چند سالی است که هوش مصنوعی یکی از تاثیرگذارترین تکنولوژیها در زندگی روزمره مردم به شمار میرود. درصد نفوذ این تکنولوژی به اندازهای افزایش یافته که امسال در المپیک هم خودش را نشان داده و چه بسا با فراهم کردن بستر استعدادیابی دورههای بعدی را هم تحت تاثیر قرار دهد. با ورود این تکنولوژی میتوان امیدوار بود که بازیهای المپیک ۲۰۲۴ با کمترین خطا در قضاوت و بیشترین دقت در امتیازدهی همراه باشد.
المپیک ۲۰۲۴ پاریس محل نمایشی از این حقیقت است که چگونه هوش مصنوعی میتواند رویدادهای ورزشی را متحول کند. از رباتهای گفتوگوی مبتنیبر هوش مصنوعی گرفته تا پخش زنده ۸K، ادغام هوش مصنوعی استانداردهای جدیدی را برای رویدادهای آینده تعیین میکند.
کدام ورزش برای بدن شما مناسبتر است؟
اینتل بزرگترین تراشهساز جهان در شراکت با پلتفرم هوش مصنوعی المپیک میخواهد نشان دهد که به این راحتیها این عرصه را رها نمیکند. کارمندان شرکت اینتل در ورزشگاه دوفرانس پاریس امکان ویژهای را فراهم کردهاند تا تماشاگران بدانند بدنشان برای کدام ورزش مناسبتراست. هر فرد میتواند با حداکثر توان خود درون یک جعبه بزرگ و تاریک بدود و دستگاههای تعبیه شده را تا حد امکان فشار دهد و واکنشهایش را با لمس سریع چراغهای چشمکزن آزمایش کند.
هیجان و تشویق بسیار کارمندان اینتل باعث میشود تا تماشاگران به استفاده از این تکنولوژی ترغیب شوند و درنهایت استعداد خودرا در یک یا چند مورد از دوازده رشته ورزشی المپیک مثل فوتبال، دوی سرعت، تنیس روی میز و غیره بسنجند.
این تکنولوژی فقط مختص بازیهای المپیک نیست و میتواند زمینه کشف و حضور استعدادهای ورزشی در کشورهای در حال توسعه یا کمتر توسعه یافته فراهم کند.
پرسش، پاسخ و راهنمایی
چتبات هوش مصنوعی خدمت دیگر شرکت اینتل به ورزشکاران المپیک است. امکان مشاهده مراکز خرید و پرسش و پاسخ در زمینه خدمات رفاهی و تفریحی برای آنان فراهم است. در استفاده از این چتبات امکان عبور از موانع اداری برای ورزشکاران راحتتر شدهاست.
هوش مصنوعی محافظ ورزشکاران است
هوش مصنوعی در کمیته بینالمللی المپیک ابزاری را فراهم کرده تا به وسیله آن بر پلتفرمهای رسانههای اجتماعی نظارت کند. نشانهای سوءاستفاده، آزار یا پیامهای نا خوشایند را شناسایی کرده و از ورزشکاران محافظت کند.
زمانسنجی بازیها
شرکت امگا از سال ۱۹۳۲ مسئولیت زمانسنجی بازیهای المپیک را برعهده داشتهاست. در این دوره هم ابزاری را تحت عنوان "استروبوسکوپی "بکار گرفته که به مسئولان برگزاری مسابقات در بررسی دقیق نتایج کمک میکند. این وسیله امکان سنجش حرکات یکسان دارد و در رشتههای غواصی و دوومیدانی، ورزشکاران را زیرنظر دارد.
ارتقا دریافت و نمایش تصاویر
شرکتهای چینی هم به میدان آمدهاند و توانمندیهای فناورانه خودشان را در این رویداد ورزشی معتبر به نمایش گذاشتهاند. این مشارکت چینیها موجب تحول دیدگاه مخاطبان، بهبود شناخت، نفوذ شرکتهای بینالمللی و ایجاد حس رقابت بین شرکتهای فناوری میشود.
