پیشنهاد سردبیر

رئیس خانه معدن خراسان رضوی گفت: ۴۰ درصد سنگ های فرآوری شده در کشور در خراسان رضوی مورد استفاده قرار می گیرد اما در فرآوری سنگ های ساختمانی و تزئینی حتی از استان هایی مثل اصفهان ضعیف تریم و سنگ های خراسان رضوی برای فرآوری به استان های دیگر می رود.

فرآروی سنگ‌های ساختمانی در خارج از خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، در نشست خبری نمایشگاه" سنگ آسیای میانه" که صبح امروز با حضور مدیرعامل نمایشگاه بین المللی مشهد، رئیس اداره معدن اداره کل صمت خراسان رضوی و مجری برگزار کننده این نمایشگاه در محل نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد، غلامرضا نازپرور ضمن اشاره به مزایای برگزاری سومین نمایشگاه تخصصی سنگ در مشهد عنوان کرد: سال ها به دنبال برگزاری نمایشگاه تخصصی در حوزه سنگ بودیم و خوشحالیم که برای سومین سال متوالی در مشهد با برنامه ریزی خوب مجریان برگزار کننده این نمایشگاه برگزار می شود. 

وی در تشریح شرایط حوزه سنگ های ساختمانی و تزئینی در خراسان رضوی گفت: در حوزه سنگ در کل ایران ضعیف کار شده  و در حال حاضر ترکیه با ۳ میلیارد دلار صادرات سنگ از ما پیشی گرفته است. زمانی کشور ما رتبه خوبی در این زمینه داشت اما در سال گذشته فقط ۱۷۵ میلیون دلار صادرات داشتیم که نسبت به ظرفیت بازار جهانی این عدد بسیار کم است و باید اشاره کرد حدود ۸ سال گذشته شرایط خیلی بهتر بود و بالاتر از ۵۰۰ میلیون دلار میزان صادرات کشور ما بوده که به تدریج سهم کشور و خراسان رضوی کاهشی شده است. 

رئیس خانه معدن خراسان رضوی ادامه داد:  کشورهای مانند ترکیه ذخایر و تنوع معدنی مثل کشور ما ندارند اما توانسته اند سهم قابل توجهی از بازار را کسب کند در حالی که در خراسان رضوی بالغ بر ۹۰ میلیون تن ذخیره متنوع، بسیار خوب و گسترده در حوزه سنگ ساختمانی و سنگ تزیینی وجود دارد و ما نتوانسته ایم از این بضاعت استان به درستی استفاده کنیم و هدف از نمایشگاه معدن در ماه گذشته و نمایشگاه سنگ تزیینی و ساختمانی و تجهیزات وابسته در مرداد ماه نمایش هرچه بیشتر بضاعت استان است.  

نازپرور در تشریح وضعیت واحدهای فرآوری سنگ ساختمانی و تزئینی عنوان کرد: در فرآوری سنگ های ساختمانی و تزئینی حتی از استان هایی مثل اصفهان ضعیف تریم و سنگ های خراسان رضوی برای فرآوری به استان های دیگر می رود. نزدیک به ۳۰۰ تا ۳۵۰ واحد سنگبری در استان وجود دارد اما واحدهایی که بتوانند در حد استاندارد جهانی کار کنند به اندازه انگشتان یک دست هم نیستند. در بخش سنگ های ساختمانی دو مبحث استخراج سنگ و فرآوری سنگ وجود دارد که در هر دو ضعیف هستیم و با توجه به ضعفی که در تامین ماشین آلات مربوط به حوزه معدن وجود دارد  با وزارت خارجه رایزنی شده تا برای واردات ماشین آلات عوارض واردات گمرکی ماشین آلات حوزه معدن به صفر برسد و واقعا به این موضوع برای کاهش هزینه ها و توسعه معادن نیاز داریم. 

