«اکسیوس» به نقل از مقامات آمریکایی تأیید کرد که سفر فرمانده «سنتکام» به منطقه باهدف بسیج ائتلافی بین‌المللی در حمایت از «اسرائیل» صورت‌گرفته است؛ همان‌طور که در برابر حمله ماه آوریل ایران چنین اتفاقی افتاد.

«کوریلا» در منطقه به دنبال یارکشی برای «اسرائیل»

تارنمای آمریکایی «اکسیوس» به نقل از مقامات ایالات متحده تأیید کرد که هم‌زمان با ادامه «آماده‌شدن برای مقابله با حمله احتمالی ایران و حزب‌الله»، «مایکل کوریلا» فرمانده «سنتکام» (فرماندهی مرکزی آمریکا) روز شنبه وارد منطقه شده است.

به گفته یکی از مقامات، سفر «کوریلا» به منطقه قبل از تشدید تنش‌های اخیر برنامه‌ریزی‌شده بود، اما او از سفر خود در جهت تلاش برای بسیج همان ائتلاف بین‌المللی و منطقه‌ای که از اسرائیل در برابر حمله ایران در آوریل گذشته دفاع کرد، استفاده خواهد کرد.

سه مقام آمریکایی و اسرائیلی به این پایگاه خبری گفتند که انتظار دارند «ایران از روز دوشنبه به اسرائیل حمله کند». این تارنما اشاره می‌کند که دولت بایدن نگران است بسیج ائتلاف بین‌المللی و منطقه‌ای شامل کشورهایی که از اسرائیل در حمله قبلی ایران دفاع کردند، دشوار باشد؛ زیرا ترور «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس، در چارچوب جنگ بین «اسرائیل» و «حماس» است که احساسات ضد اسرائیلی را در سراسر منطقه برانگیخت.

به گفته یک مقام آمریکایی، «کوریلا» قرار است علاوه بر سرزمین‌های اشغالی، از اردن نیز دیدن کند. «باراک راوید» خبرنگار «اکسیوس» در خاورمیانه، یادآور شد: اردن که توقفگاه اصلی سفر «کوریلا» خواهد بود، در مقابل حمله ماه آوریل ایران، با رهگیری پهپادهای ایرانی و اجازه به هواپیماهای آمریکایی و اسرائیلی برای استفاده از حریم هوایی این کشور، نقش مهمی ایفا کرد. او به نقل از یک مقام آمریکایی گفت که ایالات متحده امیدوار است در صورت لزوم همین اتفاق تکرار شود.

همچنین یک مقام آمریکایی گفت: درحالی‌که ایران و حزب‌الله هنوز در مورد شکل واکنش خود بحث می‌کنند، دولت جو بایدن «می‌خواهد تقویت نیروهای آمریکایی را روز جمعه اعلام کند؛ به این امید که این اعلامیه به بازدارندگی کمک کند و بر برنامه‌های نظامی آنها تأثیر بگذارد.» دراین‌رابطه، روز شنبه، خبرنگاران از بایدن پرسیدند که «آیا فکر می‌کند ایران عقب‌نشینی خواهد کرد یا خیر؟» و او پاسخ داد: «امیدوارم این‌طور باشد، نمی‌دانم».

«راوید» در گزارش دیگری که توسط وبگاه اسرائیلی «واللا» منتشر شد، تأیید کرد که مقامات آمریکایی معتقدند هرگونه واکنش ایران مشابه حمله به «اسرائیل» در ۱۳ آوریل خواهد بود، اما می‌تواند گسترده‌تر و با مشارکت حزب‌الله باشد. این وبگاه به نقل از مقامات آمریکایی و اسرائیلی نوشت که نمی‌دانند ایران و حزب‌الله حمله‌ای هماهنگ انجام خواهند داد یا جداگانه عمل خواهند کرد.

منبع: المیادین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.