در شرایطی که دانشجویان آمریکایی قرار است به زودی به دانشگاه‌ها بازگردند مسئولان دانشگاه‌ها در حال آماده شدن برای مقابله با موج تازه‌ای از اعتراضات علیه اسرائیل و جنگ در غزه هستند.

جنبش دانشجویی حمایت از غزه در آمریکا دوباره جان می‌گیرد/ آماده شدن واشنگتن برای موج تازه اعتراضات ضدصهیونیستی

به گزارش قدس آنلاین، در شرایطی که دانشجویان آمریکایی قرار است به زودی به دانشگاه‌ها بازگردند مسئولان دانشگاه‌ها در حال آماده شدن برای مقابله با موج تازه‌ای از اعتراضات علیه اسرائیل و جنگ در غزه هستند.

 رسانه‌های آمریکایی می‌گویند برخی از دانشگاه دستورالعمل‌ها و قواعد جدیدی برای محدود کردن دامنه اعتراضات در دستور کار قرار داده‌اند. منع برپایی چادرهای اعتراضی، محدود کردن مدت زمان اعتراضات، مجاز کردن تظاهرات تنها در برخی اماکن مخصوص و محدود کردن امکان دسترسی به محوطه دانشگاه‌ها برخی از اقداماتی هستند که این دانشگاه‌ها در دستور کار قرار داده‌اند. گروه‌های حامی حقوق مدنی برخی از این اقدامات را مانع شعارهای ایالات متحده آمریکا در حمایت از «آزادی بیان» می‌دانند.

پیش‌نویسی از یک سند مربوط به دانشگاه هاروارد که رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند حاکی از آن است که این دانشگاه در صدد ممنوع کردن تظاهرات‌های شبانه و نوشتن شعار است. با وجود این، محمود خلیل که از او به عنوان مذاکره‌کننده اصلی تظاهرات‌کنندگان در دانشگاه کلمبیا یاد شده گفته که انتظار دارد با شروع به کار دانشگاه‌ها تظاهرات‌ها از سر گرفته شوند. او گفت: «تا زمانی که دانشگاه کلمبیا در آپارتاید اسرائیل سرمایه‌گذاری می‌کند و از آن منتفع می‌شود دانشجویان به فعالیت‌های اعتراضی‌شان در محوطه دانشگاه به طرق مختلف ادامه خواهند داد.»

کناره گیری رئیس‌ دانشگاه کلمبیا در رابطه با اعتراضات غزه

آمادگی مقامات آمریکایی برای مواجه با موج دوم جنبش دانشجویی حمایت از غزه در حالی است که رئیس دانشگاه کلمبیا مینوش شفیق که در ماههای اخیر به دلیل نحوه برخورد با دانشجویان معترض حامی فلسطینیان به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود، در نهایت روز گذشته از سمت خود استعفا کرد. روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در این خصوص نوشت که شفیق با کناره‌گیری از سمت خود، به دوران ریاست خود که با جنجال و واکنش‌ها در مورد نحوه مدیریت او در اعتراضات حامیان فلسطینیان در دانشگاه کلمبیا همراه بود، پایان داد.

شفیق در دوران اعتراضات دانشجویان دانشگاه کلمبیا علیه جنایات رژیم صهیونیستی در بهار امسال، دوبار پلیس نیویورک را برای پراکنده کردن اعتراضات فراخواند. در ماه می‌، گروهی از هیأت مدیره دانشگاه اعلام کردند که به شفیق اعتماد ندارند و او را به نقض حقوق دانشجویان و آزادی دانشگاهیان متهم کردند.

شب گذشته، شفیق در ایمیلی به مسئولان دانشگاه کلمبیا، استعفای خود را اعلام کرد و تصریح کرد که شاهد «دوره‌ای از آشفتگی بوده که در آن غلبه بر دیدگاه‌های متفاوت در سراسر جامعه ما دشوار بود» و حوادث اخیر، «هزینه قابل توجهی برای خانواده من و دیگر افرادی در جامعه داشته است».

تنها چند ماه از آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر (15 مهر ماه) گذشته بود که شفیق بعنوان رئیس‌ دانشگاه کلمبیا منصوب شده بود و اعتراضات گسترده‌ای در دانشگاههای آمریکا علیه جنایات صهیونیست‌ها به راه افتاد. شفیق همچنین از سوی برخی مسئولان آمریکایی به ناتوانی در محافظت از دانشجویان یهودی متهم شده بود و کنگره نیز تحقیقاتی را در این زمینه انجام داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.