وی با ارائه آماری درباره میزان مصرف سنگ های ساختمانی و تزئینی در خراسان رضوی گفت: با وجود همه این ضعف ها ۴۰ درصد سنگ های فرآوری شده در کشور در خراسان رضوی مورد استفاده قرار می گیرد که با توسعه واحدهای فراوری سنگ می توانیم به دلیل کاهش قیمت حمل و نقل خروج سنگ ها از استان برای فراوری و بازگشت مجدد آن ها از هزینه تمام شده تولید کم کنیم ضمن آنکه نباید از ایجاد اشتغال و سایر مزایای ایجاد شده در این رابطه غافل شد که این موضوع نیاز به حمایت همه جانبه دارد و چرا نباید در استان این ارزش افزوده ایجاد شود. 

نازپرور ادامه داد: آشنا شدن بازارهای مصرف با سنگ های ساختمانی، آشنا شدن با بازارهای جهانی یکی از موضوعات مهم است، شرکت در نمایشگاه سنگ های ساختمانی ورونا در ایتالیا که دومین نمایشگاه مطرح در سطح دنیا است در مهرماه  یکی از اقدامات خانه معدن استان است که به نمایندگی از جمهوری اسلامی انجام می شود و در این نمایشگاه ۴۱ نفر از کل ایران در فضایی در حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ متر شرکت می کنند و امیدواریم خانه معدن استان در فضای ۶۰متری غرفه ای که در این نمایشگاه دارد بتواند پتانسل های معدنی خراسان رضوی را به نمایش بگذاریم. 

رئیس خانه معدن خراسان رضوی گفت: اعتقاد ما این است که مصنوعات سنگی هیچ موقع نمیتواند جای سنگ ساختمانی طبیعی را بگیرد. ما شاهدیم کشورهای مخصوصاً اروپایی همه عاشق سنگ ارگانیک و طبیعی هستند و هیچگاه کاشی و سرامیک نتوانست جایگاه سنگ را اشغال کند و ظرفیت بازار را پوشش بدهد بنابراین چنین ظرفتیتی وجود دارد که باید با توجه به منابع استان مورد استفاده قرار بگیرد.خراسان رضوی تنوع اول سنگ ساختمانی را دارد یعنی ما با این تنوعی که داریم می توانیم این جایگاه را در استان، در کشور و در دنیا باز کنیم و مقدمه آن شرکت در این نمایشگاه ها است.

نازپرور با اشاره به نمایشگاه سال گذشته سنگ مشهد عنوان کرد: در نشست خبری سال گذشته نمایشگاه سنگ این موضوع مطرح شد که ما دچار خود تحریمی هستیم و واردات سنگ مرمر و تراورتن به دلیل قرار گیری در گروه چهار کالاهای ممنوعه برای واردات ممنوع است و نمی توانیم این سنگ ها را از افغانستان وارد و با انجام فرآوری صادر کنیم. این موضوع بسیار مورد توجه قرار گرفت و با پیگیری های انجمن سنگ ایران و نامه نگاری های  انجام شده،  موضوع ممنوعیت واردات به  کشور حل شد  اما هنوز در استان ما اجرا نمی شود و در این نمایشگاه برای وارد شدن این نمونه سنگ ها از کشور افغانستان به مشکل خورده ایم و گمرک دوغارون این مکاتبات را  نمی پذیرد و از اداره کل صمت استان و اصحاب رسانه می خواهیم در پیگیری این موضوع به ما کمک کنند.

احداث شهرک سنگبری

رئیس اداره امور معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در ادامه این نشست عنوان کرد: این استان جزو وسیع‌ترین استان‌های کشور است بنابراین در حوزه منابع طبیعی و معدنی در صدر کشور قرار می گیرد و از لحاظ تعداد تعداد بهره‌برداران خراسان رضوی جز اولین های کشور است. 

وحید ابراهیمی ادامه داد: تنوعی که استان ما از لحاظ سنگ‌های ساختمانی و تزیینی یا سنگ‌های طبیعی دارد و از جمله آن می توان به سنگ گرانیت، مرمر، مرمریت و تراورتن اشاره کرد مثال زدنی است و باید تاکید کرد نمایشگاه های  تخصصی ویترین واقعی هر صنعتی است و تقویت نمایشگاه‌های تخصصی برای معدن و به خصوص برای هر ماده معدنی از جمله سنگ تزیینی می تواند در توسعه بازار داخلی و خارجی کمک کننده باشد.

