سرپرست اداره کل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش گفت: ۱۳۰۰ سازمان مردم نهاد از ابتدای دولت سیزدهم مجوز گرفته اند و در حوزه توسعه کمی تشکل‌های جوانان رشد خوبی اتفاق افتاده است.

۱۳۰۰ سازمان مردم نهاد از ابتدای دولت سیزدهم مجوز گرفتند

مراسم «رونمایی از نظامنامه آموزش سازمان‌های مردم نهاد جوانان» صبح دوشنبه با حضور سینا کلهر معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان برگزار شد. علی پارسانیا سرپرست اداره کل مشارکت‌های اجتماعی و فعالیت‌های داوطلبانه جوانان در وزارت ورزش و جوانان در این برنامه در خصوص اقدامات حوزه مشارکت اجتماعی گفت: آنچه که در حوزه سمن‌های جوانان به اداره کل مشارکت‌های اجتماعی سپرده شده، صدور مجوز، نظارت بر فعالیت‌ها و توانمندسازی آن هاست؛ به واسطه این وظیفه در بحث توسعه کمی و کیفی سازمان‌های مردم نهاد برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت.

وی در ادامه به توانمندسازی در دو بخش عمومی و تخصصی اشاره کرد و گفت: در بخش توانمندسازی عمومی، باید به برگزاری «رویداد همنا» اشاره کرد که با حضور اساتید مطرح کشوری، در همه استان‌ها طی یکسال با سازمان‌های مردم نهاد آموزش باکیفیت به افراد ارائه شد.

پارسانیا افزود: در حوزه توانمندسازی تخصصی، شبکه‌سازی سازمان‌های مردم‌نهاد پیگیری شد که در ۱۱ موضوع شبکه‌سازی با هدف هم‌افزایی و ایجاد بستر تخصصی سمن‌ها صورت گرفت. در حال حاضر ۱۱ دبیرخانه ملی و ۳۸۰ دبیرخانه استانی داریم که ۵۰۰۰ سازمان مردم نهاد در آن دسته‌بندی شده‌اند.

وی با اشاره به سامانه جدید صدور مجوز برای مشارکت اجتماعی جوانان که پیش از این رونمایی شد گفت: به طور کلی نزدیک به ۵۰۰۰ سازمان مردم نهاد از سال ۹۰ تا کنون مجوز داده شده است. از ابتدای دولت سیزدهم ۱۳۰۰ سازمان مردم نهاد مجوز داده شده که معادل ۲۶ درصد کل سازمان‌های مردم‌نهادی است که از ابتدای تشکیل وزارت مجوز داده شده است و نشان می‌دهد در حوزه توسعه کمی تشکل‌های جوانان رشد خوبی اتفاق افتاده است.

سرپرست اداره کل مشارکت‌های اجتماعی و فعالیت‌های داوطلبانه جوانان در وزارت ورزش و جوانان با اشاره به تسهیل صدور مجوز سمن‌ها بیان کرد: ما به دنبال آن هستیم که جوانان دغدغه‌مند در حوزه مسائل اجتماعی بتوانند مجوز بگیرند. از طرفی تدوین سند توسعه مشارکت نهادمند اجتماعی نسل جوان انجام شده است و برنامه‌های عملیاتی در این سند وجود دارد که مشارکت نهادهای دیگر و حامیان را داشته باشیم.

وی در ادامه به برگزاری «جشنواره اتفاق» از ۲۲ مرداد اشاره کرد و گفت: این جشنواره با هدف شناسایی و تقدیر از سمن‌های جوانان برگزار می‌شود. در این رویداد به صورت استانی از ۴۰۰ سمن تقدیر می‌شود و نمایشگاه سمن‌های جوانان هم در مراکز استان‌ها برگزار خواهد شد.

پارسانیا در ادامه به طرح جوان یاوران اشاره کرد و گفت: مخاطب ما در باره سنی ۱۸ تا ۳۵ است. اما افرادی که از این رده سنی خارج می‌شوند مخاطب ما نیستند. در این راستا طرح جوان یاوران طراحی شده و تجربیات این فعالان فرهنگی و اجتماعی در اختیار دیگر جوانان قرار گیرد.

وی در خصوص بحث نظامنامه آموزش اظهار داشت: نیاز بود مجموعه‌ای از آموزش‌هایی که سمن‌ها و فعالان اجتماعی جوان به آن نیاز دارند تدوین شود. بخش‌های مختلفی در این نظام نامه دیده شد. در روندی کارشناسی برای اولین بار چارچوب استاندارد آموزش و توانمندسازی سمن‌های جوانان دیده شد.

پارسانیا در این نظام‌نامه آموزش، سرفصل‌های عمومی و تخصصی موردنیاز فعالان اجتماعی برای آموزش، شامل ۵۴ ساعت سرفصل عمومی و ۸۰ ساعت سرفصل تخصصی است. بخش آموزش حضوری و مجازی نیز مشخص شده است. علاوه بر این در این نظام نامه برای اعضا و مدیران به صورت مجزا آموزش در نظر گرفته شده است.

سرپرست اداره کل مشارکت‌های اجتماعی و فعالیت‌های داوطلبانه جوانان در پایان خاطرنشان کرد: باید یک پرونده آموزشی برای سمن‌های جوانان طراحی شودکه تمدید مجوز و حمایت از طرح منوط به گذراندن این آموزش باشد. امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم این نظام نامه را به اجرا دربیاوریم.

 

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.