رسانه‌های غربی درباره پیامدهای انتخاب «یحیی السنوار» توسط حماس، به‌عنوان رئیس دفتر سیاسی خود و جانشین «شهید اسماعیل هنیه» بحث می‌کنند.

دیدگاه رسانه‌های غرب درباره انتخاب «معمار ۷ اکتبر» به‌عنوان جانشین «اسماعیل هنیه» / تقویت موقعیت حماس در جایگاه جنبش مقاومت

روزنامه‌ها و نشریات بزرگ در آمریکا و اروپا خبر انتخاب «یحیی السنوار» به‌عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس و جانشین «شهید اسماعیل هنیه» را پیامی سیاسی با مفاهیم روشن و سویه‌های مختلف ارزیابی می‌کنند.

مجله انگلیسی «اکونومیست» معتقد است اگر شکی در مورد نحوه توزیع و توازن قوا در حماس وجود داشت، قطعاً در ۶ اوت و با انتخاب «معمار ۷ اکتبر» به‌عنوان رهبر عالی این جنبش پایان یافت. به نوشته این مجله، انتخاب «السنوار» این سیگنال روشن را ارسال می‌کند که رادیکال‌ترین جناح حماس اکنون مسئول کل جنبش است که به طور فزاینده‌ای با ایران هماهنگ می‌شود. اکونومیست اضافه می‌کند که توقع انتخاب «السنوار» برای این جایگاه را نداشته است.

در همین حال، روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» می‌نویسد که انتخاب «السنوار» موقعیت حماس را به‌عنوان یک جنبش مقاومت مسلحانه علیه «اسرائیل» تقویت می‌کند و از نقش آن به‌عنوان یک نهاد سیاسی باهدف حکومت فاصله می‌گیرد. این روزنامه خاطرنشان می‌کند که «السنوار» خواستار اتحاد نزدیک با ایران است و تسلط قوی او بر این گروه نشان می‌دهد که او بر دیدگاه‌های درون حماس که نسبت به این رویکرد تردید داشتند، غلبه کرده است.

دیگر روزنامه آمریکایی، «نیویورک‌تایمز» نیز به نوبه خود دریافته است که تصمیم حماس برای انتخاب «السنوار» به‌عنوان رهبر خود نشان‌دهنده این است که رهبران این جنبش، ۱۰ ماه پس از آغاز جنگ، همچنان به تصمیم حمله به «اسرائیل» در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ پایبند هستند.

منبع: المیادین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.