از زمانی که صدها هزار معترض مسلمان در کنار معترضان از سایر مذاهب به شکل مسالمت‌آمیز شروع به راهپیمایی در همبستگی با مردم غزه کردند، وحشت و اتهام زنی در مورد تسلط «اسلام‌گرایان» بر بریتانیا ایجاد شده است.

پشت پرده موج تازه‌ اسلام هراسی و حمله به مهاجران در انگلیس چیست؟ / انتقام از مسلمانان به دلیل همبستگی با غزه

مرد جوان که چهره‌اش نشان می‌دهد اهل جنوب آسیا باشد با ظاهری کاملا معمولی در حال پیاده روی خیابانی در یکی از شهرهای انگلیس است که ناگهان مشت محکمی به صورتش می‌خورد. حاضرین تشویق می‌کنند، می‌خندند و انواع توهین‌های نژادی را نثارش می‌کنند.

فردی بعد از دیدن مشتی که به صورت جوان کوبیده شده، فریاد می‌زند: «یک پاکی(پاکستانی) کوبیده شد! اطرافیانش هم شروع به شکستن شیشه‌های مغازه‌های کوچک و لگد زدن به درب ورودی خانه‌ای می‌کنند. دقایقی بعد مسجدی در همان نزدیکی هدف حمله افراد دیگری قرار می‌گیرد. این داستان‌های مربوط به دهه 1970 میلادی نیست؛ شرحی کوتاه از رویدادهای تازه‌ای هستند که در هارتلپول، دورهام، ساوتپورت، مرسی ساید و سایر شهرهای انگلیس در حال رخ دادن است.

ماجرا از کجا شروع شد؟

داستان از این قرار است که حادثه چاقوکشی روز دوشنبه گذشته، سبب مرگ دلخراش سه دختربچه 6 تا 9 ساله شد. 8 کودک و دو بزرگسال نیز در این رخداد زخمی شده اند که حال تعدادی از آنها وخیم گزارش شده است.

پس از انتشار اطلاعات نادرست در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر اینکه مظنون، یک مهاجر اسلام‌گرای تندرو است، معترضان ضدمهاجر بلافاصله خود را از شهرهای دیگر به شهر ساوتپورت رساندند، و ناآرامی‌های بزرگی در این شهر ساحلی در شمال غربی انگلیس، رخ داد. موج خشونت‌ها، نفرت پراکنی و آزار جامعه مسلمان و حملات و تهدیدها علیه مساجد و اماکن مذهبی مسلمانان در حالی شدت گرفته که اکنون دادگاه انگلیس اعلام کرده مظنون نه مسلمان است و نه به جوامع مهاجران و پناهچویان خط و ربطی دارد! اگرچه «اکسل روداکوبانا» متهم 17 ساله پرونده قتل با استفاده از چاقو زیر 18 سال سن دارد و طبق قوانین انگلیس معمولاً به این معنی است که نامش فاش نمی‌شود، اما قاضی دادگاه نام او را به دلیل اخبار جعلی منتشر شده توسط گروه های راست افراطی مبنی بر مسلمان بودن ضارب، منتشر کرد.

با این حال هزاران نفر بی تفاوت به این مسئله، روز گذشته در نزدیکی دفتر و اقامتگاه کی یر استارمر در خیابان داونینگ در لندن در حالی که فریاد می زدند «فرزندانمان را نجات دهید»، «ما می‌خواهیم کشورمان را پس بگیریم» و «ورود قایق‌ها را متوقف کنید». آنها مشعل‌ها و کپسول‌های دودزا را به سمت خیابان داونینگ پرتاب کردند که در پی دخالت پلیس متروپولیتن لندن 111 نفر به دلیل جرایمی از جمله بی نظمی خشونت آمیز و حمله به افسران پلیس منجر که به زخمی شدن بیش از 50 افسر انجامید دستگیر شده اند. همزمان اقامتگاه‌های پناهجویان در منچستر و همپشایر مورد حمله شورشیانی قرار گرفت و معترضان خواستار اخراج پناهجویان شدند. گزارش‌هایی نیز از برنامه‌ریزی تظاهرات‌های بیشتر در شهرهایی مانند لیورپول، میدلزبورو، بریستول، بلفاست و هال وجود دارد که برخی از سازمان‌دهندگان از معترضان خواسته‌اند تا در مقابل اماکن مذهبی مسلمانان تجمع کنند. طبق گزارش‌ رسانه‌های محلی عامل اصلی سازماندهی این تجمعات با ریشه اسلام هراسانه، جناح راست افراطی انگلیس بوده که با توسل به برخی فعالین رسانه‌های اجتماعی، بخش‌هایی از رسانه‌های محافظه‌کار و تعدادی از شخصیت‌های سیاسی، از جمله نایجل فاراژ، رهبر اصلاح‌طلب بریتانیا، جسارت پیدا کرده و دست به نفرت پراکنی زده‌اند.

