همه آن‌هایی که توفیق یافته‌اند به زیارت بارگاه منور حضرت رضا (ع) مشرف شوند، حتما یک بار هنگام تماشای گنبد طلایی، سعی کرده‌اند نوشته‌های عربی دور آن را بخوانند؛ آن هم به تصور این که آن نوشته‌ها، فرازی از کلام الله، یا گفتاری از ائمه معصومین (ع) است.

فیلم| دور گنبد حرم امام رضا (ع) چی نوشته؟

در تازه‌ترین ویدئوی رواق، جواد نوائیان رودسری، پژوهشگر تاریخ به سراغ همین کتیبه رفته و درباره آن توضیح می‌دهد. 
 

متن عربی کتیبه دور گنبد 
بسم الله الرحمن الرحیم من عظائم توفیقات الله سبحانه ان وفق السلطان الاعظم مولی ملوک العرب و العجم صاحب النسب الطاهر النبوی و الحسب الباهر العلوی تراب اقدام خدام هذه الروضة المنورة الملکوتیة مروّج آثار اجداده المعصومین السلطان ابن السلطان ابوالمظفر شاه عباس الموسوی الصفوی بهادرخان. فاستسعد بالمجیء ماشیاّ علی قدمیه من دارالسلطنة اصفهان الی زیارة هذا الحرم الاشرف و قد تشرّف بزینة هذه القبة من خلّص ماله فی سنة الف و عشر و تمّ فی سنة الف و ستة عشر.

ترجمه فارسی کتیبه دور گنبد
به نام خداوند بخشنده مهربان از بزرگترین توفیقات خداوند این بود که سلطان اعظم و مولایِ پادشاهان عرب و عجم و دارنده نسب پاک نبوی و افتخار درخشان علوی، خاک پای خادمان این روضه نورانی ملکوتی و رواج‌دهنده آثار پدران معصومش یعنی سلطان فرزند سلطان شاه عباس موسوی صفوی بهادرخان افتخار یافت که با پای پیاده از پایتخت اصفهان به زیارت این حرم شریف بیاید و از خالص‌ترین اموالش این گنبد را به طلا آذین کند که در سال 1010 هجری قمری آغاز شد و در 1016 به پایان رسید. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.