دانشگاه امور مدنی چین از اجرای طرحی جدید با هدف ترویج و توسعه فرهنگ مرتبط با ازدواج خبر داده است که در راستای تقویت سیاست‌های این کشور برای ترغیب جوانان به ازدواج و افزایش نرخ فرزندآوری است.

برای نخستین بار در جهان؛ رشته دانشگاهی ازدواج در چین / رشته دانشگاهی ازدواج؛ شایعه یا واقعیت؟!

جمعیت جوان به عنوان یکی از عوامل مهم اقتدار کشورها و نیروی مولد و جوان به عنوان یکی از پایه‌های اصلی قدرت و رشد اقتصادی-اجتماعی کشورها محسوب می‌شوند. قدرت و توسعه هر کشور در رابطه با نیروی انسانی و جمعیت معنا پیدا می‌کند. حرکت کشورها به سمت توسعه همه جانبه نیاز جدی به توسعه و ارتقاء سرمایه انسانی دارد. میزان منابع، مساحت کشور، توانمندی‌های علمی و اقتصادی همه از مولفه‌های تاثیرگذار در قدرت کشورهاست اما مادامی که جمعیت جوان و نیروی انسانی کارآمدی برای بهره‌برداری از این مولفه‌ها وجود نداشته باشد عملا قدرت یک کشور رو به زوال خواهد رفت.

برای نخستین بار در جهان، دانشگاهی در کشور چین رشته تخصصی ازدواج را در این کشور راه اندازی می‌کند تا جوانان تشویق به ازدواج شوند. در این گزاش این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

برای نخستین بار در جهان

کشور چین برای نخستین بار در جهان رشته تحصیلی، تخصص ازدواج را در دانشگاه‌های این کشور راه اندازی می‌کند. به گفته مقامات این کشور برنامه ریزی ازدواج، مشاوره ازدواج و طلاق ازجمله موضوعاتی است که در این رشته تدریس خواهد شد.  رسانه‌های دولتی چین می‌گویند این طرح کار شناسی که قرار ایت در سپتامبر امسال در موسسه پکن افتتاح شود،  به دنبال پرورش متخصصانی در زمینه توسعه فرهنگ مرتبط با ازدواج است.

همچنین این مقامات افزوده اند که میزان ازدواج در این کشور نسبت به سال گذشته میلادی بیش از ۱۲درصد افزایش یافته است اما همچنان نیمی از جمعیت ۲۵ تا ۲۹ ساله این کشور مجرد هستند. با وجود اینکه چین برنامه‌های محدود کننده جمعیت را کنار گذاشته است با وجود آنهم جمعیت این کشور سال گذشته میلادی ۲ میلیون نفر کمتر شد و بر این اساس به(۱.۴۱۰.۰۰۰.۰۰۰) یک میلیارد و چهارصد و ده میلیون نفر رسید.

کاهش نرخ زاد و ولد باعث کاهش جمعیت در چین برای دومین سال متوالی شده است و به گفته کارشناسان، نرخ ازدواج با افزایش تولد ارتباط نزدیک دارد. این کاهش در حالی اتفاق می‌افتد که چین سیاست تک فرزندی خود را در سال ۲۰۱۶ لغو کرد تا به زوج‌ها اجازه دهد تا صاحب فرزند دوم شوند. با این حال این تعداد در سال ۲۰۲۱ به سه فرزند افزایش یافت.

در سال ۲۰۲۲ ازدواج در چین پس از یک روند نزولی که تقریباً یک دهه به طول انجامید به پایین ترین حد خود رسید و در سال ۲۰۲۳ نیز نرخ زاد و ولد به طور چشمگیری کاهش یافت و به نصف نرخ سال ۲۰۱۶ رسید.

به گزارش ایندیپندنت، این دوره آموزشی با هدف پررنگ کردن فرهنگ مثبت ازدواج و تشکیل خانواده در چین برای دانشجویان و عموم مردم و پیشبرد اصلاح آداب و رسوم ازدواج در چین برگزار می‌شود و امسال ۷۰ دانشجو از ۱۲ استان را در بر می‌گیرد. تلاش‌های قبلی چین برای افزایش نرخ زاد و ولد شامل افزایش مرخصی زایمان برای زنان، افزایش مزایای مالی و مالیاتی همراه با یارانه مسکن بوده است.

سقط جنین مهمترین معضل جمعیت ایران

چین به دنبال رشته تخصصی ازدواج رفته است چون در حال حاضر موضوع جمعیت و افزایش فرزندآوری بسیار اهمیت دارد و در اغلب کشورهای جهان با بحران جمعیت روبرو هستیم؛ به همین دلیل بارداری و فرزند آوری از مسائل مهمی است که باید به آن پرداخته شود. اگر بخواهیم نگاهی به آمار ازدواج و فرزندآوری در ایران بپردازیم باید بگوییم سقط جنین یکی از عوامل کاهش جمعیت ما است. البته آمارهای سقط جنین هم متفاوت است؛ تازه ترین آمار را دوشنبه همین هفته،سلیمان حیدری، مدیرکل مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان این وزارتخانه می گوید: از آنجا که هیچکس از سقط غیرقانونی در کشور آمار درستی ندارد، نمی‌توان هیچ‌یک از آن‌ها را نه رد کرد و نه تایید کرد!

با اینحال انتشار همین آمارهای متفاوت توسط برخی کارشناسان، باعث شده است تا مسئولان با نگاهی جدی تر این چالش را مورد بررسی قرار دهند؛ بطوری که شهید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم، در دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت که بیست و نهم اردیبهشت امسال برگزار شده بود گفته بود: باید جلوی سقط جنین گرفته شود جز مواردی که پزشک حاذق اعلام می‌کند که ضرورت دارد؛ آمار سقط جنین بالا و نگران‌کننده است و همه دست‌اندرکاران باید در این زمینه فعال شوند و ابتدا باید اقناع صورت بگیرد تا همگان بدانند این «قتل نفس» است و آثار آن را برای کسی که مرتکب می‌شود و برای مباشر و معاون آثار حقوقی و وضعی دارد. باید گفته شود که این کار حرام شرعی است و آثار متعددی دارد."

سودابه کاظمی، رئیس انجمن زنان و زایمان ایران می گوید: حدود ۲۰ درصد از زوجینی که ازدواج می‌کنند با مشکل ناباروری روبرو هستند، این‌ها مسائلی است که باید برای آن‌ها چاره جویی کرد و راه‌های منتهی به درمان را در آن‌ها جستجو و پیدا کرد.

کاهش ۹ درصدی ازدواج و افزایش دو درصدی طلاق در ۱۴۰۳

همچنین در کشورمان در دو ماهه اول سال ۱۴۰۲ ،  ۸۹ هزار و ۸۸ واقعه ازدواج ثبت شده و در دوماهه اول امسال ۸۱ هزار و ۴۲۸ «ازدواج»  ثبت شده که ۹ درصد کاهش داشتیم. تعداد طلاق ثبت شده نیز در دوماهه ۱۴۰۲،  ۲۸ هزار و ۳۵۵ واقعه طلاق بوده و در دوماهه امسال ۲۸ هزار  و ۸۳۴  واقعه طلاق بوده که دو درصد رشد داشته‌است. به اعتقاد کارشناسان برای مواجهه با چالش پیش روی، نخستین گام اصلاح باورهای نادرست فرهنگی از یک سوی، اصلاح قوانین با هدف افزایش بازدارندگی و در دیگر گام اجرای برنامه ها و طرح هایی است که بتواند به رفع این معضل کمک کند و مثل چین به فکر راه چاره ای بیوفتد.

خدابخش حکیمی-خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.