پیشنهاد سردبیر

در حاشیه برگزاری سومین نمایشگاه سنگ ساختمان در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد، یکی از رویدادهای مهم برگزاری دهمین جلسه «میز سنگ» کشوری با حضور مسئولان و تشکل‌های کشوری بود که در ابعاد رسانه‌ای به آن تقریباً پرداخته نشد.

صادرات بهینه سنگ نما نیازمند پایانه‌های صادراتی

به گزارش قدس خراسان، هدف از برگزاری نشست‌های میز سنگ بررسی و بیان مشکلات حیطه‌های تولید و فراوری سنگ نما و تزئینی به ویژه در عرصه صادرات است و همزمان شدن آن با نمایشگاه سنگ مشهد فرصت مغتنمی بود تا با توجه به معدنی بودن خراسان رضوی و نقش مؤثر آن در استخراج سنگ‌های نما و تزئینی هر چه بیشتر مسائل این حوزه در استان مورد بررسی قرار گیرد و در مورد آنان چاره‌اندیشی شود. 
در این نشست که عصر پنجشنبه ۲۵ مرداد ماه و پیش از آغاز به کار سومین نمایشگاه سنگ مشهد برگزار شد، رئیس انجمن سنگ ایران گفت: استان خراسان رضوی هم ظرفیت‌های خوب معدنی و هم بازار مصرف خوبی دارد و همجواری این استان با کشورهای افغانستان و ترکمنستان فرصت‌هایی است که باید دیده شود. 
بهرام شکوری ادامه داد: مارکتینگ فروش نیست مارکتینگ یعنی صفر تا صد تولید و خود مارکتینگ به ما می‌گوید چه محصولی چگونه فروخته شود و فرق نمی‌کند بازار داخلی باشد یا خارجی. فروش تعیین‌کننده است و راه نجات هر صنعتی فروش است. هر محصولی قابل تولید است اما اینکه آیا می‌توان آن محصول را به فروش رساند یا نه مهم‌تر است و نباید از دانش صادرات داشتن و قابلیت صادرات غافل شد و تولید محصول باید به نحوی باشد که قابلیت فروش در بازارهای داخلی و خارجی را داشته باشد و برای صادرات محصولی مانند سنگ به اروپا و آمریکا یا سایر نقاط دنیا باید به استانداردهای محصول تولیدی در کشور مقصد و نیاز بازار توجه کرد. 
وی ضمن اشاره به نحوه عرضه سنگ‌ها در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و تأثیر آن در فروش، افزود: باید یک اطلس سنگ از مجموع سنگ‌های کشور تهیه شود تا متوجه شویم قابلیت سنگ‌هایی مانند سنگ‌های خراسان چیست و چه ظرفیتی دارد و در چه جایی قابل عرضه است و صفر تا صد سنگ‌های موجود را براساس استانداردهای جهانی در این اطلس ببینیم که در نهایت این اقدام‌ها سبب می‌شود تا یک مگاپروژه با وجود تمام تحریم‌ها و بدون دخالت دولت تعریف شود. 
شکوری در تشریح تأثیر تحریم‌ها بر صنعت سنگ کشور گفت: وجود تحریم‌ها ممکن است سبب افزایش قیمت تمام شده ما شود اما فاصله قیمت سنگ‌های ما با قیمت و کیفیت سنگ بازارهای جهانی به اندازه‌ای زیاد است که هنوز هم جذابیت صادراتی داشته و دارد به شرط آنکه رقابت منفی در داخل کشور نباشد و راه نجات صنعت سنگ کشور یکپارچگی همه فعالان سنگ است که می‌توان این یکپارچگی را در ذیل یک کنسرسیوم یا پلتفرم تعریف کرد و باید گفت راز موفقیت کشور ترکیه در صادرات ۳میلیارد دلاری سنگ به دنیا در همین نحوه فعالیت است. 
رئیس انجمن سنگ ایران با اشاره به تجمیع تمام استانداردها در زمینه فعالیت سنگ در زیرمجموعه این کنسرسیوم ادامه داد: در زمینه تأمین ماشین‌آلات معدنی هم می‌توان با وجود تحریم‌ها بهتر اقدام کرد و به جای صرف هزینه‌ها توسط هر مجموعه برای حضور در صحنه‌های بین‌المللی از همین طریق و با هزینه کمتر انجام شود. اگر این اتفاق بیفتد در همین شرایط بد اقتصادی و قوانین خلق‌الساعه می‌توانیم سهم ۱۰درصدی از بازار سنگ دنیا را بدست بیاوریم تا کشور ما سهم تضمین شده‌ای از بازار جهانی داشته باشد. 

