محمد خزاعی گفت: دولت سیزدهم با همه فراز و نشیب هایش به پایان رسید و ما دوره بسیار شیرین و تلخی را در حوزه فرهنگ و هنر طی کردیم؛ اتفاقاتی که شاید در این چهل سال در این حوزه تجربه نشده بود.

دوره تلخ و شیرینی را پشت سر گذاشتیم/ اهالی رسانه با هر نگاه و جناح سیاسی همراه ما بودند

به گزارش گروه فرهنگی قدس، نشست صمیمانه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با اهالی رسانه شامگاه گذشته ۲۲ مردادماه در مجموعه فرهنگی باغ زیبای تهران با حضور جمعی از مدیران سینمایی برگزار شد.

خزاعی در ابتدای سخنان خود با تبریک روز خبرنگار و تقدیر از زحمات یک ساله اهالی رسانه در راستای اعتلای فرهنگ سینمای کشور، تصریح کرد: روزهای پایانی این دولت است و وظیفه من بود که پیش از تمام شدن مسئولیتم در سازمان سینمایی شما را ببینم و از زحماتتان قدردانی و خداحافظی کنم. دولت سیزدهم با همه فراز و نشیب هایش به پایان رسید. ما دوره بسیار شیرین و تلخی را در حوزه فرهنگ و هنر طی کردیم و فراز و نشیب‌های بسیار زیادی را دیدیم؛ اتفاقاتی که شاید در این چهل سال در این حوزه تجربه نشده بود.

به من می‌گفتند با پذیریش مسئولیت خودکشی فرهنگی می‌کنی!

وی در ادامه به روزهای ابتدایی حضور خود در سازمان سینمایی اشاره کرد و افزود: روزی که می‌خواستم به سازمان سینمایی بیایم به دلیل شرایط نامساعدی که به دلیل شیوع کرونا وجود داشت، برخی دوستان به من می‌گفتند که شما می‌خواهید خودکشی فرهنگی کنید و من متوجه این حرف نشدم که یعنی چه! دوستان به من گفتند در شرایطی می‌خواهی وارد سازمان سینمایی شوی که بیکاری هست، اشتغال وجود ندارد، سینماها تعطیل و در رکود بدی هستند و کرونا هنوز به پایان نرسیده و آینده سینما اصلاً معلوم و مشخص نیست و قرار است چه برنامه ریزی در حوزه سینما برای بهبود این وضعیت داشته باشید و در بدترین زمان ممکن این دعوت را قبول می‌کنی.

خزاعی ادامه داد: واقعیت این است که اتفاقات ۱۴۰۱ و مسائل دیگری که پیش آمد را کسی پیش بینی و تصور نمی‌کرد و من فقط باید راجع به این قضاوت می کردم که آیا بیایم و مسئولیت را بپذیرم یا نه. احساس کردم با گفت و گو، تعامل و برنامه ریزی می‌شود اتفاقات خوبی را برای سینما رقم زد. لذا این مسئولیت را پذیرفتم و آمدم اما اتفاقاتی افتاد که فراتر از چیزهایی بود که من تصور می‌کردم.

بیش از ۷۰ درصد برنامه‌های چهار سال نخست اجرایی شد

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه از شهریورماه دو سال گذشته در حوزه فرهنگ  هنر بنا به دلایل مختلفی شرایط عجیبی را تجربه کردیم، گفت: آرامش ما از مهرماه سال گذشته آغاز شد که توانستیم به صورت جدی تر و مدون تر برنامه ریزی‌های خودمان را اجرا کنیم. ما دو برنامه راهبردی در سازمان سینمایی داشتم که شامل برنامه چهارساله اول و دوم بود و براساس آن راهبردها و سیاست‌ها برنامه های سال به سال را تنظیم و تدوین می کردیم و تا امروز که در خدمت شما هستم ۷۵ درصد از این برنامه‌ها اجرایی شده و زیرساخت یک سری از برنامه ها هم فراهم شده و انشالله در سال‌های آینده اجرایی خواهد شد.

به طور مثال برای توسعه سینمای ایران در دوره اول آقای رییسی بیش از  هزار سالن طراحی کردیم که افتتاح شود و برای چهارساله دوم بنا داشتیم تعداد سالن ها به دو هزار عدد برسد و راهکارهایش هم مشخص شده بود. همچنین در حوزه بین الملل، تولید مشترک و اکران برنامه‌های جدی داشتیم و در حوزه مخاطب و افزایش آن در سال اول برنامه‌هایی تدوین شده بود که این رقم در چهار سال اول ۴۰ میلیون مخاطب و برای سال ۱۴۰۸، ۹۵ میلیون مخاطب را پیش بینی کرده بودیم که البته رسیدن به این اعداد راهکارهایی هم داشت و با توسعه اکران و زیرساخت ها مخاطب افزایش پیدا می کرد و قرار بود برای برای کارمندان دولت کارت سینما صادر شود. تعدادی از این برنامه‌ها محقق شد و یک سری هم به آینده موکول شد و انشالله مدیران بعدی برنامه ریزی کنند که این مسیر ادامه پیدا کند.

از نقدهای سازنده شما استفاده کردیم

خزاعی در ادامه با اشاره به اهمیت نظر منتقدان تاکید کرد: همواره معتقدم مدیران نباید مسائلی که منتقدان مطرح می کنند را به چشم غرض ورزی و کینه نگاه کنند و از آن ناراحت شوند. واقعیت این است که همه نقدهایی که من دیدم به این دلیل مطرح شده بود که حتماً اشکالی در سیستم وجود داشته و منتقد چیزی را متوجه شده بود که ما در فضای کار آن را نفهمیده بودیم و حواسمان به این مرجعیت گفتار و نقد نبوده؛ ما نقدهای سازنده شما را دیدیم و از آن خیلی استفاده کردیم و آنها را در شورای مدیران مطرح می کردیم و درباره آنها تصمیم می‌گرفتیم. از شما تشکر می کنم که با همه فراز و نشیب‌ها همراه ما بودید و  تلاش های شما را در برگزاری جشنواره در سال ۱۴۰۱ فراموش نمی کنیم و دیدیم که همه اهالی رسانه  با هر نگاه و جناح سیاسی همراه ما بودند و همه همت کردیم که بزرگترین رویداد فرهنگی هنری کشور تعطیل نشود و قدردان زحمات شما در آن زمان هستم.

وی در پایان از آیت الله رئیسی یاد کرد و گفت: ایشان خیلی با ما همراه بود و شاید یکی از دلایلش وجود آقای اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد بود که ارتباط بسیار صمیمی با ایشان داشتند. شاید  یکی از بهترین دوره های وزارت ارشاد از لحاظ ارتباط وزیر با رییس جمهور دوره دولت سیزدهم بود که موفقیت‌های بسیاری را رقم زد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.