نگرانی در میان جوامع مسلمان انگلیس

طبق گزارش گاردین، پس از حمله با چاقو در ساوت پورت و در پی تشدید خشونت ها و افزایش نفرت پراکنی راست افراطی و تهدیدات علیه مسلمانان، جامعه مسلمان در سراسر بریتانیا نسبت به تشدید موج اسلام هراسی و تهدیدات امنیت علیه خود هشدار دادند و در پی برنامه ریزی گروه های راست افراطی برای برگزاری دستکم 19 تجمع در سراسر انگلیس در روزهای آینده، گروه‌های جامعه مسلمان از پلیس خواسته‌اند تا امنیت و گشت زنی در خارج از مساجد را افزایش دهد.

ازهر قیوم، مدیرعامل سازمان غیردولتی مشارکت و توسعه مسلمانان (MEND) مستقر در بریتانیا، به وب سایت خبری نیو عرب گفت که جوامع مسلمانان اکنون بسیار نگران هستند. مغازه‌ها و خانه های آنها مورد حمله قرار گرفته اند و مسلمانان در سراسر کشور در این فکر هستند که چه زمانی نوبت آنها فرا خواهد رسید. قیوم تصریح کرد: وضعیت کنونی از طریق نفرت پراکنی طولانی مدت و ریشه کرده علیه اسلام و مسلمانان به وجود آمده است و این مسئله نه امروز که طی دهه ها رخ داده، اما اکنون پس از کمپین شدیدا اسلام هراسانه انتخاباتی نمایندگان راست افراطی حاضر در مجلس عوام، تشدید شده است.

بر اساس گزارش اسکای نیوز، در پی افزایش حملات ناشی از انتشار اطلاعات نادرست در فضای مجازی، کایر استارمر، نخست وزیر بریتانیا مدعی شد که توانایی ملی برای مقابله با آشوبگران ایجاد خواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش که پیامش به مسلمانانِ نگران که از شورش‌های خشونت آمیز نگران شده اند چیست، افزود: خیلی صریح می گویم، من هر اقدامی را که لازم باشد برای حفظ امنیت شما انجام خواهم داد.

انتقام از مسلمانان  به دلیل اعلام همبستگی با غزه

از زمانی که صدها هزار معترض مسلمان در کنار معترضان از سایر مذاهب و سایر شهروندان به شکل مسالمت‌آمیز شروع به راهپیمایی در همبستگی با مردم غزه کردند، وحشت و اتهام زنی در مورد تسلط «اسلام‌گرایان» بر بریتانیا ایجاد شده است.

 سوئلا براورمن، وزیر کشور سابق، سردسته این اتهامزنی‌ها را بر عهده داشت؛ جایی که در ماه اکتبر معترضان را «تظاهرات کنندگان نفرت» خوانده بود و در ادامه «لی اندرسون»، نماینده سابق حزب محافظه کار، صادق خان شهردار لندن را  فردی در کنترل اسلام گرایان خطاب کرده بود و دست آخر  همین چند روز قبل، «نایجل فاراژ»، رهبر حزب اصلاحات اظهار داشت که مسلمانان بریتانیا ارزش های بریتانیا را قبول ندارند.

حتی چهره‌های حزب کارگر نیز به این روایت کمک کرده‌اند و درباره اعتراضات مسالمت‌آمیز و کسانی که در انتخابات عمومی اخیر حمایت از نامزدهای مستقل را انتخاب کرده‌اند، اظهارات نامناسبی انجام داده‌اند و به جای تعامل مستقیم با مسلمانان بریتانیا و گوش دادن به نگرانی های آنها، در عوض، بسیاری از پوشش‌های خبری به طور ضمنی به گونه ای نشان داده‌اند که جامعه انگلیس فقط به رویدادهای خارج از کشور علاقه مند است؛ این روایت از تقسیم وفاداری‌ها و تفاوت‌های ناسازگار، طبیعتاً توسط راست افراطی مورد استفاده قرار گرفته است.

بر اساس گزارش‌های موسسات فعال در زمینه اسلام هراسی در انگلیس، تنها در ماه نوامبر 2023، جرایم ناشی از نفرت علیه اسلام و اسلام هراسی افزایش 600 درصدی نشان می دهد و با این حال، به نظر می رسد که سیاستمداران انگلیس تمایلی به قبول این موضوع ندارند که اسلام هراسی یک امر واقعی است، چه رسد به اینکه متعهد به مقابله با آن باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.