جای خالی پایانه‌های صادراتی سنگ
همچنین در این نشست تخصصی رئیس میز سنگ صادراتی کشور در تشریح فرصت صادرات سنگ نما و ساختمان ایران به کشورهای همسایه عنوان کرد: در سال ۲۰۲۳، ۱۵کشور همسایه ایران هزار و ۲۰۰میلیارد دلار واردات سنگ داشتند که سهم ما ۲۴ میلیارد دلار یعنی ۲درصد بوده است اما توان و ظرفیت ما می‌تواند دست‌کم ۱۰درصد این بازار را پوشش بدهد اما متأسفانه ما درست در این بازارها مارکتینگ نمی‌کنیم. کشورهایی مانند ترکیه و ایتالیا در نمایشگاه‌های بین‌المللی تحت نام یک برند و کشور خود شرکت می‌کنند و با همین نام شناخته می‌شوند اما حضور ما در نمایشگاه‌های خارجی این ‌گونه نیست و برای حضور در بازارهای بین المللی باید همصدا شویم و اگر این اتفاق بیفتد میزان صادرات ۱۷۵ میلیون دلاری و کنونی ما ارتقا پیدا خواهد کرد.
علی جودکی ادامه داد: پایانه‌های صادراتی سنگ در کشور باید فعال شود تا براساس استانداردهای مشخص صادرات سنگ اتفاق بیفتد و هر سنگی از کشور خارج نشود تا موجب از بین رفتن سهم ما در بازارهای مقصد صادراتی شود. قانون معادن نیاز به بازنگری دارد چندین سال است که بحث بازنگری آن مطرح شده اما بازنگری اتفاق نیفتاده است، از مشکلات فعالان این عرصه در خراسان رضوی آگاه هستیم و در بحث قرارگیری معادن مشهد در حریم شهری مواد ۲۰ و ۲۲ در اختیار شورای عالی معادن تکلیف را مشخص کرده است.
وی افزود: در ورود به بازارهای بین‌المللی ضعیف هستیم و نقطه‌ای فکر می‌کنیم و در ادامه با به وجود آمدن مشکلات بازار را از دست می‌دهیم. در بازارسازی هزینه اول کمتر از بازگشت دوباره است و باید در عرصه بین‌الملل به این موضوع توجه کنیم، بحث مارکتینگ بحث جدی است و نباید از بازار روسیه و بازار جدید عربستان با نیاز ۸میلیارد دلار سنگ در ۶سال آینده غافل شد.

ضرورت بسترسازی برای توسعه صنعت سنگ خراسان
رئیس خانه معدن خراسان رضوی گفت: این استان ۱۳۴ معدن سنگ و بیش از ۳۰۰ واحد فراوری دارد و تنوع سنگ در خراسان رضوی بسیار خوب است اما فرصت‌های عرضه کمتر مورد توجه قرار گرفته است، امیدواریم برگزاری نمایشگاه سبب ایجاد انگیزه در فعالان این بخش در استان شود.
غلامرضا نازپرور ادامه داد: خراسان رضوی در بحث سنگ نما هنوز با استانداردهای جهانی فاصله دارد اما امروز شاهد هستیم سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این حوزه صورت می‌گیرد و دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جدیدی از ایتالیا وارد شده است و امیدواریم به این استانداردها نزدیک شویم. واقعاً تسهیلاتی در حوزه سنگ نیست همان طور که در بخش ماشین‌آلات معدنی چالش داریم در بخش ماشین‌آلات برش سنگ و فراوری هم همین مشکلات وجود دارد. عوارض برای واردات این ماشین‌آلات باید صفر باشد و محدودیتی نباشد و برای این بخش با توجه به شعار سال یعنی جهش تولید باید بسترسازی شود. 
وی افزود: تا دو سال پیش هشت معدن جنوب مشهد به دلیل نزدیکی به حریم شهر به اجبار در حال تعطیل شدن بودند. در این معادن هزینه و سرمایه‌گذاری شده و تنها توانستیم پنج‌ساله مجوز آنان را تمدید کنیم. در همه جای دنیا وقتی شهر به معدن نزدیک می‌شود باید شهر حریم را رعایت کند نه اینکه معدن مجبور به رعایت این حریم یا تعطیلی شود، در شهرهای ایتالیا یا سایر کشورهای دنیا معدن وسط شهر قرار دارد و با دستورالعمل‌های خاص ماده معدنی خود را استخراج می‌کند، در هر حال معدن تعطیل نمی‌شود و باید تأکید کرد ایجاد مشکلات اینچنینی سبب هدررفت سرمایه‌گذاری‌ها و فرار سرمایه‌ها می‌شود. در حال حاضر ترکیه در بازارهای بین‌المللی جای ما را گرفته و سهم کم ما در بازار بین‌المللی از ۲۴۰میلیون دلار به ۱۷۵ میلیون دلار رسیده و با توجه به ظرفیت استان و کشور باید در زمینه کسب بازارهای بین‌المللی هدف‌گذاری کنیم. 

