تحولات لبنان و فلسطین

۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۴
کد خبر: 1005365

ترافیک در مشهد روز به روز پیچیده‌تر و نگرانی از وضعیت تصادفات بدتر می‌شود؛ چالشی که هنوز برای رفع آن راهکار مؤثری ارائه نشده تا به صورت جدی گره از ترافیک خیابان‌های مشهد باز کند.

گره کور ترافیک خیابان احمدآباد

به گزارش قدس خراسان، درباره نقاط حادثه‌خیز و ترافیک این شهر با رئیس پلیس راهور خراسان رضوی به گفت‌وگو نشستیم.

سرهنگ هادی امیدوار گفت: در خراسان رضوی در حوزه درون‌شهری افزون بر ۱۵۰ نقطه پرتصادف شناسایی شده، اقدامات کارشناسی صورت گرفته و راهکارهایی که نیاز بوده، در کمیسیون حمل و نقل ترافیک استانداری در راستای رفع این نقاط، جمع‌بندی شده و به قسمت‌هایی که باید اجرا کنند و معمولاً در حوزه درون‌شهری، بیشتر برعهده شهرداری‌هاست، ارجاع داده شده است.

وی با بیان اینکه در مشهد مقدس این نقاط بیش از ۱۰۰ مورد بوده که برابر برنامه‌ریزی انجام شده ۱۸ نقطه در سال ۱۴۰۲ باید رفع مشکل می‌شده و ۲۰ نقطه برای سال ۱۴۰۳ تعریف شده، افزود: ۳۸ نقطه در این دو سال باید اصلاح می‌شد و چون بخشی از اقداماتی که باید سال گذشته صورت می‌گرفت، به طور کامل اجرایی نشد، ما امسال مجموع ۳۸ نقطه را برای ایمنی و مهندسی در دستور کار داریم.

تمرکز ۸۰درصد خودروهای پلاک شده استان در مشهد

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی با تأکید بر اینکه حدود ۸۰درصد حوادث، تصادف‌ها و فوتی‌های ناشی از حوادث رانندگی در مشهد مقدس اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: حدود ۸۰ درصد از خودروهایی که در استان شمارش شده و پلاک خراسان رضوی است، در مشهد هستند. بنابراین مشهد یک وزنه مهم در حوزه‌های ترافیک، حوادث و خدمات آمد و شدی و حمل و نقل است. به همین دلیل تمرکز اصلی در استان بر مشهد و موضوعات این شهر است.

امیدوار با اشاره به اینکه در مشهد مقدس حدود ۵۰ تا ۵۶ درصد تصادف‌های منجر به فوت مربوط به حوادث عابران پیاده است، گفت: حدود ۲۵ درصد مربوط به موتورسیکلت و دوچرخه بوده و بقیه هم مربوط به سایر وسایل نقلیه است. بیشترین تمرکز ما با توجه به بررسی‌ها و تحلیل‌هایی که صورت گرفته، بر این است که بتوانیم حوادث عابران پیاده و موتورسیکلت‌سواران را به کمترین میزان برسانیم و تقریباً اقدام‌های خوبی هم صورت گرفته؛ اما کامل نیست.

وی از برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی تلفات نسبت به سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: دلیلش این است که در چهار سال گذشته تصادف‌ها و تلفات ناشی از حوادث رانندگی در خراسان رضوی و مشهد مقدس روند افزایشی داشته و برای برگشت به وضعیت چهار پنج سال پیش و تحقق ثبات و ایمنی ترافیکی در مشهد مقدس باید این هدف‌گذاری ۴۰ تا ۵۰ درصدی محقق شود. در حوزه ترافیک استان به صورت هماهنگ عمل می‌کنیم تا بتوانیم این وضعیت را ساماندهی کنیم. 

 کاهش تلفات رانندگی در حوزه درون‌شهری

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی ضمن اشاره به مأموریت‌های تعریف شده در این حوزه بیان کرد: در حوزه درون‌شهری حدود ۳۰ درصد از هدف‌گذاری محقق شده؛ یعنی ما نسبت به سال پیش تقریباً ۳۰درصد کاهش تلفات رانندگی را در حوزه درون‌شهری داریم و در مجموع حوزه درون و برون‌شهری حدود ۱۸ درصد محقق شده است. تلاش می‌کنیم به رقم ۴۰ تا ۵۰ درصد برسیم و تحقق این امر نیازمند ارتقای فرهنگ عمومی در حوزه ترافیک است. استفاده از انواع وسایل نقلیه، خودایمنی در حوزه استفاده از وسایل نقلیه و همین‌طور ارتقای آگاهی‌های افراد اهمیت دارد.

امیدوار با تأکید بر آسیب‌پذیری عابران پیاده آگاهی‌بخشی به آن‌ها را مهم دانست و ابراز کرد: عابران پیاده حتماً باید آگاه شوند که چه خطراتی در کجاها و به چه شکل تهدیدشان می‌کند.

وی درباره ترافیک در محدوده خیابان احمدآباد و مطب پزشکان یادآور شد: سال‌ها پیش مسئولان وقت، شهرک سلامت را در محل بسیار مناسبی پیش‌بینی کردند و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گذاشتند تا برنامه‌ریزی کلان و درازمدت انجام و خدمات درمانی به محدوده شهرک سلامت منتقل شود.

