در هجدمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران به تامین انرژی و تاکید بر افزایش قابل توجه فاصله‌ مصرف تا تولید برق در سال جاری و ابراز نگرانی نسبت به تدوام این رویه در سال‌های پیش‌رو و همچنین قانون طرح اصلاح اتاق تهران پرداخته شد.

ابراز نگرانی هیات نمایندگان اتاق  نسبت به وضعیت انرژی کشور

به گزارش قدس آنلاین حمیدرضا صالحی- رئیس کمیسیون انرژی و عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران- در ابتدای این جلسه و نطق پیش از دستور هجدهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، به موضوع افزایش قابل توجه فاصله مصرف و تولید انرژی و خاصه برق،  اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعات مطروحه، بحث تامین انرژی است که در سال جاری ٧٩ هزار مگاوات را هم به عنوان پیک رد کرده‌ایم که نشان‌ می‌دهد افزایش قابل توجه گپ و فاصله بزرگ تولید و مصرف ایجاد شده است. امسال این گپ بزرگتر شده است؛ بگونه‌ای که همانطور که شاهد بودیم خاموشی‌ها در ابتدا با صنایع آغاز شد و سپس به کشاورزی‌ها و در نهایت هم به خانه‌ها هم رسید.  

وی تصریح کرد: این موضوع این هشدار را می‌دهد که تدوام این موضوع قطعاً بحران جدی برای سال آینده خواهد بود؛ بنابراین قطعا برای سال آینده بایستی فکری اساسی شود. این مشکل تامین انرژی در تابستان برای برق و در زمستان برای گاز برای کشور ما که به‌عنوان یک کشور غنی از منابع هستیم، چندان جالب نیست؛ این درحالیست که می‌توان اقداماتی انجام داد تا این فاصله مصرف و تولید جبران شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در تشریح اقداماتی که می‌توان انجام داد، گفت: یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد، استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر است. دیگر اقدام، استفاده از فرصت‌های بهینه‌سازی مصرف است که فرصت‌های خوبی برایش وجود دارد و می‌توان از این طریق کارهای بسیار خوب و موثری انجام داد. در حال حاضر همه‌ این اقدامات تعطیل است؛ چرا که تاکنون دولت دخالت داشته و به هر دلیلی، نتوانسته است منابع انرژی لازم را تامین کند. درحالیکه دولت خود در رفع ناترازی انرژی اقدام موثری نداشته که به فعالان بخش خصوصی نیز اجازه فعالیت و بهره‌وری مناسب از نیروگاه‌ها را نداده است.  

صالحی ادامه داد: در حالیکه طی دو- سه سال اخیر، درآمد دولت کم هم نبوده اما آنگونه که باید، سرمایه‌گذاری نشده است؛ تعداد بسیاری نیروگاه داریم که با یک سرمایه‌گذاری جدید می‌توان ظرفیت‌های خوبی ایجاد کرد و طی دو- سه سال، بخش عمده‌ای از ناترازی انرژی را رفع کنیم. بنابراین فرصت‌های خوبی پیش‌رو وجود دارد و درخواست ما این است که فرصت‌های موجود در حوزه انرژی را غنیمت بشناسیم.

در ادامه و نطق دوم پیش از دستور جلسه، سید مرتضی حاجی اقامیری- به موضوع قانون طرح اصلاح اتاق تهران اشاره کرد.

با این شرایط فعلی، امکان رشد ٨ درصدی برنامه توسعه هفتم فراهم نیست

پس از آن، مهدی صادقی نیارکی- نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران- به عنوان رئیس جلسه هجدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران- با بیان اینکه در ابتدا باید روز گذشته (٢١ مرداد ماه) روز ملی تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی را به جامعه وزین نهاد و فعالان تشکل‌های بخش خصوصی تبریک گفت، اظهار کرد: صنایع کوچک و متوسط نقش پررنگ و بسیار زیادی در اقتصاد ملی دارند و بالغ بر ٩۴ درصد واحدهای صنعتی و معدنی را به خود اختصاص داده‌اند و اشتغال بالغ بر ۴٣ درصد در حوزه این صنایع تعریف شده است.  

وی افزود: با توجه به اینکه در اتاق بازرگانی تهران تعداد بسیاری از این فعالان عضو اتاق بازرگانی تهران هستند، اتاق بازرگانی تهران به عنوان میزبان تشکل‌ها، تلاش کرده  با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی راهبردی که در هیات رئیسه و مجموعه ارکان اتاق به تدوین رسیده و منتشر شده است، نقش و جایگاه ویژه‌ای برای تشکل‌ها در نظر بگیرد. اتاق بازرگانی مهمترین وظیفه‌ خود را توانمندسازی بخش خصوصی می‌داند؛ این مهم از مسیر تشکل‌ها و نهادها اتفاق خواهد افتاد. با مصوبه‌ای که اعضای هیأت نمایندگان اتاق تهران تنفیذ و اعلام کردند، ما رشد مناسبی در حوزه تشکل‌ها داشته‌ایم و توانمندسازی بخش خصوصی از شش میلیارد در سال گذشته به ٣۶ میلیارد افزایش پیدا کرده است. این عزم و اراده اتاق تهران به عنوان یک اتاق مرجع است که نگاهِ توانمندسازی بخش خصوصی از مسیر توسعه نهاد و تشکل‌ها را دارد که این تشکل‌ها می‌توانند جامعه صنعتی را نمایندگی کنند و نقش اجماع‌سازی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.