علی صالحی با بیان اینکه در سه ال گذشته و با تأکید رئیس قوه قضائیه به ۴۳ هزار ۲۶۰ ردیف پروندهکالاهای معطل مانده در گمرک امام خمینی تهران بزرگترین مبدا واردات و صادرات هوایی کشور رسیدگی شده، گفت: با این اقدام ازرسوب ۱۶۰ هزار میلیارد کالا جلوگیری شد.

جلوگیری از رسوب ۱۶۰ هزار میلیارد ریال کالا طی سه سال گذشته/ نظارت هفتگی دادستانی بر انبارهای گمرک

به گزارش خبرنگار اعزامی قدس به هشتمین تور نظارت رسانه‌ای قوه قضائیه ای گمرک فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران بزرگترین مبدا واردات و صادرات هوایی کشور دادستان تهران با اشاره به اینکه رئیس قوه قضاییه در اکثر جلسات در صحبت های خود به حفظ حقوق عامه تاکید می‌کند، اظهار داشت: یکی از مسائلی که پیرو این صحبت ها دنبال می‌کنیم، تعیین تکلیف کالاهای در اختیار سازمان اموال تملیکی، گمرکات، انبارهای عمومی است تا از رسوب آنها جلوگیری شود.

علی صالحی با تأکید بر اینکه در این راستا ساماندهی انبارهای گمرکات و سازمان اموال تملیکی در استان تهران را مورد تأکید قرار داریم و در این راه نظارت‌های مستمر و بازدیدهای هدفمندی داشته‌ایم. در این حوزه ۲۷ دستگاه خودروی آمبولانس که مدت‌ها در پارکینگ‌های گمرک غرب تهران بود با پیگیری‌های دادستانی تهران ترخیص شدند. همچنین ۱۲۰۰ خودروی چانگان در پارکینگ گمرک غرب تهران بود و به دلیل مشکلاتی ترخیص نمی‌شدند که جلساتی با شرکت سایپا برگزار کردیم و هزار  ۱۷۰ دستگاه ترخیص شد.

ترخیص ۲۳۰ تن مواد اولیه داروسازی و ۱۸۰ تن سرم با ورود دادستانی

دادستان تهران ادامه داد: همچنین ۲۶۷ ردیف کالای بی‌صاحب در گمرک فرودگاه مهرآباد و هزار و ۲۵۰ ردیف کالای بدون صاحب در فرودگاه امام خمینی(ره) پیش از آنکه به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام تحویل شوند، تعیین تکلیف شدند و دستور ترخیص آن‌ها صادر شد.

دادستان تهران ادامه داد: دستور ترخیص ۱۸۰‌ تن سرم وارداتی، بیش از ۲۳۰ تن مواد اولیه داروسازی و مقدار قابل توجهی داروی وارفارین که از سال قبل در انبار مانده بود، از گمرکات امام خمینی(ره) صادر شد و این کالاهای دارویی ترخیص شدند. از سویی دیگر تعداد ۲ هزار و ۴۳۵ دستگاه کشنده در گمرکات تهران و بیش از ۶ هزار دستگاه کشنده و در مجموع ۹ هزار و ۲۰۶ دستگاه خودرو در گمرکات غرب مانده بود که با رفع موانع، دستور ترخیص آن‌ها صادر شد.

وی گفت: صدور دستور استقرار نمایندگی سازمان غذا و دارو و استاندارد در محل مدیریت اموال تملیکی استان و پاسخگویی برخط به استعلامات لازم قبل از فروش و انهدام کالاها همچنین صدور دستور انتقال کالاهای سلامت محور دارای شرایط خاص دمایی نگهداری از انبارهای عمومی به انبارهای دارای دمای منفی از دیگر دستورات صادر شده در این راستا بود.

صالحی عنوان کرد: پیگیری و تخصیص ۷ انبار مجموعاً به متراژ ۱۱ هزار و ۳۰۰ متر مربع به مدیریت اموال تملیکی استان تهران و پیگیری و تخصیص انبار دارای امکان سرمایش جهت تخلیه و بارگیری گوشت‌های وارداتی در فرودگاه امام (ره) نیز از دیگر دستورات و اقدامات بوده است.

دادستان تهران به انجام ۱۴۲ مرحله بازدید از انبارهای گمرک و اموال تملیکی اشاره کرد و گفت: ۳۶ مرحله جلسه در ستاد دادستانی و تنظیم ۳۰۴ مصوبه از دیگر اقدامات بوده است.

وی خاطرنشان کرد: دادستان تهران اظهار کرد: در سه سال اخیر و با اقدامات دادستانی تهران ۴۳ هزار و ۲۷۶ ردیف پرونده کالایی به ارزش ریالی ۱۶۰ هزار میلیارد ریال و در گمرک در فرودگاه امام خمینی(ره) ۱۶ هزار و ۸۸۴ پرونده کالایی به ارزش ریالی ۲۳ هزار میلیارد ریال تعیین تکلیف شده که نسبت به زمان تأسیس فرودگاه در ۱۶ سال قبل از آن، ۱۱۷ درصد افزایش تعیین تکلیف داشته است.

حساسیت قوه قضائیه بر قوانین خلق الساعه

وی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص تدابیر اتخاذ شده برای جلوگیری از قوانین خلق الساعه به عنوان یکی از عوامل و علل پدید آمدن کالاهای رسوبی در گمرکات، گفت: با تأکید و پیگیری جدید آیت الله محسنی اژه ای رئیس دستگاه قضا و بخشنامه ها و دستورالعمل العمل های ادر شده تا حد بسیار زیادی از صدور بخشنامه های و قوانین و دستورالعمل‌های خلق الساعه که زمینه ساز بروز مشکلات و موانع بر سر راه تجار و صادر کنندگان و وارد کنندگان و تولید کشور است گرفته شده و نظارت جدید و دقیقی بر این حوزه صورت می گیرد.

رصد هفتگی روند ترخیص کالا در انبارهای گمرک

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما در خصوص نحوه نظارت دستگاه قضا بر موجودی کالا و روند ترخیص آن و جلوگیری از رسوب کالا اظهار داشت: سامانه انبارهای گمرک به صورت هفتگی موجودی انبارها و روند کار را رصد و گزارش آنرا در اختیار مدیران گمرک و دادستانی قرار می‌دهد و نظارت مستمری بر این حوزه صورت می گیرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره هماهنگی دولت و دستگاه قضا برای جلوگیری از رسوب کالا در گمرکات که بیش از همه به دلیل تامین نشدن ارز صورت می‌گیرد و به خصوص مشلاتی که برای تامین دارو و مواد اولیه شرکتهای داروساز بوجود آورده، با بیان اینکه هدف ما کمک به دولت و خدمت به مردم است و در این زمینه خوشبختانه وفاق و همدلی بسیار خوبی وجود دارد، گفت: با اصلاحات و مصوبات خوبی که انجام گرفته دیگر هر کالایی که ثبت سفارش در مورد آن صورت گرفته باشد با مشکل مواجه نخواهد شد. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.