سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: قرار بود «صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان» زیر نظر وزارت کشور، برای تامین اعتبار در خسارات ناشی از حوادث طبیعی ورود کند.

مسیر اشتباه صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان/ صندوق مدیریت ریسک ایجاد شود

حسین ظفری با اشاره به تشکیل «صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان» گفت: در ابتدا قرار بود این صندوق در طول ۱۰ سال، بار مالی که برای جبران خسارات بر دوش دولت قرار گرفته را کم کند و برای جبران خسارات ناشی از حوادث طبیعی در هر کجا که نیاز به تامین اعتبار برای پرداخت خسارت داشتیم از این صندوق استفاده کنیم و در واقع خود دولت نیز از این صندوق حمایت کند تا در شرایط حساس از آن استفاده کند؛ اما متاسفانه این موضوع محقق نشد.

وی افزود: متاسفانه درحال حاضر شاهد هستیم که این صندوق نیز مانند سایر بیمه‌ها عمل می‌کند و مدیریت آن به گونه‌ای شده که گویا یک شرکت بیمه‌ای است. به این معنا که اصلا این صندوق حتی زیر مجموعه وزارت کشور نیست و با منطق وزارت اقتصاد در حال فعالیت است که با منطق اولیه این کار هیچ شباهتی ندارد و در واقع می‌توان که به مسیر اشتباهی رفت.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: این صندوق در حال حاضر، با پولی که از دولت و مردم می‌گیرد؛ سرمایه گذاری های مختلف انجام می‌دهد تا در صورت نیاز از آن استفاده شود و عملا مانند بیمه‌ها رفتار می‌کند. این در حالی است که ماموریت این صندوق، اصلا به این شکل نبود و هدف از ایجاد آن چیز دیگری است. اگر قرار بود این صندوق نیز مانند بیمه‌ها عمل کند اصلا چرا تاسیس شد؟ وقتی این همه بیمه فعال در کشور ما موجود است و می‌توانستیم مثل قبل با آن ها قرارداد ببندیم.

وی افزود: این صندوق، باید به عنوان صندوق ساختمانی فعال در زمینه حوادث ورود می‌کرد، نه اینکه شبیه یک بیمه ساختمانی عمل کند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: در حال حاضر اولا ماموریت این صندوق کاملا تغییر یافته و با اهداف اولیه آن سازگار نیست. دوم اینکه این صندوق باید در راستای اهداف سازمان مدیریت بحران و برای  اعتباربخشی در مردم در خسارات فعال می شد و تحت اختیار وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران کشور قرار می گرفت که اینگونه نشد.

ظفری گفت: در حالی‌که این صندوق در اختیار وزارت اقتصاد است و دیگر ارتباطی با ما ندارد و اگر ما بخواهیم در حوادث از آن استفاده کنیم باید فرآیند معیوب و طولانی را پشت سر بگذاریم و تاثیر چندانی در جبران خسارات ناشی از حوادث طبیعی بر ساختمان‌ها نخواهد داشت.

وی افزود: پرداختی این صندوق تا سال گذشته، بر روی هر قبض برق تا سقف ۳۰ میلیون تومان بود که امسال به ۹۰ میلیون تومان افزایش یافته است؛ اما قطعا این مقدار برای کسی که در حوادث زندگی و ساختمانش را از دست داده کافی نیست. همچنین دولت در حال حاضر هم به صندوق پول می‌دهد و هم در حوادث به مردم کمک بلاعوض می‌کند که این مسئله بار مالی سنگینی را ایجاد کرده است.

ظفری افزود: من از مسئولان مربوطه درخواست دارم وضعیت این صندوق دوباره مورد بررسی قرار گیرد. من معتقدم بازگرداندن این صندوق به زیرمجوعه وزارت کشور کار سخت و زمان بری است اما می‌توان با ایجاد یک «صندوق مدیریت ریسک»، از ترکیب صندوق بیمه حوادث ساختمان و صندوق کشاورزی، این مشکل را حل کرد و جایگاه آن را بار دیگر تحت نظر وزارت کشور قرار دارد.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: با ایجاد این صندوق جدید، علاوه بر ساختمان‌ها و زمین‌های کشاورزی، می‌توان به سایر اماکنی که در حوادث آسیب می‌بینند مانند صنایع، راه‌ها، زیرساخت‌ها و ... نیز در تامین اعتبار برای بازسازی کمک کرد. این مسئله نیازمند یک قانون جدید است که من پیشنهاد می کنم این مسئله حتما در دستور کار مجلس جدید قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.