۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 1004000

در نتیجه سقوط سهمگین بازارهای سهام در روز دوشنبه، ۸۰۰ میلیون دلار از ارزش اپل و سایر شرکت‌های بزرگ فناوری، کاسته شد.

سقوط ۸۰۰ میلیارد دلاری ارزش ۷ شگفت انگیز

به گزارش قدس آنلاین ارزش سهام هر کدام از شرکت‌های اپل، تسلا، آلفابت و آمازون، بیش از چهار درصد و «انویدیا»، هفت درصد سقوط کرد. ارزش سهام مایکروسافت و متا پلتفرم، تحت تاثیر نگرانیهای سرمایه گذاران نسبت به احتمال وقوع رکود اقتصادی در آمریکا و هزینه بیش از حد این شرکت‌ها برای ساخت زیرساخت هوش مصنوعی، سه درصد ریزش داشت.

طبق آمار شرکت مالی LSEG، این هفت شرکت، در معاملات روز دوشنبه، حدود ۸۰۰ میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست دادند.

موفقیت این شرکت‌ها که به گروه «هفت شگفت انگیز» معروف شده اند، آنها را در نظر سرمایه گذاران، دست نیافتنی کرده بود و از این رو، وقتی اوضاع طبق انتظار پیش نرفت، سرمایه گذاران، واکنش منفی شدیدی نشان دادند.

سهام شرکت‌های تراشه سازی، به شکل گسترده، دچار کاهش شد. سقوط روز دوشنبه وال استریت، سومین روز ریزش سنگین پس از انتشار گزارش اشتغال آمریکا در روز جمعه بود که سرمایه گذاران را متقاضی داراییهای امن ساخت و این انتظارات را تقویت کرد که فدرال رزرو برای جلوگیری از رکود، باید به سرعت، نرخهای بهره را کاهش دهد. از سوی دیگر، اقدام آخر هفته شرکت «برکشایر هاتاوی» وارن بافت در نصف کردن سهام خود در اپل، نگرانیها نسبت به دورنمای صنعت فناوری را تشدید کرد.

همچنین گزارش پایگاه خبری اینفورمیشن و روزنامه فایننشیال تایمز مبنی بر اینکه، ایرادهای طراحی و وقفه در تولید، عرضه پردازنده هوش مصنوعی جدید «انویدیا» را ممکن است به تاخیر بیاندازد، به این طراح تراشه ضربه زد.

سهام شرکت‌های بزرگ فناوری، در بیش از یک سال گذشته، پیشران رشد وال استریت بوده، اما در هفته های اخیر، تحت تاثیر این نگرانیها که ساخت دیتاسنترهای بهینه شده برای هوش مصنوعی، پر هزینه تر از حد انتظار بوده و به ثمر نشستن این هزینه ها ممکن است طولانی تر از حد انتظار باشد، سهام فناوری، با فشار فروش روبرو شده است.

ارزش سهام آمازون، مایکروسافت و آلفابت که سه شرکت فراهم کننده خدمات رایانش ابری هستند، پس از انتشار گزارش درآمدهای سه ماهه آنها نزول کرد زیرا نتایج مالی، این تردید را ایجاد کرد که حاشیه سود این شرکت‌ها، ممکن است از میلیاردها دلار هزینه شده بر روی هوش مصنوعی، لطمه ببیند.

با وجود سقوط اخیر قیمت سهام «انویدیا»، ارزش سهام این شرکت امسال، رشد حدود دو برابری داشته است. سهام مایکروسافت و آمازون حدود پنج درصد و اپل، هفت درصد رشد، از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون نشان می دهند. اما ارزش سهام تسلا از ابتدای سال تاکنون، ۲۱ درصد کاهش داشته است.

بر اساس گزارش رویترز، بعضی از تحلیلگران با اشاره به بازدهی درازمدت سرمایه گذاری غولهای فناوری بر روی هوش مصنوعی، می گویند سقوط سهمگین روز دوشنبه بازار سهام، فرصت مناسبی برای خرید سهام شرکت‌های بزرگ فناوری به قیمت جذابتر، فراهم می کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.