به گزارش قدس خراسان، حجت الاسلام عبدالله حاج صادقی امروز در دوره دانشافزایی و توانمندسازی اساتید بسیجی جهادگر تبیین (گفتمان انقلاب اسلامی؛ بایدها و نبایدها) که در مشهد مقدس درحال برگزاری است، با اشاره به اهمیت کار امام حسن (ع) در حفظ دین و شکست دشمنان، اظهارکرد: تبیین صحیح این جهاد بزرگ که در مقایسه با جنگ با معاویه دشوارتر بود، ضروری است.
وی با اشاره به نقش خود در بسیج اساتید به عنوان تبیینکننده و جهادگر تبیین، بر ضرورت توضیح دقیق اصول حکمرانی دینی در شرایط کنونی تاکید کرد وافزود: با گذشت بیش از چهل و پنج سال از انقلاب، نیاز به تبیین درست و مناسب این اصول هم در سطح ملی و هم بینالمللی احساس میشود.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه، ده اصل از اصول حکمرانی دینی را مطرح کرد و توضیح داد: حکمرانی جزئی از حقیقت دین است و بهطور جدی باید به آن پرداخته شود. فلسفه وجودی دین، که به گفته قرآن، هدایت انسان را به سوی حیات طیبه هدف قرار میدهد، اقتضا میکند که حکمرانی بهطور جدی مدنظر قرار گیرد.
حاج صادقی به نقل از امام حسن (ع) اشاره کرد: مباحث اجتماعی و سیاسی قرآن اهمیت بیشتری نسبت به مباحث فردی و عبادی دارند.
تبیین ولایت و تفاوتهای آن با نبوت
حاج صادقی در ادامه سخنان خود به تبیین بیشتر درباره مفهوم ولایت و تفاوتهای آن با نبوت پرداخت و گفت: اگر کسی از ولایت بهرهمند نشود، به تولید نخواهد رسید. در اینجا باید تاکید کنم که ولایت حاکمیت یک فرد نیست؛ بلکه پیامبر و امام معصوم، ارادهای مافوق اراده دیگران ندارند.
وی اضافه کرد: پیامبر مبین و مجری اراده خداست. در حقیقت، ولایت از نبوت برتر است. ابراهیم (ع) سالها نبی بود، اما بعد از سه امتحان موفق به مقام امامی رسید. ولایت به معنای قائم مقامی خداست و ارتباطی مستقیم با خاتمیت پیامبر ندارد. ولایت به عنوان راننده جاده هدایت، همانطور که امام (ره) در سال پنجاه و سه فرموده بودند، باید مورد توجه قرار گیرد.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: تفاوت دیگر بین نبوت و ولایت این است که نبوت به ابلاغ و پیامرسانی مربوط میشود، در حالی که ولایت به سکانداری و هدایت عملی جامعه مرتبط است. ولایت تجلی توحید ربوبی است و به معنای اجرای اراده خداوند است، نه حاکمیت اراده پیامبر. همچنین، ولایت پیمان خدا با مردم نیست، بلکه عهدی است که خدا به کسانی میدهد که خواهان آن هستند.
وی افزود: در قرآن، نعمت ولایت بالاترین نعمتهاست. ولایت به مانند جان به بدن مرده است، و اگر دین حیات به انسان میدهد، ولایت مجرای اصلی آن است.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اصل پنجم نیز پرداخت و افزود: حاکمیت و فرماندهی خدا، پذیرفتنی است و تحمیلی نیست. ولایت تکوینی خدا به معنای اختیار مطلق است.
حاجی صادقی اضافه کرد: در حالی که ولایت تشریعی اختیاری است که خدا به کسانی میدهد که آن را بپذیرند. این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است که خدا نخواسته است حکمرانی خود را با قدرت پیاده کند، بلکه با اراده و انتخاب مردم، ولایت را اجرا میکند.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: تبیین دقیق این مباحث و روشنسازی تفاوتهای بنیادین بین نبوت و ولایت، برای درک بهتر اصول حکمرانی دینی ضروری است.
