تحولات منطقه

آستان قدس رضوی خدمات خود را در سطحی دیگر تنوع بخشیده تا شرایط بهتری را برای زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) فراهم کند. این خدمت جدید از سوی مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی و در اماکن متبرکه ارائه می‌شود تا زائران فرصت مشاوره گرفتن را پیدا کنند.

خدمت به روح ‌و روان‌ زائران حرم مطهر رضوی
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

گفت‌وگو، راهنمایی و در ادامه آرامش، سهم‌ کسانی است که پشت میزها می‌نشینند تا از یک مشاور حرفه‌ای راهنمایی بگیرند. این شرایط هر روزه در میزهای خدمت حرم مطهر رضوی فراهم‌ است.

آستان قدس رضوی خدمات خود را در سطحی دیگر تنوع بخشیده تا شرایط بهتری را برای زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) فراهم کند. این خدمت جدید از سوی مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی و در اماکن متبرکه ارائه می‌شود تا زائران فرصت مشاوره گرفتن از مشاوران خبره را پیدا کنند، اتفاق مثبتی که ممکن است منجر به گره‌گشایی در امور زندگی آن‌ها شود.

تسهیل مراجعه به مشاور

همزمان با آغاز ماه صفر، ارائه خدمات مشاوره در چند نقطه از حرم مطهر رضوی شروع شده است. مدیر مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی درباره فعال شدن میز خدمت مشاوره در حرم مطهر می‌گوید: «هدف از ایجاد این فضای خدماتی برای زائران حضرت رضا(ع)، نزدیک کردن خدمات مشاوره به مراجعه‌کنندگان است».

دکتر رضا آذریان ادامه می‌دهد: «ارائه خدمات مشاوره به زائران از سوی این مرکز، سابقه طولانی دارد، در طرح جدید، میزهای خدمتی را به صورت موقت مستقر کردیم تا کار زائران برای مراجعه به مشاوران ما تسهیل شود. این اقدام کمک می‌کند مشاوره در دسترس زائران باشد و در کمترین زمان از این خدمت استفاده کنند».

متخصص‌ها پای میز مشاوره

با اقدام جدید مرکز جامع مشاوره، در ایام ماه صفر علاوه بر مشاوره در نقاط ثابت، سه میز خدمت هم در سایر اماکن متبرکه برپا شده است. آذریان درباره این اقدام توضیح می‌دهد: «با توجه به استقبال و مراجعات بالایی که در دوره‌های گذشته از میز خدمت مشاوره می‌شد، این بار به مناسبت ماه صفر این میزها دایر شدند، با این تفاوت که قبلاً این خدمت در دهه پایانی صفر ارائه می‌شد اما امسال در تمام ۳۰روز ماه در خدمت زائران و مجاوران حضرت علی بن ‌موسی‌الرضا(ع) هستیم».

نکته مهم درباره حضور مشاوران پشت میز خدمت، تجربه و تخصص آن‌هاست؛ آذریان می‌گوید: «۴۳ خادمیار که علاقه‌مند به خدمت در این صحن‌وسرا هستند، به مراجعه‌کنندگان مشاوره می‌دهند، این افراد دارای سواد و تخصص مشاوره هستند و می‌توانند راهنمایی‌های کارسازی ارائه دهند».

ادامه مشاوره در کلینیک‌های تخصصی

میزهای خدمت مشاوره در نقاط مختلف و با خدمات گوناگون دایر شده است.‌ مهری گرامی، مدیر کلینیک روان‌شناسی باب‌الهادی(ع) حرم مطهر و مسئول برپایی این طرح است. او توضیح می‌دهد: «میزهای خدمت مشاوره در بست حر عاملی و بست شیخ‌ طوسی دارالحجه و همچنین در رواق حضرت زهرا(س) برپا شده‌اند. این فضای خدمتی تا آخرین روز ماه صفر برای استفاده زائران مهیاست».