بیش از دوسوم سیگنالهای پخش زنده در سراسر جهان توسط شرکت علی بابا گروپ (ALIBABA GROUP)منتشر میشوند. این شرکت بازوی محاسبات شرکت علی بابا است که به همراه شرکت"المپیک برودکستینگ سرویسز (Olympic Broadcasting Services)" یا اُبیاس (OBS) که یکی از شرکتهای تابع کمیته ملی المپیک است، پلتفرم «OBS Cloud .,۳» را برای کمک به رسانهها در دریافت و نمایش تصاویر و ویدیو بازیها راهاندازی کردهاست. در مجموع ۱۱هزار ساعت محتوای تصویری در قالب عکس یا ویدیو، در بیش از ۲۰۰کشور و منطقه با کمک زیرساخت جهانی علی بابا کلاد منتشر خواهد شد.
به گفته صاحب نظران این عرصه، انتقال محتوا از طریق بستر فضای ابری با توجه به مزایای تاخیر کم و انعطافپذیری بالا، نسبت به سایر روشهای توزیع از نظر مقیاسپذیری، انعطافپذیری و هزینه بهتر عمل کرده و در عین حال ثبات و چابکی پخش بزرگترین رویداد ورزشی را افزایش داده است.
برای اولین بار در المپیک پاریس شاهد پخش زنده مسابقات با کیفیت ۸k خواهیم بود. این پخش با کیفیت بالا، با وضوح دوبرابری پخش استاندارد۴k، تجربه تماشای بینظیری را به بینندگان ارائه میدهد. با این امکان، حداقل تاخیر رادر فشردهسازی سیگنال زنده تضمین میکند.
تجزیه و تحلیل دادههای ورزشی
شرکت هوش مصنوعی" سنس تایم (sense time)" با تیم بسکتبال چین کار میکند و امکان تجزیه و تحلیل دادههای ورزشی مبتنی بر هوش مصنوعی و مشاوره در مورد راهبردهای مسابقات را فراهم کرده است. این پلتفرم وضعیت حرکت هر وزشکار و مسیر حرکت توپ بسکتبال را در لحظه تجزیه و تحلیل میکند و با ساخت مدلهای سه بعدی و استفاده از الگوریتمهای سه بعدی ضبط حرکت، فورا به مربی بازخورد میدهد. هدف از این کار بهبود کارایی ورزشکاران در تمرین و عملکرد آنها در رقابت است.
سفر مجازی تماشاگران
تجربه تماشاگران در المپیک پاریس با بازیهای تعاملی مبتنی بر هوش مصنوعی تغییر خواهد کرد. یکی از نوآوریهای توسعه یافته توسط شرکت اینتل، فعالسازی تجربه کاربر مبتنی بر هوش مصنوعی است. این پلتفرم تماشاگران را به یک سفر مجازی میبرد تا در آن به عنوان یک ورزشکار المپیک شرکت کنند. این تجربه از هوش مصنوعی و بینایی رایانهای برای تجزیه و تحلیل توانمندیهای ورزشی شرکت کنندگان و تطبیق آنها با یک ورزشکار المپیکی خاص استفاده میکند.
دوقلوی دیجیتال
در پشت صحنه برگزاری المپیک ۲۰۲۴ هوش مصنوعی نقش مهمی در بهینهسازی مدیریت رویداد از طریق مفهوم دوقلوی دیجیتال ایفا میکند. این فناوری با ایجاد کپیهای دیجیتالی از مکانهای المپیک به مسئولان برگزارکننده کمک میکند تا رویدادهارا به طور موثرتری برنامهریزی و مدیریت کنند. این پلتفرم با شبیهسازی سناریوهای مختلف میتوانند مسائل مهم مثل نیاز به برق، محل قرارگیری دوربین و نگرانیهای دسترسی را بدون نیاز به حضور فیزیکی افراد شناسایی میکند.
با استفاده از این رویکرد علاوه بر صرفه جویی در زمان و منابع، کارایی عملیاتی کلی بازیها افزایش مییابد و دادههای جمعآوری شده از این شبیه سازی، برای دورههای بعدی المپیک ارزشمند خواهد بود. بکار بردن ابتکاری مثل هوش مصنوعی نه تنها تضمینی برای پیشرفته شدن بازیها از لحاظ فناوری است، بلکه با تجزیه و تحلیل الگوهای مصرف انرژی میتوان به بهینهسازی و کاهش اثر کربن در این رویداد کمک کرد.
زهرا جوانشیر _خبرنگار تحریریه جوان
نظر شما