پزشکان از انتقال به شهرک سلامت استقبال نکردند

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی ادامه داد: خیابان احمدآباد که از خیابان‌های بسیار قدیمی مشهد با ظرفیت خیلی محدود و خیابان‌های فرعی بسیار کوچک است، در اختیار خدمات درمانی قرار گرفته و این خیابان مسکونی بوده که واحدها به مرور تبدیل به مطب پزشکان شده‌اند و مطب‌ها در اینجا تمرکز دارند. متأسفانه این خدمات درمانی روز به روز افزایش پیدا کردند و تقریباً همه خدمات پزشکی به آن سمت هدایت شدند در حالی که باید به سمت شهرک سلامت می‌رفتند. در ۶ ماه گذشته پیگیری داشتیم و مشخص شد اقبال زیادی از سوی جامعه پزشکانی که مطبشان در آن محدوده است و به مردم خدمات ارائه می‌دهند، وجود ندارد.

امیدوار با اشاره به دلایل اقبال نداشتن پزشکان بیان کرد: هزینه کردن و استقرار دستگاه‌ها و تجهیزات در آن منطقه و همچنین اقناع‌سازی مناسب انجام ندادن از سوی مجموعه متولی یعنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌تواند از جمله این دلایل باشد.

وی در تکمیل گفته‌های خود گفت: در مجموع هر کدام از پزشکان در این منطقه به طور میانگین به ۴۰ یا ۵۰ نفر خدمات درمانی ارائه می‌دهند و به دنبال دریافت این خدمات، تقاضای سفر در این منطقه به صورت رفت و برگشت بالاست. این اتفاق سبب شده در روزهایی که خدمات درمانی ارائه می‌شود، به ویژه در روزهای زوج، شبکه معابر شهری مشهد مقدس تقریباً متأثر از این تقاضای سفر به حالت ایستایی و قفل شدن برسد.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته برای رفع این مشکل توضیح داد: اقدام‌هایی به منظور رفع این مشکل آغاز شده و طرح‌هایی به صورت نرم‌افزاری در راستای مدیریت ترافیک در حال انجام است؛ اما این طرح ها کفایت نمی‌کند و باید حتماً برنامه‌ریزی مناسبی صورت بگیرد.

امیدوار بهترین روش را انتقال مجموعه‌های خدمات درمانی به شهرک سلامت مشهد دانست و عنوان کرد: در جلسات برگزار شده با مسئولان این حوزه پیشنهاد شد مجتمع‌های ویژه و اختصاصی برای انواع خدمات و در تخصص‌های مختلف پزشکی و سایر حوزه‌های درمانی مانند داروخانه در شهرک سلامت در نظر گرفته شود چون این منطقه فضای مناسب و دسترسی بسیار خوبی دارد و این منطقی‌ترین تصمیم است. 

بررسی طرح یک‌طرفه شدن بخشی از خیابان کوهسنگی

وی ادامه داد: به هر حال اگر امکان انتقال مجموعه‌های خدمات درمانی از خیابان احمدآباد میسر نیست، ظرفیت پارکینگ‌ها در طول خیابان‌های احمدآباد و کوهسنگی و بخشی از خیابان ملاصدرا باید افزایش پیدا کند. در حال حاضر ظرفیت پارکینگ‌های محدوده‌های یاد شده کمتر از ۵۰۰ دستگاه خودرو است و این تعداد متناسب با تعداد سفرهای بالا در این منطقه نیست.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی با یادآوری شرایط ویژه مشهد در ارائه خدمات درمانی تصریح کرد: مشهد یکی از قطب‌های درمانی کشور بوده و به همین دلیل متأسفانه در خیابان احمدآباد مجتمع‌های پزشکی در حال افزایش است و این اتفاق موجب افزایش مشکلات این منطقه خواهد شد و گره‌ای از گره‌های مردم نخواهد گشود.

امیدوار به شرایط خاص بیماران در مراجعه به مطب‌ها و مراکز درمانی مستقر در خیابان احمدآباد اشاره کرد و گفت: چون افرادی که به این منطقه سفر و تردد می‌کنند، نیاز به درمان دارند، به هر حال رأفت اسلامی و دیدگاه خدماتی پلیس ایجاب می‌کند خدماتی در راستای روان شدن ترافیک ارائه دهد و شرایط تردد بیماران تا درب مطب‌ها و مراکز درمانی تسهیل شود.  

وی با تأکید بر قدیمی بودن هسته مرکزی معابر شهر مشهد خاطرنشان کرد: یک‌طرفه کردن مسیرهای تردد، یکی دیگر از راه‌حل‌های کنترل ترافیک در این منطقه است و در نظر داریم بخشی از خیابان کوهسنگی که خروجی خیابان احمدآباد به سمت بزرگراه‌هاست، در دستور کار باشد. اکنون در جلسات کمیسیون‌های تخصصی در حال ارائه و پیش‌بینی راهکارهای فنی هستیم تا بتوانیم با یک‌طرفه کردن بخشی از خیابان کوهسنگی، ترافیک را در دایره بزرگ‌تری به گردش در بیاوریم و شاهد روانی ترافیک منطقه باشیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.