سرپرست وزارت امور خارجه گفت: اشتراکات فرهنگی و تمدنی همواره پشتوانه ای مهم و اعتمادساز برای پیشبرد روابط همه جانبه ایران و هند است.

باقری:‌ اشتراکات فرهنگی و تمدنی پشتوانه مهم پیشبرد روابط ایران و هند است

علی باقری پنجشنبه شب ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ در مراسم هفتاد وهفتمین سالگرد استقلال هند افزود: با خرسندی، صمیمانه ترین تبریکات خود را به مناسبت هفتاد و هشتمین سالروز انقلاب کشور دوست هند را به دولت، ملت و همچنین به جناب آقای سفیر و دیپلمات های سفارت و خانواده های آنان تبریک می گویم.
وی ادامه داد: بی تردید مفهوم استقلال با ارزش ترین واژه در قاموس هر کشوری است و در این بین استقلال برای مردم عزیز هند که آن را با سال ها مشقت و مبارزه تحت رهبری شخصیت های الهام بخشی چون گاندی، نهرو، ابولکلام آزاد به دست آورده اند، از اهمیت و بار معنایی گسترده تری برخوردار است.
باقری تصریح کرد: استقلال واژه پر مفهومی است که در تمام ملت ها ارزش والایی دارد و نژاد و رنگ و دین و جغرافیا نمی شناسد و همه ملت ها به داشتن آن افتخار و مباهات می کنند و برای داشتن آن حاضر به بالاترین فداکاری ها و جان نثاری و گذشت از جان خود هستند. باید شاهد مردم و ملت خوب هند که برای رهایی سرزمین خود از قید سلطه اشغال گران مبارزه می کنند باشیم و از مبارزات استقلال طلبانه آنها حمایت کنیم.
سرپرست وزارت امور خارجه ادامه داد: اگر امروز تمام مردم آزادی خواه دنیا به مبارزات استقلال طلبانه مردم فلسطین احترام می گذارند و نسل کشی جنایت علیه بشریت جنایت جنگی و کودک کشی رژیم صهیونیستی را محکوم می کنند، ریشه در همین وجه مشترک انسان دوستی و آزادی خواهانه انسان ها دارند که از استقلال و آزادی همه ملت ها در سراسر دنیا حمایت می‌کنند.
باقری افزود: تجاوز ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران که مهمان رسمی جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در آئین ادای سوگند رئیس جمهور جدید ایران بود، بطور قطع یک جنایت نابخشودنی است که علاوه بر نقض حاکمیت ملی، امنیت ملی و تمامیت سرزمینی جمهوری اسلامی ایران، ناقض ثبات و امنیت منطقه است که باید توسط همه دولت های جهان به شدت محکوم شود و تدابیر بازدارنده در قبال این رژیم جنایت کار و کودک کش اتخاذ گردد و در عین حال حق ذاتی و مشروع ایران در انجام اقدام متقابل محفوظ بوده و ایران در استفاده از این حق تردیدی ندارد.
وی گفت: بسیار خوشحالیم که دولت هند دوراندیشی استقلال و خودمختاری راهبردی را به عنوان راهبرد ملی خود انتخاب نموده است. جمهوری اسلامی ایران از یک هند قدرتمند در عرصه جهانی که به نفی یک جانبه گرایی و تقویت چند جانبه گرایی در جهان کمک می کند حمایت می نماید و اعتقاد راسخ دارد که رشد و توسعه اقتصادی هند و تقویت جایگاه این کشور در جهان، موجب تقویت صلح و توسعه در منطقه نیز خواهد شد.
سرپرست وزارت امور خارجه ادامه داد: مهمانان گرامی اشتراکات فرهنگی و تمدنی همواره پشتوانه ای مهم و اعتمادساز برای پیشبرد روابط همه جانبه ایران و هند است. این اشتراکات و فرهنگ غنی دو ملت ناشی از اهتمام و تلاش های بی دریغ چندین نسل از نخبگان و بزرگان ایران و هند بوده و بر همین اساس دولتمردان کنونی برای حفظ و تقویت این اشتراکات مسئولیتی تاریخی بر عهده دارند.
باقری افزود:‌ بر همین مبنا جمهوری اسلامی ایران بر جایگاه مهم هند در سیاست خارجی خود تاکید داشته و بر آمادگی خود برای گام برداشتن در مسیر تقویت روابط بر اساس احترام و منافع متقابل تاکید دارد. در این راستا حمایت های مقامات عالی دو کشور از توسعه روابط میان ایران و هند بر کسی پوشیده نیست و یکی از مصادیق آن انعقاد قرارداد بندر چابهار است که در اردیبهشت ماه سال جاری به امضا رسید.
وی گفت:‌ سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران یک دکترین ایجابی و فراگیر است که تامین کننده منافع همه کشورهای منطقه است. اعتماد متقابل سیاسی، در هم تنیدگی همکاری های اقتصادی تلاش مشترک برای ثبات و امنیت منطقه ای، و عزم همگانی برای جلوگیری بیگانگان در امور منطقه ارکان سیاست همسایگی هستند که پایداری ثبات در منطقه و تداوم توسعه در کشورهای منطقه را تضمین می کند.

مراسم هفتاد وهفتمین سالگرد استقلال هند به میزبانی «رودرا گاوراو شرست» سفیر هند در جمهوری اسلامی ایران در هتل اسپیناس پلاس تهران برگزار شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.