امیرحسین محمدزاده دانش‌آموزافتخارآفرین مشهدی در المپیاد جهانی ریاضی ۲۰۲۴ انگلستان با کسب مدال نقره موفق به تحقق رؤیایی شد که پنج سال بود در سر می‌پروراند.

تمرین ریاضی؛ تفریح رؤیایی نخبه مشهدی

به گزارش قدس خراسان، او با افتخارآفرینی در عرصه جهانی موجب شد نام ایران بار دیگر در مجامع علمی جهان بدرخشد و برگ زرینی به نام مشهد ثبت شود. با امیرحسین برای شنیدن قصه زندگی‌اش و فراز و نشیب‌های مسیر تحقق رؤیایش به گفت‌وگو می‌نشینم.

به خاطر المپیاد، در امتحانات نهایی شرکت نکردم

این نوجوان نخبه که در حال حاضر خودش را برای امتحانات شهریور آماده می‌کند، می‌گوید: به دلیل همزمانی برگزاری المپیاد با امتحانات نهایی، امکان شرکت در امتحانات پایانی مدرسه را نداشتم و شهریور باید امتحان بدهم.

این دانش‌آموز مشهدی درباره اعضای خانواده‌اش توضیح می‌دهد: در اعضای خانواده‌ام کسی به جز من چنین مقامی کسب نکرده است. پدر و مادرم هر دو پزشک هستند و دو خواهر کوچک‌تر هم دارم که تازه به کلاس سوم می‌روند؛ اما در اقوام مادری‌ام در زمینه ریاضیات، استاد رجبعلی‌پور مدرک دکتری ریاضی دارد.

امیرحسین که عاشق ریاضی است، علاقه و اشتیاق را علت انتخاب این مسیر می‌داند و عنوان می‌کند: از کلاس ششم با تشویق‌های معلمم آقای سلطانی به ریاضی علاقه‌مند شدم و در اوقات فراغت هم ریاضی مطالعه می‌کردم. زمانی که در کلاس هشتم با المپیاد آشنا شدم، تصمیم گرفتم به خاطر علاقه‌ام درالمپیاد ریاضی شرکت کنم.

او برخلاف خیلی از همسن و سالانش ریاضی را جذاب توصیف کرده و درباره مباحث مورد علاقه‌اش در ریاضیات اضافه می‌کند: در زمینه المپیاد، شیفته مبحث نظری اعداد هندسه هستم و در درس‌های مدرسه هم مبحث ریاضیات گسسته و هندسه بیشتر به خاطر پایه و اصولی که دارد، برایم جذاب است.

این نوجوان مشهدی مریم میرزاخانی را الگوی خودش در دنیای ریاضیات معرفی می‌کند و درباره انگیزه‌ای که از مطالعه سرگذشت او در وجودش ایجاد شده، می‌گوید: آشنایی با ایرانیان نخبه در ریاضیات سبب شد من هم به کسب مدال فیلدز امیدوار شوم و این موضوع پیش از آغاز کارم به عنوان یک دانش‌آموز المپیادی در ذهنم بود و زمانی هم که برای المپیاد شروع به درس خواندن کردم، عامل افزایش انگیزه‌ام شد و هر زمان که ناامید می‌شدم، به سرگذشت آن‌ها فکر می‌کردم.

امیرحسین به عنوان یک نخبه ریاضی میان آشنایانش شأن اجتماعی خاصی دارد. خودش رفتار مردم و گروه همسالانش را بسیار محترمانه توصیف می‌کند و توضیح می‌دهد: وقتی مردم یا دانش‌آموزان دیگر در مدرسه  مطلع می‌شوند دانش‌آموز المپیادی هستم، رفتار بسیار محترمانه‌ای با من دارند و احترام خاصی برایم قائل می‌شوند. آن دسته از دوستانم که با من در المپیاد شرکت دارند هم معمولاً در مورد مباحث درسی با من مشورت می‌کنند. البته این رابطه دوطرفه است. 

تفریحی ریاضی تمرین می‌کنم

شاید برای هرکسی جالب باشد که یک نوجوان نخبه به چه چیزهایی علاقه دارد و اوقات فراغتش را چطور می‌گذراند. این دانش‌آموز المپیادی بر زندگی معمولی‌اش تأکید می‌کند و می‌گوید: رمان و کتاب‌های علمی را دوست دارم و هردو برایم جذاب هستند و نمی‌توانم یکی را از میانشان انتخاب کنم. فیلم‌های معماگونه و آن‌هایی را که درباره زندگی افراد است، چون به آدم انگیزه می‌دهند، دوست دارم و اگر ارتباطی هم با ریاضی داشته باشند، خیلی بهتر است. البته ساعت‌هایی که با دوستانم می‌گذرانم هم برایم لذتبخش است و گاهی وقت‌ها خارج از زمان مدرسه هم به صورت تفریحی ریاضی تمرین می‌کنم.