خراسان رضوی ۴هزار مهندس و دانش‌آموخته معدن دارد
همچنین در ادامه این نشست مدیر بین‌الملل انجمن سنگ ایران گفت: جلسات میز تخصصی کشور در راستای مصوبه وزارت صمت از طریق سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص احصای مشکلاتی که در هر صنعتی به ویژه در زمینه صادرات وجود دارد تشکیل می‌شود و هدف نمایشگاه مشهد بررسی بیشتر ظرفیت صادراتی شرق کشور به ویژه در آسیای میانه است. 
محمد حلاجیان ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های ویژه‌ کشورهای آسیای میانه افغانستان و پاکستان که از اقتصادهای نوظهور و در حال ساخت و ساز هستند کشور ایران به ویژه خراسان رضوی با دارا بودن ۴هزار مهندس و دانش‌آموخته معدن باید سهم ویژه‌ای از این بازار کسب کند.
وی افزود: معادن و واحدهای فراوری در خراسان رضوی بیشترین مزیت نسبی را در بحث تأمین مصالح ساختمانی و سنگ برای این کشورهای آسیای میانه دارند، هر چند با توجه به پیشینه صادراتی ایجاد شده کسب این بازارها سخت‌تر است و پیش از ورود ترکیه و رهبران بازار سنگ به افغانستان باید به این بازار بکر معدنی ورود کنیم. 
مسئول انجمن سنگ خراسان از دیگر حاضران این جلسه عنوان کرد: صنعت سنگ در کل ایران و خراسان رضوی از دولت کمکی نگرفته و یک صنعت خودساخته است. ما در مشهد ماشین‌آلات را بومی‌سازی کرده و کیفیت را به بالاترین حد ممکن رسانده‌ و در حال کسب بازارهای خوبی هستیم. هیچ گرانیتی نمی‌تواند با گرانیت مروارید مشهد رقابت کند چون تنوع رنگی کمی دارد و اگر در حال حاضر از ما تا ۱۰میلیون مترمربع سنگ بخواهند می‌توانیم روی این مدل سنگ حساب کنیم و بر این اساس توانسته‌ایم پروژه‌های خوبی در ترکمنستان بگیریم اما در بحث انتقال به دلیل شرایط تحریم مشکل داریم. 
محمد امیری ادامه داد: اصل صنعت سنگ مشهد در محور جاده فریمان بنا شده است بنابراین با توجه به ظرفیت‌ها و جایگاهی که در بازار بین‌المللی دارد کمک شود تا پروانه معادن در منطقه تمدید شود. در حال حاضر راه‌اندازی یک سنگبری دست‌کم ۵۰ یا ۶۰ میلیارد سرمایه نیاز دارد و گذاشتن سقف برداشت آسیب‌های خود را دارد و برای پروانه‌های کوتاه‌مدت سه یا چهار ساله و معادنی که مشخص نیست تمدید می‌شوند یا نه چه کسی حاضر می‌شود این حجم از سرمایه‌گذاری‌ها را انجام دهد، از خانه معدن و استانداری می‌خواهیم این پروانه‌ها را پانزده ساله تمدید کنند تا این سنگ‌ها که تا کشورهای رومانی و گرجستان بازار خود را پیدا کرده‌اند استخراج شوند و باید تأکید کرد مشکلات حوزه سنگ بسیار است و لازم است در این زمینه بازنگری‌های جدی انجام شود.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.