فرمانده ارتش بنگلادش امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که دولت موقت این کشور به ریاست «محمد یونس» برنده جایزه صلح نوبل، فردا (پنجشنبه) پس از بازگشت یونس از پاریس برای تحویل دولت، سوگند یاد می‌کند.

دولت موقت بنگلادش فردا سوگند یاد می‌کند

به دنبال اینکه شیخ حسینا نخست‌وزیر سابق بنگلادش در بحبوحه اعتراضات سراسری در این کشور از سمت نخست‌وزیری کناره‌گیری و کشور را ترک کرد، ژنرال واکر الزمان فرمانده ارتش بنگلادش در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که با محمد یونس صحبت کرده است و فردا (پنجشنبه) در فرودگاه از او استقبال می‌کند.

فرمانده ارتش بنگلادش گفت که امیدوار است یونس اوضاع این کشور را به سوی یک جریان «دموکراتیک عالی» پیش ببرد.

همچنین محمد یونس در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاریس اظهار داشت: مشتاقانه منتظر هستم که به وطن برگردم و بررسی کنم که در آنجا چه چیزی در حال وقوع است و چگونه می‌توانیم خود را سازماندهی کنیم تا از مشکلی که در آن قرار داریم خارج شویم.

پیش از این، محمد شهاب‌الدین رئیس‌جمهور بنگلادش پس از دیداری پنج ساعته با رهبران دانشجویان معترض، برخی سران تجاری، اعضای جامعه مدنی و روسای ارتش تصمیم گرفت یونس را که یک کارآفرین اجتماعی است، به ریاست دولت موقت منصوب کند.

این تحولات در حالی رخ داد که بنگلادش برای تشکیل یک دولت موقت پس از تظاهرات گسترده‌ای که صدها کشته و زخمی برجای گذاشت، آماده می‌شود.

یونس امروز در اولین اظهارات خود پس از اینکه به عنوان رئیس دولت موقت معرفی شد، از مردم کشورش خواست که از خشونت پرهیز کنند.

وی که در حال حاضر در اروپا به سر می‌برد، خطاب به مردم کشورش گفت: خشونت دشمن ماست. آرام باشید و برای بازسازی کشور آماده شوید.

یونس ۸۴ ساله و بانک وی با نام «گرامین» در سال ۲۰۰۶ به دلیل تلاش برای خارج کردن میلیون‌ها نفر از فقر و اعطای وام‌های زیر ۱۰۰ به مردم فقیر روستایی برنده جایزه صلح نوبل شد.

 اعتراضات بنگلادش اول ژوئیه برابر با ۱۱ تیر۱۴۰۳ آغاز شد؛ زمانی که فعالان دانشجویی در دانشگاه داکا، بزرگترین دانشگاه این کشور، به شدت با پلیس و هواداران دولت درگیر شدند.

این اعتراضات در یک نظام بحث برانگیز سهمیه‌بندی مشاغل ریشه دارد که تا ۳۰ درصد مشاغل دولتی را به اعضای خانواده مبارزان جنگ استقلال بنگلادش در سال ۱۹۷۱ علیه پاکستان موسوم به «مبارزان آزادی» اختصاص می‌دهد.

درگیری‌های شدید روز یکشنبه (۱۴ تیرماه ۱۴۰۳) بین پلیس و معترضان در بنگلادش به کشته شدن دست‌کم ۱۰۰ نفر انجامید و به این ترتیب تظاهرات مسالمت‌آمیز دانشجویی که در آغاز برای مخالفت با سهمیه‌های استخدام در دولت شکل گرفته بود به یک کارزار سراسری نافرمانی مدنی با هدف سرنگونی نخست وزیر بنگلادش تبدیل شد.

در حالیکه نخست‌وزیر مستعفی بنگلادش تظاهرکنندگان را «تروریست» خوانده بود، با افزایش شمار کشته‌های این اعتراضات به بیش از ۳۰۰ نفر، مردم به کاخ نخست‌وزیری یورش برده و شیخ حسینا را مجبور به ترک کشور کردند.

ارتش بنگلادش پس از استعفای شیخ حسینا، اعلام کرد که دولت موقت تشکیل می‌دهد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.