گرامی ادامه می‌دهد: «همکاران ما در تمام زمینه‌های فردی‌، بین‌فردی، بالینی، خانوادگی، تربیتی، حقوقی و پیش از ازدواج، مشاوره‌ و راهنمایی مقدماتی را به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌کنند. این خدمت رایگان و با رویکرد برکت مضاعف در کنار فیض زیارت در اختیار زائران حضرت رضا(ع) است».

خدمتی به وسعت ایران

در طرح میز خدمت مشاوره تمهیداتی اندیشیده شده تا با توجه به ضرورت ادامه‌دار بودن جلسات مشاوره برای برخی از زائران، این افراد به مراکز مختلف معرفی شوند؛ مهری گرامی در این باره می‌گوید: «اگر مشاور تشخیص جلسات بعدی مشاوره برای مراجعه‌کننده را بدهد، افراد به کلینیک باب‌الهادی(ع) حرم مطهر معرفی می‌شوند و می‌توانند از یک جلسه مشاوره رایگان این مرکز استفاده کنند. اگر هم‌ نیاز به زمان بیشتر و جلسات بیشتر باشد به کلینیک‌های بعثت، تربیت‌بدنی و غدیر معرفی ‌می‌شوند تا روند لازم را طی کنند».

مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های بنیاد کرامت رضوی به مردم خدمات ارائه می‌دهد، خدمتی که به وسعت ایران است. در طرح میز خدمت مشاوره هم زائرانی که از شهرهای دیگر راهی مشهدالرضا(ع) شده‌اند به مراکز تخصصی در نقاط مختلف‌ کشور معرفی می‌شوند؛ گرامی می‌گوید: «در تمام مراکز استان‌ها و در بسیاری از شهرهای بزرگ، مشاوره در کانون‌های خدمت ارائه می‌شود، در همین راستا، زائرانی که نیاز به جلسات بیشتری دارند در شهر و استان خود به مراکز مشاوره معرفی می‌شوند».

مشاوران گزینش‌شده، پای درددل زائران

مهری گرامی درباره زمان حضور مشاوران در حرم مطهر برای پذیرش مراجعه‌کنندگان توضیح می‌دهد: «ما در کلینیک باب‌الهادی(ع) در روزهای عادی از ساعت ۷ صبح تا ۷ شب و در روزهای جمعه از ساعت ۷ تا ۱۲ظهر میزبان زائران و مجاوران گرانقدر حضرت رضا(ع) هستیم. میزهای خدمت مشاوره هم که تا پایان ماه صفر برقرار هستند، هر روز از ساعت ۹ تا ۱۳ خدمات ارائه می‌دهند».

مدیر کلینیک باب‌الهادی(ع) بر روش‌های علمی انتخاب مشاوران نیز تأکید دارد و می‌گوید: «در ساعات تعیین شده افرادی پشت میز مشاوره می‌نشینند که پله‌پله از مراحل گزینش کتبی و شفاهی عبور کرده‌اند، این افراد در یک بازه زمانی از جهات مختلف موردارزیابی قرار گرفته‌اند تا به عنوان مشاور در مجموعه ما حاضر شوند».

خدمتی‌ متفاوت برای زائران‌ حضرت

برپایی طرح‌ میز ‌خدمت مشاوره را می‌توان‌ جزو یکی از متفاوت‌ترین خدمات آستان قدس معرفی کرد. فراهم کردن فضایی امن برای زائران که پس از درددل با امام رئوف(ع)، سعی در ادامه‌دار بودن آرامش خود دارند، در واقع خدمت به روح زائران است.

مهری گرامی درباره این خدمت ارزنده می‌گوید: «تصمیم به برگزاری این برنامه یک ‌ماهه با توجه به احساس ‌نیاز به مشاوره در جامعه، بوده است».

او توضیح می‌دهد: «شاهدیم در برخی‌ خانواده‌ها، یک‌نوع مقاومت در مقابل مشاوره و یا روان‌شناسی وجود دارد، با برپا شدن‌ میزهای خدمت مشاوره، این فضای امن برای زائران فراهم‌ شده تا از یک مشاوره خوب برای یک‌ تصمیم‌ درست استفاده کنند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.