وی افزود: خراسان رضوی حدود ۱۰۷ میلیون تن ذخیره ماده معدنی دارد که در سال قبل ۳۰۰هزار تن توسط بهره برداران  استخراج شده است. فعال سازی پروانه‌های بهره‌برداری، رسیدن به حداکثر میزان استخراج، برگزاری نمایشگاه تخصصی و ایجاد شهرک سنگبری که زیرساخت های آن در مشهد و مرز تایباد وجود دارد می تواند این ظرفیت های بالقوه را به بالفعل تیدیل کند. 

رئیس اداره امور معادن اداره کل صمت خراسان رضوی توضیح داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی همیشه تاکید بر صادرات غیر نفتی به ویژه مواد معدن دارند که باید در اولویت قرار بگیرد و این زمینه مستلزم ایجاد نمایشگاه‌های این چینی است.

وی با تاکید بر نقش خانه معدن استان در توسعه صنایع معدنی گفت: خانه معدن استان تاثیر بسیار زیادی در ایجاد بستر برای فعال سازی حوزه های معدن دارد و چیزی که در حال حاضر به دنبال آن هستیم ایجاد شهرک سنگبری با کمک خانه معدن است که با فعال سازی آن  می توان از ظرفیت کشورهای همسایه با دسترسی زمینی مناسب، خراسان های شمالی با سنگ های مرمر خوب و خراسان جنوبی با سنگ های تزئیئی فراوان  با محوریت مشهد استفاده کرد و اقدامات خوبی در بازارهای داخلی و خارجی انجام داد.


حضور هیأت‌های تجاری کشورهای خارجی در نمایشگاه بین‌المللی
سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد در این نشست خبری با ارائه آمار مختصر از صنعت سنگ کشور گفت: چهارمین رتبه تولید سنگ، دومین رتبه سنگ‌های تزیینی در جهان متعلق به ایران است و اشتغال ۴۰۰هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بخش معدن کشور اتفاق می‌افتد.
فرزین سلطانی ادامه داد: تعداد پروانه‌های صادرشده معادن سنگ کشور دو هزار و ۱۱۲پروانه است و در حدود ۷هزار واحد فرآوری سنگ در کشور وجود دارد.
وی افزود: نمایشگاه بین‌المللی سنگ مشهد تحت عنوان" نمایشگاه سنگ آسیای میانه" امسال برای سومین دوره متوالی برگزار می‌شود و هدف آن ایجاد ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، معرفی ظرفیت‌های سنگ کشور، افزایش صادرات غیر نفتی از شرق کشور، ایجاد رقابت سالم بین تولیدکنندگان داخلی در سطح بین‌المللی و افزایش سهم در تجارت بین‌المللی است.
رئیس اداره امور معادن اداره کل صمت خراسان رضوی با تأکید بر جایگاه ویژه صنعت سنگ ساختمان در استان خراسان تصریح کرد: سنگ استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و رتبه اول ذخایرسنگ را در کشور دارد و ظرفیت بسیار خوبی را در زمینه مصرف سنگ دارد که باعث شده است هویت خوبی برای فعالان این حوزه ایجاد شود با توجه به ظرفیت‌های اثرگذار استان خراسان رضوی یکی از اقدامات مهم برای گسترش این صنعت برگزاری نمایشگاه با رویکرد هدفمند است.
سلطانی تمرکز در حوزه صادراتی و جذب توریست و هیأت‌های تجاری خارجی را به عنوان یکی از راهبردهای گسترش صنعت سنگ در کشور معرفی کرد و گفت: با رایزنی‌های انجام شده مجریان برگزاری نمایشگاه سنگ آسیای میانه، امسال هیأت‌های تجاری کشورهای ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، افغانستان و چند کشور دیگر در نمایشگاه حاضر خواهند شد و باید یادآور شدحضور غرفه‌داران در سومین دوره نمایشگاه سنگ مشهد نسبت به دوره قبل رشد داشته است.
وی ادامه داد: با توجه به اهداف ذکر شده و ظرفیت‌های اثرگذار خراسان رضوی در حوزه صادراتی، برقراری ارتباط با جامعه هدف نمایشگاه این رویداد می‌تواند فرصت مناسبی را برای فعالان عرصه سنگ درجهت تحقق اهداف پیش‌بینی شده فراهم کند.

