۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۹
کد خبر: 1005826

مذاکرات صلح سودان تحت حمایت آمریکا روز چهارشنبه در ژنو برای پایان دادن به خصومت ها در این کشور بدون حضور ارتش سودان (SAF) آغاز شد.

آغاز مذاکرات صلح سودان در ژنو

تام پریلو، فرستاده ویژه آمریکا برای سودان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: "هیئت نیروهای واکنش سریع (RSF) وارد سوئیس شده است. هیئت آمریکا، شرکای بین المللی، کارشناسان فنی و جامعه مدنی سودانی هنوز منتظر ارتش سودان (SAF) هستند. جهان ناظر است."

پریلو افزود که "جلسه افتتاحیه با شرکای بین المللی و فنی ما به نمایندگی از سوییس، عربستان سعودی، مصر، امارات، اتحادیه آفریقا و سازمان ملل" آغاز شده است.

وی ادامه داد: "طرف های در جنگ باید به قوانین بشردوستانه بین المللی احترام بگذارند و ارسال کمک های بشردوستانه را امکان پذیر کنند. زمان آن فرا رسیده است که اسلحه ها کنار گذاشته شوند."

سازمان دهندگان این دیدار اعلام کرده اند که این مذاکرات می تواند تا 10 روز در مکانی نامعلوم در سوئیس ادامه یابد. این مذاکرات برای عموم آزاد نیست.

عربستان سعودی و سوئیس میزبان مشترک این مذاکرات هستند، در حالی که اتحادیه آفریقا، مصر، امارات و سازمان ملل به عنوان گروه های هدایت کننده عمل می کنند.

«عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حکومتی این کشور در دیدار با «پل کاگامی» رئیس جمهور رواندا بر خواست دولت خود با هدف برقراری صلح تاکید کرد و اظهار داشت: صلح، باید عادلانه باشد و به تحقق عزت و کرامت برای ملت سودان بیانجامد.

رئیس شورای حکومتی سودان افزود: دولت با همه ابتکارهای مطرح شده برای حل بحران در سودان با دید مثبت تعامل کرده است.

البرهان، نیروهای واکنش سریع را «شبه نظامیان تروریست» دانست و گفت که این نیروها، با سرسختی و لجاجت از اجرای تعهدات بیانیه ۱۱ ماه می (۲۲ اردیبهشت) گذشته در جده، خودداری می‌کنند.

«محمد حمدان دقلو» مشهور به «حمیدتی» فرمانده نیروهای واکنش سریع این کشور در واکنش به اظهارات البرهان گفت: ما با بازگشت به میز مذاکرات در جده، موافقت کردیم اما طرف مقابل، مخالف این امر است.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ (۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۲) میان ارتش به فرماندهی البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو ملقب به حمیدتی بر سر قدرت آغاز شد و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

بنا بر آمارهای سازمان ملل متحد، جنگ میان دو نیروی نظامی بزرگ سودان در سایه ادامه خشونت و گرسنگی به آواره شدن هشت میلیون نفر منجر شده است.

حدود ۲۵ میلیون نفر نزدیک به نیمی از جمعیت سودان بر اثر تداوم جنگ در وضعیتی ناگوار قرار گرفته و به کمک‌های فوری نیاز دارند و ۱۸ میلیون نفر هم در معرض خطر قحطی هستند.

تاکنون چندین بار در سودان با وساطت بین‌المللی آتش‌بس اعلام شده است اما طرف‌های درگیر به طور مداوم آن را نقض کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.