این دانش‌آموز پرتلاش داستان لحظه‌های سخت و ناامیدکننده در مسیر رسیدن به هدفش را این‌گونه تعریف می‌کند: سال دهم که در المپیاد ریاضی کشوری شرکت کردم، موفق به کسب مدال نقره شدم؛ اما مدال نقره امتیاز معافیت از کنکور و شرکت در کلاس‌های آمادگی جهانی را نداشت. به همین دلیل خیلی ناراحت شدم و مدت زیادی با خودم کلنجار می‌رفتم؛ اما پس از مدتی، مطالعه برای شرکت در المپیاد بعدی را شروع کردم تا اینکه در سال یازدهم موفق به کسب مدال طلا شدم.

او دستیابی به مدال فیلدز را هدف بعدی‌اش می‌خواند و درخصوص برنامه‌ریزی برای رسیدن به آن می‌گوید: تصمیم دارم در رشته ریاضی محض دانشگاه صنعتی شریف در مقطع دکتری تحصیل کنم و بتوانم با اقدامات تأثیرگذار در زمینه ریاضی، مدال فیلدز را بدست آورم.

توصیه امیرحسین به کسانی که تصمیم دارند در المپیادهای مختلف شرکت کنند، تعیین هدف معین و جدیت در راستای رسیدن به آن است و در این باره بیان می‌کند: بچه‌ها باید ابتدا تصمیم بگیرند که به چه مبحثی علاقه دارند و اهداف میان‌مدت و بلندمدت برای خودشان مشخص کنند تا بتوانند با جدیت به سمت هدفشان حرکت کنند چون پیوستگی برای موفقیت در المپیاد خیلی مهم است.

اعتبار بالای ایران نزد تیم‌های المپیادی

این دانش‌آموز مشهدی برنامه‌های درسی و تقویتی مدرسه برای دانش‌آموزان المپیادی را مؤثر توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه تعداد دانش‌آموزان المپیادی مدرسه شهید هاشمی‌نژاد زیاد بود، یکی از مؤثرترین عواملی که موفقیت من را افزایش داد، برنامه‌های تقویتی بود که مدرسه با هماهنگی معلم‌های خبره برای دانش‌آموزان المپیادی برنامه‌ریزی کرده بود و من تقریباً مرور درس‌هایم را با همین برنامه تنظیم کرده بودم.

او درباره امکاناتی که آموزش و پرورش در اختیار دانش‌آموزان المپیادی قرار داده است، می‌گوید: آموزش و پرورش به جز تأمین هزینه‌های سفر برای شرکت در المپیاد، امکانات خاصی در اختیار دانش‌آموزان المپیادی قرار نداد و ما بیشتر از امکانات و برنامه‌هایی که مدرسه تدارک دیده بود، استفاده می‌کردیم. 

امیرحسین نقش خانواده‌اش در موفقیت‌هایش را پررنگ و موجب دلگرمی می‌داند و تأکید می‌کند: خانواده من از تمام تصمیم‌هایم حمایت کرده واگر جایی به مشکل می‌خوردم، پشتیبان من بودند. در حالی که خانواده خیلی از دانش‌آموزان به این دلیل که المپیاد را عامل اتلاف وقت می‌دانند و ترجیح می‌دهند فرزندشان برای کنکور مطالعه کند، اجازه شرکت در المپیاد را به آن‌ها نمی‌دهند.

این نخبه ریاضیات تجربه‌اش از سفر به چین و انگلستان را شگفت‌انگیز توصیف می‌کند و در خصوص ارتباط تیم‌های دیگر با تیم ایران می‌گوید: حضور در یک کشور خارجی برای من تجربه بسیار دلچسبی بود و لحظات خوبی را آنجا سپری کردم. ایران هم به دلیل کسب رتبه‌های برتر در المپیادهای مختلف و همین‌طور سطح سؤالات آزمون انتخابی که برای المپیاد در کشور برگزار می‌کند، از اعتبار بالایی نزد کشورهای دیگر برخوردار است و ارتباط دوستانه‌ای هم میان تیم ایران با کشورهایی مثل برزیل و صربستان برقرار بود.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.