یک نماینده مجلس: پتروپالایشگاه‌ها سودآوری بیشتری نسبت به پالایشگاه‌ها دارند، باید با جدیت در وزارت نفت دنبال شوند. باید در برنامه عملیاتی وزیر پیشنهادی نفت در دولت چهاردهم، مسئله توسعه و تسهیل ساخت پتروپالایشگاه‌ها به طور جدی در دستور کار باشد.

برنامه اجرایی جهت توسعه ساخت پتروپالایشگاه‌ها ضرورت و اولویت اصلی وزیر نفت پیشنهادی

پتروپالایشگاه‌ها مجتمع‌های بزرگ صنعتی هستند که در آن‌ها نفت به عنوان یک خوراک اولیه به مواد شیمیایی و کاربردی تبدیل می‌شود. این پروسه تبدیل یک ماده خام به محصول نهایی برایمان مزیت زیادی دارد. به گفته کارشناسان، سود اصلی کشورها در همین تبدیل ماده خام اولیه به محصول نهایی است.

در طول تاریخ، همواره کشورهای استعماری تلاش کرده‌اند از دستیابی کشورهای صاحب مواد خام به فناوری تولید محصولات نهایی جلوگیری کنند. آن‌ها به انحای مختلف در تلاش بوده‌اند مواد خام را با قیمت پایین در اختیار بگیرند، آن را به محصولات نهایی تبدیل کنند و با ارزش افزوده چند برابری به کشورهای صاحب مواد خام بفروشند!

برای نیفتادن در دامی که در بالا توضیح داده شد، کشورهای دارای مواد خام در تلاش هستند به سمت تولید محصولات نهایی بروند. بر این اساس، هر چقدر بتوانیم پتروپالایشگاه‌ها را در کشور گسترش دهیم، توفیق بیشتری در تولید محصولات نهایی خواهیم داشت. این امر به افزایش درآمدهای ارزی کشور منجر می‌شود که نتایج مثبتش بر هیچ کسی پوشیده نیست.

توسعه پتروپالایشگاه‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان است. به همین منظور مشوق‌هایی مانند تنفس خوراک در نظر گرفته شده که هنوز اجرایی نشده است. از سوی دیگر، قانون تهاتر 150 هزار بشکه نفت در روز با تجهیزات مورد نیاز برای ساخت پتروپالایشگاه‌ها نیز مصوب شده که در مرحله حرف باقی مانده است.

بررسی صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی به لحاظ 12 شاخصه مدنظر مقام معظم رهبری

کامران غضنفری، عضو مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم داشتن برنامه مدون توسط وزیر پیشنهادی وزارت نفت در زمینه توسعه پالایشگاه‌ها تصریح کرد: در مجلس هنگام دادن رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی به بررسی موارد گوناگونی می‌پردازیم. در وهله اول، صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی به لحاظ 12 شاخصه مدنظر مقام معظم رهبری بررسی می‌شود. در ادامه به بررسی برنامه‌های وی برای آن وزارتخانه و انجام وظایف محوله می‌پردازیم.

وی ادامه داد: وزرای پیشنهادی باید صلاحیت تخصصی و کارآمدی لازم را داشته باشند. در مورد فردی که برای اداره وزارت نفت پیشنهاد می‌شود، به بررسی برنامه وی برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها می‌پردازیم. این موضوعی است که در برنامه هفتم توسعه نیز مورد تأکید قرار گرفته است و باید در دستور کار دولت باشد.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هر چقدر بتوانیم به توسعه پتروپالایشگاه‌ها بپردازیم و نفت را تبدیل به محصولات نهایی کنیم، درآمد کشور افزایش می‌یابد و در نهایت منافع‌مان تأمین می‌شود. بنابراین، وزیر پیشنهادی برای وزارت نفت باید برنامه مدونی برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور داشته باشد.

غضنفری گفت: توسعه پتروپالایشگاه‌ها نیاز به سرمایه‌ کلانی دارد و بنا بر این است که به جذب سرمایه‌ بپردازیم و سرمایه‌گذاران را به سمت توسعه پتروپالایشگاه‌ها سوق دهیم. برای این منظور، مشوق‌هایی در مجلس مصوب شده است. به طور مثال، قانون تنفس خوراک را داریم که به ازای سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی یک پتروپالایشگاه، نفت رایگان به عنوان خوراک تخصیص داده می‌شود.

وی ادامه داد: قطعاً مشوق‌ها بسیار کمک‌کننده هستند و کمک می‌کنند که افراد به سمت توسعه این پتروپالایشگاه‌ها بیایند. اجرای این مشوق‌هایی که در قانون پیش‌بینی شده است، بسیار اهمیت دارد و به پیشبرد کار کمک می‌کند.

وزیر نفت باید برنامه‌های جامعی در خصوص توسعه پتروپالایشگاه‌ها داشته باشد

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قطعاً ما در مجلس به برنامه‌های وزرای پیشنهادی در حوزه تخصصی خودشان توجه خواهیم داشت. به طور مثال، وزیر نفت باید برنامه‌های جامعی در خصوص توسعه پتروپالایشگاه‌ها و انجام دیگر وظایف این وزارتخانه داشته باشد.

غضنفری گفت: ایجاد بستری برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. این مجتمع‌های صنعتی مزیت‌های زیادی برای کشور دارند و در نهایت به افزایش درآمد ارزی کشور منجر می‌شوند. به همین دلیل، اهمیت دارد فردی مسئولیت وزارت نفت را برعهده بگیرد که به توسعه پتروپالایشگاه‌ها اهتمام داشته باشد.

وی ادامه داد: برنامه هفتم توسعه و مصوبات مجلس باید در دستور کار دولت باشد و اجرای این مصوبات اهمیت حیاتی دارد. بر اساس برنامه هفتم توسعه، راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها در کشور باید در دستور کار قرار بگیرد. وزرای پیشنهادی باید مشخص کنند که برای عملیاتی‌سازی مصوبات برنامه چه چارچوبی را دنبال خواهند کرد.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به طور کلی، در مجلس به بررسی صلاحیت تخصصی وزرای پیشنهادی می‌پردازیم و برنامه آن‌ها را برای حرکت دادن کشور رو به جلو بررسی می‌کنیم. در هر وزارتخانه فردی بر سر کار خواهد آمد که بیشترین صلاحیت را داشته باشد و برنامه‌های جامع و مدونی برای پیشبرد امور ارائه دهد.

غضنفری در پایان تأکید کرد: هر آنچه به نفع کشور باشد، باید در دستور کار قرار بگیرد. پتروپالایشگاه‌ها سودآوری بیشتری نسبت به پالایشگاه‌ها و خام‌فروش نفت دارند، باید با جدیت در وزارت نفت دنبال شوند و در دستور کار باشند. باید در برنامه عملیاتی وزیر پیشنهادی نفت در دولت چهاردهم،؛ مسئله توسعه و تسهیل ساخت پتروپالایشگاه‌ها به طور جدی در دستور کار باشد تا شاهد رشد و تکمیل زنجیره ارزش نفت خام و جلوگیری از خام فروشی نفت خام باشیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.