موضوع مناسب‌سازی معابر و مکان‌های عمومی برای تردد معلولان سال‌هاست در سرفصل جلسات دستگاه‌های زنجان قرار دارد اما آنچه در عمل مشاهده می‌شود با خروجی این جلسات مغایر است.

طرح مناسب‌سازی معابر، معلول مانده است

این در حالی است که معلولان همانند سایر اقشار حق استفاده از همه امکانات جامعه را دارند و اگرچه باید توجه داشت مناسب‌سازی فقط ویژه معلولان نیست و دیگر اقشار با محدودیت‌های حرکتی نظیر سالمندان را نیز در برمی‌گیرد.


مقاومت دستگاه‌ها در مقابل مناسب‌سازی
 مدیرعامل جامعه معلولان استان زنجان با بیان اینکه یک معلول در عبور از خیابان و پیاده‌رو، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و زندگی اجتماعی دچار مشکل است، اظهار می‌کند: از دستگاه‌ها تقاضا داریم در مقابل مناسب‌سازی مقاومت نکنند؛ چراکه رویکرد ما اجرای قانون است و چیزی فراتر از آن انتظار نداریم.مهدی قنبری‌ موحد ابراز می‌کند: با وجود اینکه تاکنون اقدام‌هایی برای مناسب‌سازی معابر و مکان‌های عمومی برای جامعه هدف انجام شده است، اما این فعالیت‌ها کافی نبوده و اگر اداره‌ها به این مهم روی آورند جای کار برای این موضوع بسیار زیاد است.مدیرعامل جامعه معلولان استان زنجان در مورد وضعیت خودروها برای استفاده معلولان نیز بیان می‌کند: ناوگان حمل و نقل عمومی نوسازی شده اما همچنان یک شخص ویلچری نمی‌تواند از این وسایل استفاده کند. وی با بیان اینکه در گذشته اداره‌ها و نهادهای مختلف به ضوابط مناسب‌سازی به دید هزینه نگاه می‌کردند، یادآور می‌شود: اما اکنون این دیدگاه تغییر کرده و آن را ضرورت می‌دانند اما همچنان باید اهتمام بیشتری برای عمل به این رویکرد داشته باشند.

غفلت از معلولان 
نعیمه احمدی با اشاره به اینکه دبیرخانه مناسب‌سازی به ارزیابی جشنواره شهید رجایی راه یافت، می‌گوید: اتفاق‌های خوبی در برخی اداره‌ها افتاده و شرایط محیطی را برای رفت‌وآمد معلولان هموار کردند.وی با بیان اینکه معلولان بزرگ‌ترین اقلیت جامعه ما هستند، ابراز می‌کند: آن‌ها مثل بقیه شهروندان حقوق شهروندی را پرداخت می‌کنند اما از کوچک‌ترین حق شهروندی که حضور در بطن جامعه است، محروم هستند، در حالی ‌که باید با حفظ عزت نفس و آزادانه برای انجام کارهای روزانه در اجتماع حضور پیدا کنند. 
مسئول دبیرخانه مناسب‌سازی استان زنجان با بیان اینکه دامنه محدودیت برای معلولان به عملکرد تصمیم‌گیران و مجریان مسئول بازمی‌گردد، عنوان می‌کند: امر مناسب‌سازی زمانبر و هزینه‌بر است، البته باید سازمان برنامه و بودجه کشور اعتباری مختص مناسب‌سازی در اعتبارات سالیانه دستگاه‌ها قرار دهد و دستگاه‌ها موظف شوند این مبلغ را بدون انحراف در سایر سرفصل‌ها فقط برای این کار هزینه کنند. 

وضعیت نامناسب بانک‌ها 
احمدی با اشاره به اینکه بانک‌ها به عنوان یکی از محل‌های پرتردد متأسفانه در ارزیابی جشنواره شهید رجایی قرار ندارند، خاطرنشان می‌کند: این ضوابط در حد پیشنهاد نیست و انجام ندادن آن برای مدیران ترک فعل محسوب می‌شود، در این میان دستگاه‌هایی هم هستند که مشتاقانه پیگیری می‌کنند و دستگاه‌هایی هم بی‌تفاوت به این موضوع هستند.

احصای نقاط نامناسب برای مناسب‌سازی
وی در مورد احصای مکان‌های نامناسب شهر و ضرورت تهیه بانک اطلاعاتی در این باره اظهار می‌کند: در سال‌های اخیر نقاط نامناسب در ۱۰معبر اصلی شهر در بستر جی‌آی‌اس برده شد و در موضوع هزینه‌کرد شهرداری و بودجه‌بندی شورا پیشنهاد می‌دهیم بودجه شهرداری با چه اولویتی و در کجا هزینه شود. 

عدم صدور پایانکار برای ساختمان‌های متخلف 
عضو شورای شهر زنجان نیز با بیان اینکه در امر مناسب‌سازی برای افراد توان‌خواه و معلولان دستگاه‌های مختلفی دخیل هستند، ابراز می‌کند: ضوابط مناسب‌سازی به شهرداری‌های مناطق مختلف ابلاغ شده و در حال حاضر مواردی مانند مبلمان شهری، ایجاد خطوط بریل در پیاده‌روها و تعبیه رمپ در مکان‌های مورد نظر اجرا می‌شود. سعید نجفی با اشاره به اینکه کمیته مناسب‌سازی در شورا تشکیل شده است، ادامه می‌دهد: اعضای این کمیته از پروژه‌های در حال اجرا مثل بوستان شهر بازدید می‌کنند و نظراتی را در خصوص مسائلی مثل کف‌سازی ارائه می‌دهند. وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، اتوبوس‌های جدید دارای رمپ متحرک هستند و افراد در صورت نیاز می‌توانند از راننده درخواست کنند رمپ را برای آن‌ها باز کند، البته این امکان برای مینی‌بوس‌ها به دلیل کوچک بودن وسیله نقلیه هنوز فراهم نشده است.رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر زنجان به کنترل نقشه‌ها در ساخت و ساز مکان‌های عمومی و ضرورت رعایت ضوابط مناسب‌سازی اشاره کرده و می‌گوید: مسئولان از ساختمان‌های بزرگ و عمومی بازدید می‌کنند و چنانچه قوانین رعایت نشده باشد، گواهی پایانکار برای ساختمان صادر نمی‌شود.

جامعه متعلق به همه مردم است
مدیرکل بهزیستی استان زنجان نیز با اشاره به اهمیت مناسب‌سازی شهری، بر لزوم برخورداری از فناوری روز در این زمینه تأکید و بیان می‌کند: بدون شک بین قشر معلول جامعه، کسانی جزو نخبگان هستند و توانسته‌اند تأثیرگذاری خود را در سطوح مختلف نشان دهند بنابراین مناسب‌سازی‌ها باید در راستای تسهیل در ارائه خدمات به این افراد باشد. روح‌الله خدابنده‌لو با بیان اینکه ارگان‌های مربوط به مناسب‌سازی باید با جدیت به این موضوع بپردازند، اظهار می‌کند: جامعه متعلق به همه مردم است، نباید مشکلی برای حضور افراد دارای معلولیت در اماکن عمومی وجود داشته باشد. رعایت مناسب‌سازی و توجه به آن قطعاً می‌تواند موجب ایجاد جامعه زیباتری شود که در آن، همه افراد در هر شرایطی حق استفاده از امکانات را دارند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.