برای دریافت کارنامه و ثبت نام پایه تحصیلی بعدی پسرم به مدرسه‌اش مراجعه کردیم و به ما گفتند علاوه بر هزینه بیمه و کتاب باید مبلغی را برای کمک به مدرسه پرداخت کنید. بارها به اداره آموزش و پرورش مراجعه کردم ولی موفق نشدم شکایت خودرا پیگیری کنم و به اجبار هزینه را پرداخت کردیم.

دریافت وجه نقد ممنوع است

از این قبیل شکایات در بین والدین بسیار شایع است و گلایه‌های آن‌ها نشان دهنده عدم هماهنگی مدارس با قوانین آموزش و پرورش است. مدارس تنها پس از شروع سال تحصیلی و به منظور برگزاری برنامه‌های فوق برنامه اجازه دریافت هزینه دارند. به این منظور باید برنامه‌ها در جلسه اولیا مربیان مطرح شود و پس از تایید توسط اعضا، مجوز منطقه دریافت شده و سپس به صورت کامل اطلاع‌رسانی شود. طبق گفته مسئولین واریز هرگونه وجه مجاز صرفا از طریق دستگاه کارتخوان یا حساب جاری با پیش شماره ۴۱۵به نام مدرسه مجاز است. در صورتی که مدیر مدرسه مجبور به اخذ چک از والدین شود باید مقابل عبارت "در وجه..." شماره حساب جاری و نام آن مدرسه ذکر شود. تا مبلغ مستقیما به حساب جاری مدرسه واریز شود. دریافت هرگونه وجه نقد و چک در وجه حامل ممنوع است.

حسین محمد زاده گنج، مسئول روابط عمومی اداره آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار قدس بر غیر قانونی بودن پرداخت هزینه‌ ثبت نام توسط والدین در مدارس دولتی تاکید کرد و گفت: فقط مدارس خاص مثل سمپاد، نمونه دولتی، شاهد و غیر انتفاعی اجازه گرفتن هزینه از والدین را دارند. مدارس عادی و دولتی شهریه ندارند و فقط برای کلاس‌های فوق برنامه، تعمیرات، بهسازی و تجهیز امکانات و فضای آموزشی به نوآوری‌های جدید، می‌توانند مبلغی را بعد از شروع سال تحصیلی توسط شورای انجمن اولیا مقررکرده و درصورت تمایل والدین، اخذ کنند.

هزینه‌های مجاز در مدارس

حسین محمد زاده در مورد هزینه‌های مجاز هنگام ثبت نام در مدارس بیان کرد: پرداخت هزینه بیمه و کتاب درتمامی مدارس بلا مانع است. ولی در هنرستان‌ها هزینه لباس کار هم گرفته می‌شود.

وی افزود: باتوجه به دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش با شروع سال تحصیلی۱۴۰۳-۱۴۰۴،  هزینه سرویس مدارس به عهده شهرداری و اداره تاکسیرانی است. والدین می‌توانند برای درخواست سرویس مدرسه فرزند خود، به سامانه کشوریirtusepand.ir مراجعه کنند. یکی دیگر از هزینه‌های مجاز برای تمامی مدارس، هزینه طرح ملی سنجش برای دانش‌آموزان پایه اول است. والدین می‌توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی my.medu.ir  نسبت به پایش و ارزیابی سلامت جسمی و روانی فرزند خود اقدام نمایند.

چرا مدارس نمونه دولتی شهریه دریافت می‌کنند؟

این کارشناس با اشاره به اینکه حداقل شهریه قابل قبول در مدارس نمونه دولتی طی بخشنامه‌ای از سوی آموزش و پرورش اعلام می‌شود، بیان کرد: دانش‌آموزان داوطلب تحصیل  مدارس نمونه دولتی می‌بایست پس از قبولی در آزمون ورودی، شهریه مقرر را پرداخت کنند.