خراسان رضوی غنی از مواد معدنی
مدیر بین‌الملل انجمن سنگ ایران در این نشست خبری اعلام کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری فصل الخطاب برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی حوزه سنگ است که فرمودند" معدن را باید جایگزین نفت کنیم. "بنابراین در راستای استراتژی دیده شده به دنبال توسعه صنعت سنگ ساختمانی هستیم.
محمد حلاجیان عنوان کرد: کلیه گروه‌های سنگ‌های ساختمانی را در کشور داریم و غنی‌ترین منطقه معدنی کشور منطقه خراسان جنوبی، رضوی و شمالی است، سالانه حدود هشتاد میلیون متر مربع تولید سنگ در کشور داریم و با توجه به مصرف چهل درصدی سنگ در مشهد و خراسان رضوی و پتانسیل مصرف در مشهد که عدد بزرگی است این شهر پتاسیل حوبی در برگزاری نمایشگاه سنگ دارد.
وی ادامه داد: هفت هزار واحد فرآوری سنگ در کل کشور وجود دارد و در بیش از بیست استان کشور معادن سنگ ساختمانی به صورت گروهی داریم، در حوزه فرآوری استان‌های اصفهان مرکزی تهران لرستان فارس و خراسان رضوی جزء مجموعه‌های شاخص فرآوری هستند و باید یادآوری کرد در خراسان رضوی پیشینه تولید سنگ هم در بخش استخراج و هم فرآوری به سال ۱۳۴۸برمی گردد که یکی از پیشرفته‌ترین کارخانه‌های سنگ در جاده شاندیز راه‌اندازی شد که هنوز دستگاه‌های قدیمی آن که از ایتالیا وارده شده موجود است.
مجری سومین نمایشگاه سنگ ساختمانی در نمایشگاه بین‌المللی مشهد در تشریح مزایای مشهد در برگزاری نمایشگاه سنگ عنوان کرد: در استان سیصد واحد فرآوری سنگ ساختمانی وجود دارد و مشهد یکی بزرگترین مراکز توزیع سنگ ساختمانی است و در مجموع همه دلایل ذکر شده باعث شد تا نمایشگاه سنگ مشهد شکل بگیرد.
وی بیشترین مزیت نسبی مشهد را ارتباط با کشورهای آسیای میانه، افغانستان و پاکستان ذکر کرد و گفت: با توجه به شرایط جغرافیایی خراسان رضوی برای کشور و مناطق آسیای میانه بهترین تأمین‌کننده باشد. کشورهای آسیای میانه از جمله قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، افغانستان و سایر کشورها به شدت درحال رشد هستند ودر حال حاضر جزء اقتصادهای نو ظهور دنیا محسوب می‌شوند که در حوزه ساخت و ساز و به روزرسانی ساختمان‌ها در حال فعالیت هستند نابراین فرصت بسیار طلایی برای شرکت‌های ایرانی در این کشورها فراهم است و به جای اینکه در نمایشگاه‌های کشورهای مختلف شرکت کنیم پتانسیل ویژه نمایشگاه بین‌المللی مشهد دیده شده تا بتوانیم میزبان کشورهای دیگر باشیم.
حلاجیان ادامه داد: سازمان توسعه تجارت ایران به طور خاص برای این نمایشگاه مجوزداده تا شرایط حضور هیأت‌های تجاری به شکل آسان‌تری فراهم شود. سفرا و سرکنسول‌های کشورهای مختلف دارای نمایندگی در مشهد، اتاق ایران و ترکمنستان، ایران و قزاقستان در این نمایشگاه شرکت می‌کنند و دید ما در این نمایشگاه گسترش روابط تجاری است و در این نمایشگاه۶۰شرکت در فضایی به وسعت ده هزار متر مربع و با حضور بیش از ۱۲استان کشور برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.