تکریم انسان و اصول حکمرانی دینی
حاج صادقی در ادامه سخنان خود به تبیین بیشتر در مورد اصول حکمرانی دینی و تأکید بر اهمیت آن پرداخت و گفت: دستورات دین تحقیر انسان نیست، بلکه تکریم انسان بزرگترین عنایت خداست دستورات دینی نیز برای هدایت و تکریم انسانهاست. خداوند با ارائه این دستورات، حق انسانها را ادا میکند و این دستورات، برای رسیدن به کمال انسانی و بهرهمندی از حیات طیبه است.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: حکمرانی دینی دو رکن اصلی دارد: اول، مشروعیت آن از خداوند است و دوم، مقبولیت و مشارکت مردم. مشروعیت الهی حکمرانی دینی بدون پذیرش مردم نمیتواند تحقق یابد. امام صادق (ع) در پاسخ به سوالات درباره قیام، به اهمیت داشتن حمایت و همراهی مردم تأکید کردند و گفتند اگر فقط هفده نفر پای کار باشند، قیام نخواهند کرد.
وی افزود: حکمرانی الهی نباید تعطیل شود. حتی اگر ولی خدا به دلایلی پشت پرده باشد، حکمرانی نباید متوقف شود. تعطیلی حکمرانی، به معنای تعطیلی دین است. ولایت فقیه به معنای عدم تعطیلی حکمرانی و ادامه آن در همه شرایط است.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: حکمرانی دینی مستلزم برخورد با دیگر نظامهای حکمرانی است. این امر شامل جنبههای سلبی و ایجابی است. در زیارت عاشورا، این برخورد با طاغوتها و دشمنان مورد تأکید قرار گرفته است. تبری از دشمنان یکی از اصول مهم است که باید در نظر گرفته شود.
وی تاکید کرد: حکمرانی دینی، علاوه بر ارائه خدمات، باید به هدایت جامعه نیز بپردازد. این وظیفهای است که قرآن و نهجالبلاغه بر عهده حاکمان دینی قرار دادهاند. هدف اصلی، ایجاد نظم و هدایت به سوی بهشت و زندگی بهتر است.
الزامات حکمرانی دینی و اهمیت جهاد تبیین
حاجی صادقی گفت: برای تحقق حکمرانی دینی ایدهآل، الزامات خاصی وجود دارد که باید به دقت رعایت شوند. این الزامات، فهرستهایی از اصول و مباحثی هستند که باید در عمل به درستی پیادهسازی شوند.
وی افزود: اگر به تبیین دقیق این مباحث بپردازیم و آنها را به درستی به اجرا درآوریم، نتایج عملی مثبت و موفقیتآمیز خواهیم داشت. در طول چهل و پنج سال گذشته، هر جا که ملتزم به حکمرانی دینی بودیم، عملکرد موفقی داشتیم، اما در جاهایی که این التزام وجود نداشته است، با مشکلاتی مواجه شدهایم.
حاج صادقی ادامه داد: این انقلاب زنده و در حال پیشرفت است و به همین دلیل دشمنان به دنبال مقابله با آن هستند. اگر انقلاب مرده بود یا اثرگذار نبود، دشمنان نیازی به مقابله نداشتند.
وی تصریح کرد: بنابراین، چون انقلاب زنده است و دشمنان به آن توجه دارند، نیاز به نگهداری و دفاع از آن وجود دارد. بسیج، در این زمینه، به عنوان سنگرنشین و دفاعکننده از انقلاب، نقش کلیدی دارد.
وی با اشاره به جهاد افزود: جهاد در زندگی مؤمنین تعطیلی ندارد، اما عرصههای آن ممکن است متفاوت باشد. ده عرصه جهاد وجود دارد که شامل جهاد طبیعی، اقتصادی، نظامی، و جهاد تبیین است. امروز، اساتید و علماء، چه در حوزههای علمی و چه در دانشگاهها، باید نقش امامت را در جهاد تبیین ایفا کنند و با تبیین صحیح، انگیزه لازم را به سنگرنشینان انقلاب بدهند.
حاج صادقی تأکید کرد: با لطف الهی، افق آینده ما روشنتر از گذشته است. انقلاب چهل و پنج سال گذشته را با موفقیت پشت سر گذاشته و به رغم فراز و نشیبها، هیچ توقفی نداشته است. دشمنان اعتراف به موفقیتهای ما کردهاند و این خود نشانهای از لطف خداوند است. باید زمینههای ظهور و پیشرفت انقلاب را فراهم کنیم و توجه داشته باشیم که انقلاب ما همچنان زنده و پویا است.
وی در پایان افزود: از این فرصت استفاده کنید تا با تبیین درست و تلاش مداوم، انقلاب را به سمت موفقیتهای بیشتر هدایت کنید و مراقب باشید که از مسیر اصلی خود منحرف نشوید. پیروزیهای آینده ما به تلاش و فداکاریهای امروز بستگی دارد.
نظر شما