او در ادامه گفت: مدارس نمونه دولتی به جهت بهره‌مندی از تجهیزات گوناگون به صورت سالانه هزینه‌ای دریافت می‌کنند و تعیین میزان هزینه مدارس نمونه دولتی به عواملی مثل امکانات ارائه شده، میزان درآمد در هر منطقه و میزان ساعت آموزشی بستگی دارد. به طور کلی می‌توان گفت شهریه مدارس نمونه دولتی معادل یک سوم شهریه مدارس غیردولتی در هر استان است و میزان هزینه هرساله حدود ۱۰ الی ۱۵درصد رشد دارد.

شهریه مدارس غیردولتی

والدین دانش‌آموزانی که در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند، با مراجعه به سامانه mosharekatha.ir  از شهریه مجاز مدرسه مورد نظر خود مطلع شده و در صورتی که مدیر مدرسه قصد گرفتن هزینه اضافه دارد، شکایت خودرا در همین سامانه ثبت و پس از دریافت کد رهگیری درخواست خودرا پیگیری نمایند.

 https://my.mosharekatha.ir/

نام مدرسه

دوره‌تحصیلی

جنسیت

شهریه مصوب

شهریه‌فوق‌برنامه

آدرس

امام حسین(ع)

دوره‌ابتدایی توصیفی

پسرانه

۱۳۰.۵۰۰.۰۰۰

۲۱.۷۰۰.۰۰۰

            -

اندیشه ‌و دانش

دوره‌ابتدایی توصیفی

پسرانه

۱۳۰.۰۰۰.۰۰۰

۵۲.۰۰۰.۰۰۰

             -

فتاح

 دوره ابتدایی توصیفی

پسرانه

۱۳۰.۰۰۰.۰۰۰

۵۲.۰۰۰.۰۰۰

             -

آینده‌سازان مهر

دوره ‌ابتدایی

توصیفی

دخترانه

۱۴۱.۵۰۰.۰۰۰

۵۶.۶۰۰.۰۰۰

خیابان‌عنصری‌غربی،بین ۱۶و۱۸

فروزندگان علم

دوره ابتدایی توصیفی

دخترانه

۱۲۵.۵۰۰.۰۰۰

۵۰.۲۰۰.۰۰۰

سیدی،خیابان قائم، قائم ۴ پلاک۲۹

نورالهادی

دوره ابتدایی توصیفی

دخترانه

۱۳۷.۱۰۰.۰۰۰

۲۲.۸۰۰.۰۰۰

فدائیان اسلام۱۴

فردا

دوره متوسطه اول

پسرانه

۲۲۴.۳۰۰.۰۰۰

۸۹.۷۰۰.۰۰۰

          ‌ -

معارف سجادیه

دوره متوسطه اول

پسرانه

۲۲۰.۱۰۰.۰۰۰

۸۸.۰۰۰.۰۰۰

کوهسنگی۱۰ پلاک ۵۷

میزان تقریبی شهریه مدارس نمونه دولتی

مقطع

حداقل شهریه

حداکثر شهریه

میزان ساعات‌آموزشی

دوره اول متوسطه

 ۳.۰۰۰.۰۰۰تومان

 ۹.۵۰۰.۰۰۰تومان

۳۸ساعت درسی

دوره دوم متوسطه

 ۴.۰۰۰.۰۰۰تومان

۱۲.۰۰۰.۰۰۰تومان

۴۲ساعت درسی

در مجموع میزان شهریه این مدارس در هر استان با استان‌های دیگر متفاوت است و دلیل آن میزان درآمد افراد در سطوح مختلف از کشور است. شهریه مدارس نمونه دولتی نباید از میزان مشخص شده کمتر یا بیشتر باشد. لذا در صورتی که میزان شهریه دریافتی خارج از حداقل و حداکثر هزینه مشخص شده باشد، می‌توان از مدرسه متخلف به اداره آموزش و پرورش منطقه شکایت کرد.

نحوه دریافت شهریه در مدارس نمونه دولتی

دریافت شهریه در مدارس نمونه دولتی اغلب به روش‌های متفاوتی صورت می‌گیرد. بعضی مدارس از روش دریافت چک، نقدی و برخی از روش اقساطی استفاده می‌کنند. برای آگاهی از روش پرداخت هر مدرسه باید به صورت تلفنی یا حضوری از مدیر مدرسه سوال کنید.

زهرا جوانشیر_ خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.