رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با تاکید بر اینکه بی‌توجهی به سلامت روانی به طور مستقیم بر اقتصاد جامعه و خانواده اثرگذار است، از دولت چهاردهم خواست تا به طور جدی در این حوزه سرمایه‌گذاری کند.

بیش از ۳۰۰ نوع بیماری روانی داریم/ دولت چهاردهم به سلامت روانی توجه کند

علی فتحی‌آشتیانی، با تاکید بر اینکه لازم است دولت چهاردهم توجه بیشتری به حوزه سلامت روانی داشته باشد، اظهار کرد: از ۴۵ سال گذشته تاکنون با وجود نیاز جامعه به خدمات روانشناسی و مشاوره، عمده توجه ادوار مختلف دولت‌ها بر سلامت جسمانی بوده و کمتر به سلامت روانی جامعه توجه شده است. دلیل این موضوع وجود آسیب‌های اجتماعی متعدد مانند طلاق، اعتیاد و شیوع نسبتا بالای مشکلات روانشناختی در جامعه است. از همین رو نیاز است دولت چهاردهم در این حوزه به صورت جدی سرمایه‌گذاری کند.

وی برای حل مشکلات حوزه روانشناسی و مشاوره بر لزوم اختصاص بودجه مناسب به این موضوع تاکید کرد و گفت: طبیعتا با افزایش بودجه چالش‌های بیمه خدمات سلامت روانی برطرف می‌شود، چرا که بیش از ۷۰ درصد افراد جامعه توان پرداخت تعرفه خدمات روانشناختی را ندارند و راهی جز اینکه سازمان‌های بیمه‌گر به کمک مردم بیایند وجود ندارد که بخشی از این موضوع، با تامین بودجه رفع خواهد شد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه از ۱۶ گرایش علوم روانشناختی تنها روانشناسی بالینی و سلامت مشمول پوشش بیمه‌ای است، بر لزوم پوشش بیمه‌ سایر گرایش‌های روانشناسی تاکید کرد و افزود: بسیاری از مردم به دلیل مسائل اقتصادی نمی‌توانند به روانشناس مراجعه کنند و به همین دلیل مشکلات آن ها تشدید خواهد شد. این درحالی است که بی‌توجهی به سلامت روانی به طور مستقیم و غیرمستقیم بر اقتصاد جامعه و خانواده اثرگذار می‌گذارد.

وی ادامه داد: زمانی که افراد با مشکل اضطراب و افسردگی روبرو می‌شوند این اضطراب و افسردگی روی عملکرد فرد تاثیر گذاشته و وضعیت معیشت خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر لازم است به این نکته نیز توجه کرد که مسائل روانشناختی فقط ابتلا به بیماری نیست. همه افراد جامعه در مراحل مختلف زندگی‌شان برای ایجاد حال خوب و زندگی پایدارتر و با ثبات‌تر، به نوعی به روانشناس نیازمندند.

فتحی‌آشتیانی با اشاره به وجود بیش از ۳۰۰ نوع بیماری روانی، یادآور شد: به طور کلی افرادی که به بیماری‌ روانی مبتلا هستند نیازمند مراجعه به روانشناس بالینی و روانپزشک‌اند. افزون بر آن افرادی که با بیماری‌های جسمانی با علل روانشناختی و تعارضات حل نشده مثل بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های گوارشی، بیماری‌های پوستی، بیماری‌های روان تنی روبرو هستند نیازمند مراجعه به روانشناسان سلامت هستند. خوشبختانه این دو گرایش روانشناسی، تحت پوشش بیمه هستند ولی ۱۴ گرایش دیگر روانشناسی مانند بالینی کودک و نوجوان، آموزش کودکان استثنایی، روانشناسی تربیتی، علوم اعصاب شناختی و... که هر کدام به نوعی با سلامت سر و کار دارند و می‌توانند به آحاد جامعه کمک کنند، هنوز تحت پوشش بیمه نیستند.

وی یادآور شد: براساس یافته‌های پژوهشی سازمان جهانی بهداشت، افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی، نصف زمان کاری خود را بخاطر ترس، تشویش، نگرانی، بی انگیزگی، بی حوصلگی، بی علاقگی، اعتماد به نفس پایین، و ... از دست می‌دهند. این موضوع نشان می‌دهد وقتی به این مسائل نمی‌پردازیم به صورت غیرمستقیم بر اقتصاد خانواده در وهله نخست و به اقتصاد کشور در وهله دوم لطمه جدی وارد می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.