علیاصغر فانی؛ درباره انتخاب علیرضا کاظمی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: اسامی آقایان علیرضا کاظمی و محسن حاجیمیرزایی در فهرست ۱۵ نفری کمیته مشورتی انتخاب وزیر آموزش و پرورش بود که به دولت ارائه شد.
فانی درباره ارزیابی از انتخاب علیرضا کاظمی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در مقایسه با اسامی که این اواخر و قبل از انتخاب آقای کاظمی معرفی شدند، او مناسبتر است چون سابقه کار در آموزش و پرورش از معلمی، مدیریت مدرسه، ریاست منطقه و معاون مدیرکل، مدیرکلی استان خراسان رضوی و معاونت در وزارتخانه را دارد بنابراین همه پلهها را طی کرده و اکنون آماده برعهده گرفتن سکان وزارت آموزش و پرورش است.
وزیر اسبق آموزش و پرورش بیان کرد: همه ما آمادگی همکاری با آقای کاظمی را اعلام کردیم و در صورت اعلام آقای کاظمی تمام افراد آماده همکاری با او هستند.
فانی ادامه داد: با توجه به عملکرد سه ماهه آقای کاظمی در سرپرستی وزارت آموزش و پرورش در ابتدای دولت آقای رئیسی و با توجه به پیگیری، برنامهریزی، جدیت در کار و تجربه طولانی مدیریت در ردههای مختلف آموزش و پرورش میتواند موفق عمل کند.
وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر آموزش و پرورش در اولویت حاکمیت قرار نگیرد، وزیر کارایی چندانی ندارد، متذکر شد: همانگونه که آقای پزشکیان اعلام کرد آموزش و پرورش در اولویت ما است و امیدوارم وضعیت این وزارتخانه بهتر شود.
وی درباره اولویتهایی که وزیر آینده باید به آن ها توجه کند، گفت: اولویتها در دو مرحله اقدامات فوری و بلندمدت است. در بخش اقدامات فوری، مهمترین کار بازگشایی موفق مدارس است، تا هفته نخست شهریور دولت مستقر خواهد شد و تا اول مهر زمان بازگشایی مدارس سه هفته فرصت وجود دارد، اگر مسئولان فعلی که اکنون در وزارتخانه حضور دارند مقدمات بازگشایی موفق مدارس را فراهم کرده باشند، وزیر جدید میتواند خود را برای بازگشایی موفق مدارس آماده کند.
وی ادامه داد: اما اگر کسری داشته باشند، گریبان دولت جدید را خواهد گرفت تا جایی که اطلاع دارم وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ با ۷۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه و حداقل کمبود ۱۰۰ هزار معلم برای بازگشایی مدارس مواجه است البته پیگیریهای از سوی دفتر رئیس جمهور برای تأمین نیروی انسانی و بازگشایی مدارس صورت گرفته است که امیدوارم آموزش و پرورش را به نتیجه مطلوب برساند.
وزیر اسبق آموزش و پرورش درباره دومین اقدام فوری گفت: پرداخت مطالبات معلمان اقدام دیگر است، هم اکنون پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۱۴۰۲ و حقالزحمه امتحانات نهایی پرداخت نشده است؛ وزیر آموزش و پرورش در ۱۰۰ روز نخست باید به اقدامات فوری متمرکز شود.
وی درباره اقدامات بلندمدت که در طول ۴ سال باید اجرا شود، گفت: اجرای سند تحول باید مورد توجه باشد، هر وزیری از زاویهای این سند را اجرا کرده است و وزیر جدید باید اقدامات انجام شده را احصا و با تقویم اجرایی کار را ادامه دهد.
فانی بیان کرد: متناسبسازی فعالیتهای فوق برنامه و پرورشی با نیاز دانشآموزان که بسیار مهم است. دانشآموزان امروز با دهه ۶۰ به لحاظ علایق، روحیه و نیازها بسیار متفاوت هستند اما متاسفانه شاهد هستیم که هنوز برنامههای دهه ۶۰ در حوزه امور تربیتی در مدارس اجرا میشود در حالی که این برنامهها باید متناسب با نیازهای دانشآموزان طراحی شود.
وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به محتوای کتابهای درسی که با نیازهای امروز دانشآموزان هماهنگ نیست، بیان کرد: تغییر محتوای کتابهای درسی و ارائه آموزشهای کاربردی و نافع باید به مرحله اجرا برسد و در حد حرف باقی نماند.
فانی با تأکید بر اهمیت نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: جذب، نگهداشت، ساماندهی، بهسازی، ارزیابی عملکرد و رتبهبندی معلمان باید مورد توجه باشد همچنین وزیر جدید باید قانون جامع نیروی انسانی یا قانون استخدامی خاص معلمان را به مجلس ارائه دهد چون معلمان کارمند نیستند و باید ضوابط خاص خود را داشته باشند.
فانی با اشاره به ضرورت تشکیل سازمان نظام معلمی مطرح کرد: هم اکنون سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام مهندسی وجود دارد، معلمان به سازمان نظام معلمی نیاز دارند تا ارزیابی معلمان را عهدهدار شود و در رتبه بندی و سایر مسائل به آموزش و پرورش کمک کند.
فانی درباره ضرورت افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت گفت: هماکنون سهم این وزارتخانه از بودجه عمومی کشور ۹.۱ درصد است که باید به ۱۸ درصد افزایش یابد البته تحقق این موضوع به زمان نیاز دارد و تا اواخر دولت باید به آن پرداخته شود.
وی با تأکید بر افزایش منزلت و معیشت معلمان گفت: بهبود منزلت و معیشت در کنار تمرکز به افزایش توانمندی معلمان منجر به تحول در آموزش و پرورش خواهد شد.
فانی گفت: به دلیل استخدامهای بیرویه در سالهای اخیر هماکنون بیش از ۵۰ درصد معلمان دورههای تربیت معلم را طی نکردهاند بنابراین با روشهای تدریس و روانشناسی کودک و نوجوان آشنا نیستند؛ همچنین رشته درسی برخی آن ها با زمینه تدریسشان در مدارس غیر مرتبط است از این رو توانمند کردن معلمان موضوع بسیار بزرگی است که باید در دستور کار وزیر جدید قرار گیرد.
نظر شما