این روزها نقل محافل مختلف پاسخ ایران به جنایت رژیم صهیونیستی است.

پایان مذاکرات صلح در سایه جنگ

این موضوع فقط در کشورمان مورد توجه نیست، می‌توان گفت مهم‌ترین رسانه‌های جهان و افکار عمومی آن‌ها به این موضوع پرداخته‌اند و تحلیل‌های فراوانی هم تاکنون مطرح شده و بازارهای اقتصادی جهانی را هم تحت تأثیر خود قرار داده است. هنوز هیچ کس به صورت قطعی نمی‌داند ایران چه زمانی انتقام دکتر هنیه را خواهد گرفت، اما تقریباً همه مطمئن هستند ایران پاسخ خواهد داد.
شهادت اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در تهران و ترور هدفمند یک مقام نظامی حزب الله در بیروت، اسرائیل و ایران را لحظه به لحظه به جنگ رودررو نزدیک‌تر می‌کند.
استیون کوک عضو ارشد مطالعات خاورمیانه و آفریقا و مدیر بورسیه امور بین‌الملل در شورای روابط خارجی می‌نویسد: آیا حملات اسرائیل به بیروت و تهران به گسترش جنگ اسرائیل با ایران و گروه‌های نیابتی تهران منجر می‌شود؟ و پاسخ می‌دهد: این مسئله در حال حاضر بسیار محتمل است. اسرائیلی‌ها از ۷اکتبر مورد حمله نیروهای نیابتی ایران قرار گرفته‌اند. البته هنوز آن‌ها مسئولیت ترور هنیه را بر عهده نگرفته‌اند، اما  رهبر ایران، قول انتقام اسماعیل هنیه را که پس از تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران در پایتخت ترور شد را داده است. شکی نیست حزب‌الله نیز خواهان انتقام قتل فؤاد شکر خواهد بود. حوثی‌ها نیز بدون شک در هرگونه تلافی‌جویی که ایران برنامه‌ریزی می‌کند، شرکت خواهند کرد. حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها و همچنین شبه‌نظامیان در عراق و سوریه تحت نظارت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محور مقاومت ایران را تشکیل می‌دهند.
این عضواندیشکده آمریکایی در ارتباط با این پرسش که ترور هنیه به طور مؤثر به تلاش‌های کنونی برای دستیابی به آتش‌بس در غزه پایان می‌دهدیا خیر، اظهار می‌کند: بله. همان طور که محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، اندکی پس از حمله به هنیه در پستی در ایکس منتشر کرد که اگر یکی از طرفین مذاکره‌کنندگان طرف دیگر را ترور کند، امکان مذاکره برای آتش بس وجود ندارد. از طرف دیگر قطری‌ها ثابت کردند با وجود چند ماه مذاکره نمی‌توانند حماس را متقاعد کنند با آتش‌بس موافقت کند، علاوه بر این، به نظر می‌رسد ترورمشکوک محمد ضیف، فرمانده نظامی حماس و اکنون ترور هنیه نشان می‌دهد اسرائیلی‌ها همان حرفی را که می‌زنند اجرا می‌کنند. صرف‌نظر از مذاکراتی که در حال انجام بود - و به‌تازگی در رم انجام شد - اسرائیلی‌ها قصد داشتند انتقام بگیرند و حماس را درهم بشکنند.
شورای روابط خارجی آمریکا در ارتباط با راه‌های کاهش تنش‌های فعلی در منطقه معتقد است: بدون شک، دیپلمات‌های آمریکایی و سایران، در تلاش برای مذاکره برای پایان دادن به جنگ اسرائیل و حماس هستند و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تشدید درگیری‌های منطقه‌ای انجام خواهند داد، اما احتمالاً شکست خواهند خورد. ایرانی‌ها قول انتقام می‌دهند و اسرائیلی‌ها به آن‌ها و هم‌پیمانانشان ضربه می‌زنند. بعید به نظر می‌رسد طرفین بازی از یک مبارزه ویرانگر عقب‌نشینی کنند. این جنگی است که همه طرف‌ها برای آن آماده شده‌اند.

​​​​​​​ترجمه و تلخیص، زینب اصغریان  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.