رئیس کانون سردفتران و دفتریاران از ثبت رسمی ششم دی به عنوان روز دفاتر اسناد رسمی در تقویم خبر داد

آزمون سردفتران اوایل شهریور امسال برگزار می شود

علی خندانی، ظهر امروز ضمن تبریک روز خبرنگار به اصحاب رسانه، در خصوص قانون الزام  به ثبت رسمی  معاملات اموال غیر منقول بیان کرد: اجرایی شدن هشت سال در حال بررسی بود، در حالی که خیلی زودتر از این باید این قانون را در کشور می‌داشتیم که تصویبش طولانی شد. بعد از قانون کار، قانون الزام طولانی‌ترین زمان برای تصویب را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به این که  مراجع و دستگاه‌های مختلفی   از جمله وزارتخانه  راه و شهرسازی،  صمت،  سازمان تامین اجتماعی، مشاوران املاک و...در اجرای این قانون نقش مؤثر و سازنده‌ای دارند، افزود:  این قانون از تاریخ ٣ تیر١۴٠٣ این قانون در کشور لازم الاجراست  بنابراین امیدواریم  دستگاه‌ها مسئولیت خود را به خوبی انجام دهند تا مجریان مستقیم این کار، که دفاتر سازمان ثبت هستند آنرا  به بهترین شکل ممکن اجرا کنند .

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران  با بیان این که زیر ساخت‌های کامل  فنی و قانونی  برای اجرای قانون الزام  به ثبت رسمی  معاملات اموال غیر منقول فراهم است،  افزود: دفاتر اسناد رسمی  نیز برای اجرای این قانون آمادگی کامل دارند.

وی با تاکید بر این که  مردم بیشترین نفع را از اجرای قانون یاد شده  می برند، تصریح کرد: مشکلات بسیاری در کشور داشتیم که منجر به تشکیل پرونده‌های قضائی می‌شد و مشخص بود که مشکلات در جای خاصی ثبت و ضبط نمی‌شود. با اجرایی شدن این قانون مشکلات به حد بسیار قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می‌کند.

خندانی در همین زمینه افزود: هر مشاور املاک دارای مجوز می‌تواند وارد کاتب شود و بعد از نصب آن با کدی که در اختیار دارند وارد سامانه شده و قراردادهای خود را به ثبت برسانند. توصیه می‌شود با توجه به دسترسی آسان این سامانه دوستان در این سامانه ورود کنند.

وی ادامه داد: از روز ١٣ مرداد دسترسی دفاتر و از روز ١۵ مرداد دسترسی مشاوران املاک به این سامانه فراهم شده است. هر مشاور املاک می‌تواند وارد سامانه شود و قراردادها را در این سامانه به ثبت برساند. این سامانه از اطمینان بخشی بسیار بالایی برخوردار است.

خندانی افزود: با تلاش روابط عمومی کانون سردفتران، از امسال روز ۶ دی  به عنوان  رو دفاتر اسناد رسمی در تقویم کشور به ثبت رسیده است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص سامانه کاتب گفت: قانون الزام نیز در این سامانه طراحی شده، این یک سامانه قوی است و تمام اقداماتی که افراد در راستای معاملات انجام می‌دهند از طریق این سامانه امکان آن فراهم شده است. قابلیت دسترسی همه همکاران ما فراهم شده است. همچنین در اختیار مشاوران املاک نیز قرار گرفته است. ١۶٠٠ قرارداد تا به امرر در این سامانه به ثبت رسیده است.

خندانی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت مشاوران املاک  با اجرای قانون الزام  گفت: مشاوران املاک باید در حدود شرح وظایف خود در قانون عمل کنند، مشاوران املاک در این حوزه حذف نمی‌شوند  بلکه جایگاه بهتری پیدا خواهند کرد. مشکلاتی بود که برای خود مشاوری نیز ایجاد می‌شد و ایجاد این سامانه به همه اشخاص مرتبط کمک خواهد کرد.

خندانی درباره تقسیم  عادلانه اسناد به دفاتر هم  گفت: ما یک سقف درآمدی تعیین کردیم در این قانون بحث تقسیم اسناد مطرح است که سامانه‌ای لازم است تا ابتدا اسناد بین دفاتر تقسیم عادلانه شود که این موضوع به عدالت نزدیک است البته این کار نیاز به سازوکار فرایندی دارد که در حال پیگیری است.

وی با اشاره به این که  از سال ١٣١٠ تا ١۴٠٢ کلاً ٨۵٠٠ سردفتر جذب شدند، افزود: شده در طول سال ١۴٠٢ در مجموع ٩۶٠٠ نفر به عنوان سردفتر پذیرفته شدند.  ضمن این که در اوایل شهریور امسال  نیز آزمون بعدی برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.