وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی معتبر در سال گذشته(۱۴۰۲) بالاترین رکورد را در ١۶ سال گذشته ثبت کردیم.

بالاترین رکورد سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ ثبت شد

سید احسان خاندوزی روز شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ در نخستین نشست شبیه‌سازی وزیران امور اقتصادی و دارایی بریکس و دومین نشست شبیه‌سازی وزیران امور اقتصادی و دارایی سازمان همکاری اسلامی (OIC) افزود: ایران توانست با وجود فشارهای تحریم اعتماد کشورهای مختلف را جذب کند.

وی ادامه داد: همچنین بالاترین رکورد حجم و میزان ارزش وزنی صادرات غیر نفتی را رقم زدیم.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: وزارت اقتصاد سه دسته اقدام را برای دیپلماسی اقتصادی و برون گرایی اقتصادی در دستور کار خود داشته است.

وی با بیان اینکه خبرهای خوبی را در این حوزه ارائه خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: ایران توانست در سال گذشته از نظر ترانزیت کالاها رکورد همه سال‌های گذشته را پشت سر بگذارد و در این راستا رقم 18.5 میلیون کالا که بالاترین میزان ترانزیت است ثبت شد.

خاندوزی افزود: همچنین در چهار ماه ابتدایی سال جدید نسبت به مدت مشابه پارسال شاهد رشد ۵۸ درصدی ترانزیت از کشور بودیم.

وی ادامه داد: این موضوع، نشان دهنده مزیت‌های کریدوری و ترانزیتی ایران نسبت به کشورهای همسایه و منطقه است که به خوبی از آن استفاده می‌شود. 

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: سومین خبر این است که یکی از بالاترین رکوردهای حجم و ارزش وزنی صادرات غیرنفتی کشور در تمام سال‌های گذشته را ثبت کردیم.

خاندوزی گفت: محور سوم اقدام های وزارتخانه که بیش از همه امید آفرین بوده، سرمایه‌گذاری در حوزه تربیت سرمایه نیروی انسانی برای دیپلماسی اقتصادی است.

وی خاطرنشان کرد: نشست امروز به نظرم یکی از بهترین جلوه‌هایی است که نشان می‌دهد تلاش کردیم با همکاری سازمان همکاری اسلامی و بریکس سرمایه‌گذاری بلند مدت جهت ارتباطات پایدار و تربیت نسل را انجام دهیم به طوری که بتواند در حوزه دیپلماسی و اقتصاد پیوند دهنده این کشورها باشد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: هر اتفاقی در حوزه تحریم و فشارهای بین‌المللی رخ دهد شما به عنوان سرمایه‌های بلند مدت و پایدار در حوزه دیپلماسی اقتصادی، نویدبخش دستاوردهای مهم‌تر و بلند مدت‌ خواهید بود.

خاندوزی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری اصلی و بلند مدت سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی کشورها است، افزود: شبیه سازی نشست وزرای عضو همکاری اسلامی و بریکس در کنار توافق برای تاسیس باشگاه می‌تواند شروع کننده مسیری باشد که پرورش ابتکارات و استعدادهای جوان را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: همچنین می تواند این استعدادهای جوان را با دستاوردهای و تجارب مدیران اجرایی کشور در حوزه دیپلماسی و اقتصاد پیوند دهد. 

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: امیدوارم در سال‌های آینده از میان شما، افراد آموزش دهنده‌ای برای دوره‌های بعدی ظاهر شوند و شاهد ظهور نیروهای خبره و با صلاحیت بالا در مجامع سیاستگذاری کشور و حوزه‌های دیپلماسی و تعاملات تجاری و سرمایه‌گذاری باشیم.

خاندوزی گفت: مفتخر هستم که در پایتخت ایران و با وجود همه جوسازی‌هایی که به چشم می‌خورد این نشست در شرایط با ثبات و امن برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: اجلاس‌هایی مانند نشست امروز بستر و اقدام مهمی است که متولیان آن نباید از تداومش غفلت کنند. 

وزیر اقتصاد افزود: پیشنهاد من نهادینه کردن خروجی‌ها و دستاوردهای این اجلاس است که ما در وزارت اقتصاد آماده‌ایم
تا کمک کنیم این مسیر به یک نهاد پایدار و درخت تناور و پرثمر برای بهره‌گیری همه جوانان عضو بریکس و سازمان همکاری اسلامی و کشورهای همسو و ملل آزادی‌خواه دنیا تبدیل شود.

خاندوزی خاطرنشان کرد: امیدوارم خروجی این اجلاس شبیه سازی کمک کند تا روابط عضو اعضای بریکس به شکل پایدار در حوزه اقتصادی، تجارت، سرمایه‌گذاری و نهادهای پولی و مالی تبدیل شده و آینده درخشان در انتظار آن باشد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.