عبدالناصر همتی گزینه امروزِ پیشنهادی برای وزارت اقتصادِ دولت چهاردهم، در دولت دوازدهم در حالی اطلاعات محرمانه ارزی کشور را برای دریافت وام کرونا در اختیار صندوق بین‌المللی پول قرار داد که موفق نشد حتی یک سنت از صندوق وام بگیرد.

‌اطلاعات محرمانه ارزی ایران در دولت روحانی چطور لو رفت؟

به‌گزارش قدس آنلاین، سال ۱۳۹۹ ‌در جریان تامین نیازهای ارزی کشور، عبدالناصر همتی، ‌رئیس‌کل وقت بانک مرکزی از صندوق بین‌المللی پول درخواست کرد تا باتوجه به منابع ایران نزد این صندوق، مبلغ پنج میلیارد دلار وام از این نهاد بین‌المللی دریافت کند. صندوق بین‌المللی پول برای پاسخ به این درخواست رئیس کل بانک مرکزی ایران، خواستار دریافت اطلاعات مالی و ارزی ایران از بانک مرکزی شد.

شکست کامل دیپلماسی همتی برای دریافت وام ارزی از صندوق بین‌المللی پول

رئیس کل بانک مرکزی ۲۱ فروردین سال ۱۳۹۹ در یادداشتی اینستاگرامی، گزارشی از روند پیگیری تسهیلات صندوق بین‌المللی پول ارائه می‌کند و می‌نویسد: حدود یک‌ ماه پیش، بعد از اعلام رسمی آمادگی صندوق بین‌المللی پول برای کمک سریع و بدون قید و شرط به کشورهایی که درگیر مقابله با ویروس کرونا هستند، درخواست خود را مبنی بر استفاده از حق ایران از این حمایت صندوق، اعلام کردم؛ اما افرادی درخارج، درصدد وارونه جلوه دادن تلاش‌ها و انحراف درخواست به‌حق ایران بوده‌اند. اسناد و مدارک حاکی از آن است که عبدالناصر همتی، رئیس‌کل وقت بانک مرکزی، بسیاری از اطلاعات ارزی کشور را که بخش زیادی از آن‌ محرمانه بود، به صندوق بین‌المللی پول ارسال کرد؛ صندوق بین‌المللی پول نهادی بین المللی و در آمریکا مستقر است.

اطلاعات محرمانه ارزی ایران چطور به دست صندوق بین‌المللی پول رسید

همتی روز یکم اردیبهشت‌ ۱۳۹۹ در صفحه مجازی خود ماجرا را اینگونه توضیح می‌دهد: «ما جزو ۵ کشور اولی بودیم که به سختی تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفتیم و زمانی که رئیس صندوق بین المللی پول اعلام کرد این صندوق‌ آماده کمک به کشورها از طریق ابزار تأمین مالی سریع(RFI) است، ما نیز به عنوان یکی از کشورهای عضو درخواست خود را برای دسترسی به این امکان ثبت کردیم.»

به نوشته همتی ‌«‌ما تمام اطلاعات و داده‌های مورد نیاز صندوق بین المللی پول را برای ارزیابی صلاحیت‌مان ارائه داده‌ایم و این اطلاعات و آخرین اطلاعات اقتصادی در وب‌سایت بانک مرکزی ایران موجود است».‌
صندوق بین‌المللی پول اطلاعات محرمانه ارزی ایران را منتشر می‌کند؛ اما با وجود اینکه همتی اطلاعات محرمانه کشور را به صندوق‌بین المللی پول می‌دهد، این نهاد با درخواست وام ۵ میلیارد دلاری ایران مواقفت نمی‌کند، ‌صندوق بین المللی پول به جای پرداخت وام، عمده اطلاعات محرمانه دریافتی از ایران را در مجله مرتبط به این نهاد منتشر می‌کند و درواقع اطلاعات محرمانه ایران که مورد تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار دارد، در مقابل چشم همه مردم جهان قرار می‌گیرد.

روایت معاون همتی از شیوه لو رفتن اطلاعات محرمانه ارزی کشور

پیمان قربانی، معاون اقتصادی وقت بانک مرکزی(از سال ۹۳ تا فروردین ‌۱۴۰۲) در یادداشتی کوتاه در فضای مجازی در اواخر مرداد ۱۴۰۲ ماجرا را اینگونه روایت می‌کند: «همتی در سال ۱۳۹۹ در پی بحران کرونا درخواست یک وام ۵ میلیارد دلاری در قالب ابزار تأمین مالی سریع(RFI) از صندوق بین‌المللی پول کرد که حتی نتوانست یک سنت از آن را بگیرد. درحالی که چون سهامدار هستیم، پول خودمان بود و کشورهای مختلف نیز این تسهیلات را گرفتند.».

قربانی در ادامه می‌نویسد: «صندوق برای پرداخت این وام کلی اطلاعات محرمانه از همتی خواسته بود که او همه اطلاعات مهم کشور اعم از وضعیت ارزی، نرخ تورم و غیره را به آنها داد؛ مواردی که خودش درباره آنها به مردم خودمان هم گزارش نمی‌داد! هر کسی از او می‌پرسید می‌گفت اینها محرمانه است؛ صندوق(صندق بین المللی پول) این اطلاعات را در مجله چشم‌انداز اقتصاد بین‌المللی چاپ کرد و تازه همتی کاشف به عمل آمد که چه کار خبطی کرده است. در داخل به او فشار آوردند و توضیح خواستند و او هم در نهایت همه چیز را کتمان کرد و گفت اطلاعات صندوق غلط است! »

‏عبدالناصر همتی از سوی رئیس‌جمهور پزشکیان به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد معرفی شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.