۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۴
کد خبر: 1005565

پشت پرده پیشنهاد صلح آمریکا برای غزه چیست؟

مهدی شکیبایی، معاون اتحادیه بین المللی سازمان های حامی فلسطین

این روزها که بحث انتقام جمهوری اسلامی از اشغالگران مطرح است طرح آمریکایی، با هدف جلوگیری از پاسخ قاطعانه ایران بخاطر ترور شهید هنیه برنامه ریزی شده است.

آمریکا، مصر و قطر روز پنجشنبه در بیانیه ای از اسرائیل و حماس دعوت کردند تا مذاکرات برقراری آتش بس را در ۱۵ اوت در دوحه یا قاهره از سر بگیرند. این توافق بر اساس اصولی است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در ۳۱ ماه مه ۲۰۲۴ بیان کرد و قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را تایید کرد.

در باره پیشنهاد جدید باید پیش از هر چیز توجه داشت که در ماه نخست جنگ غزه و در تاریخ  ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳ (25 مهر 1402)  پس از آنکه بیمارستان المعمدانی مورد حمله موشکی رژیم صهیونیستی واقع شد رسانه های خبری بصورت گسترده این جنایت را مورد پوشش قرار دادند و از شهادت دست کم یکصد زن و کودک خبر دادند. همین مسئله و جنایات بعدی سبب شد تا به امروز شورای امنیت سازمان ملل برای برقراری آتش بس فوری در نوار غزه  چهار مرحله نشست فوری برگزار و طرح های اتش بس را به رای بگذارد کند. اما هر چهار نوبت بدون نتیجه پایان یافت  و همواره از سوی ایالات متحده آمریکا، انگلیس و فرانسه در جلسه شورای امنیت این گام های دیپلماتیک با سد وتو مواجه شد.

این رویکرد البته تشویقی رژیم صهیونیستی توسط شورای امنیت سازمان ملل برای ادامه کشتار زنان و کودکان فلسطینی در غزه بود تا جایی که تل آویو با گذشت 135 روز هنوز به هیچ قاعده و قانونی پایبند نیست تا جایی که وقاحتش به حدی رسیده که به خود جرات می دهد حتی در کشور سومی مذاکره کننده ارشد حماس را ترور می کند.

با این اوصاف و در حالی که این روزها بحث انتقام جمهوری اسلامی از اشغالگران هم مطرح است طرحی که مقامات آمریکایی، مصری و قطری به دنبال اجرای آن از روز پنجشنبه هستند بیشتر با هدف و رویکرد جلوگیری از پاسخ قاطعانه ایران بخاطر ترور شهید هنیه است. این درحالی است که واکنش تهران به رژیم صهیونیستی بر اساس حق قانونی و مشروعی است که در منشور سازمان ملل ذکر شده است.

البته سفر همزمان محمود عباس به روسیه که امروز و همراستا با حضور آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده به فلسطین اشغالی انجام شد هم در این فضا دارای پیام بوده و حائز اهمیت بوده و در پازل رقابت شرقی و غربی قابل تحلیل است. آمریکا در طول ده ماه گذشته حامی نسل کشی و جنایت در غزه بوده و در مقابل چین و روسیه حداقل در دیپلماسی مقابل این رویه بوده اند. بطور نمونه ماه گذشته میلادی پکن با میزبانی از 14 گروه فلسطینی آنها را به یک توافق اجماع ملی و سازنده هدایت کرد اما همزمان مقامات آمریکایی و سناتورهای کنگره از نتانیاهو برای سخنرانی در صحن مجلس دعوت کردند و بارها وی ایستاده مورد تشویق قرار دادند. پس باید گفت امروز مسئله فلسطین مربوط به منطقه غرب آسیا نیست بلکه دعوا در جغرافیای سیاسی جهان است و دنباله جنگ غزه در شرق و غرب هویدا شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.