یکی از چالش‌های بزرگ زندگی در شهرها و کلانشهرها معضل ترافیک است که سبب می‌شود زندگی را به کام شهروندان با افزایش آلاینده‌های هوا تلخ کند، این مسئله به تازگی شهر ابوعلی سینا را نیز درگیر خود کرده و ترافیک به یک چالش بزرگ در شهر همدان تبدیل شده است.

بار ترافیک بر دوش همدان سنگینی می‌کند
از طرفی خیابان‌های همدان دیگر پاسخگوی این حجم از وسیله نقلیه نیست، روزگاری ترافیک همدان به شب‌های پنجشنبه و جمعه محدود می‌شد اما این روزها اغلب ساعات شبانه‌روز حجم ترافیک در شهر بالاست و گاهی در بعضی نقاط برای ساعات و دقایقی به طور کامل شهر قفل می‌شود.در کنار این مسائل اما زیرساخت‌های شهری نیز تقویت نشده و نیاز است بعضی خیابان‌ها که مربوط به ۵۰ سال پیش بوده تعریض شوند، پل‌های زیرگذر و روگذر در مناطقی که بار ترافیکی سنگینی دارند ساخته شوند و سیستم حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کند تا بار ترافیک در این شهر کاهش یابد.
 
ترافیک؛ پاشنه آشیل همدان
فرماندار همدان با تأکید بر اینکه معضل ترافیک تبدیل به پاشنه آشیل همدان شده است، اظهار می‌کند: مسئله ترافیک شهر همدان بر سایر مزیت‌های شهرستان سایه انداخته است. 
مسلم مخفی با بیان اینکه در شورای ترافیک استان و شهرستان دائماً به دنبال تصمیم‌های مُسکن برای این مسئله هستیم، تصریح می‌کند: در حمل و نقل عمومی به خصوص حمل و نقل‌های جدید دچار مشکل هستیم و در بحث تقاطع‌ها، زیرگذرها و روگذرها نیاز به یک همت کاری داریم. 

مشکلات شهری
شهردار همدان نیز از اختصاص ۱۲هزار میلیارد ریال اعتبار از مجموع ۳۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری برای رفع مشکلات و مسائل ترافیکی همدان خبر می‌دهد. سیدمسعود حسینی عنوان می‌کند: اجرای طرح مطالعاتی تقاطع غیرهمسطح میدان مدرس و بهشتی، خریداری ۱۲ دستگاه اتوبوس، نوسازی و بازسازی ۴۰ دستگاه اتوبوس و نوسازی ۵۰۰ دستگاه تاکسی و ون فرسوده از جمله اقدام‌های صورت گرفته در سال گذشته در حوزه حل مسائل ترافیکی است و در سال جاری نیز برنامه‌های زیادی برای کاهش این معضل در دستور کار قرار دارد که برخی از آن‌ها در چند ماه اخیر اجرا شده است. 

نیاز همدان به ۲۵۰ اتوبوس 
عضو شورای شهر همدان هم عامل اصلی ترافیک را افزایش خودروها و تردد آن‌ها در سطح شهر دانسته و اظهار می‌کند: شهرداری مدام نمی‌تواند معابر را تعریض کند بلکه عوامل دیگری نیز مانند فرهنگ بد استفاده از خودرو، پارک دوبل، استفاده از خودرو تک‌سرنشین، بستن راست‌گرد خیابان‌ها در چراغ قرمزها و عدم استفاده از حمل و نقل عمومی به معضل ترافیک دامن زده است. 
مهدی حیدری با اشاره به ضعف شهرداری همدان در گسترش حمل و نقل عمومی می‌افزاید: دولت وظیفه دارد در قالب یارانه به حمل و نقل درون شهری کمک کند و چندی پیش دولت اتوبوس ۸ میلیاردی را به شهرداری‌ها یک میلیارد واگذار می‌کرد که تعلل شهرداری در تأمین نقدینگی سبب شد همدان نتواند بیشتر از هشت اتوبوس خریداری کند.
 وی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر نیاز همدان ۲۵۰ اتوبوس بوده در حالی که ما تنها ۱۱۰ تا ۱۲۰ اتوبوس داریم و یک خلأ بسیار بزرگ در این میان وجود دارد که کمر حمل و نقل عمومی را شکسته است.
رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر همدان با بیان اینکه شهروندان به کارایی سیستم حمل و نقل عمومی اعتماد ندارند، بیان می‌کند: کمبود شدید اتوبوس در همدان موجب شده فاصله زمانی خروج یک اتوبوس از پایانه تا ورود اتوبوس جدید زیاد باشد به همین دلیل مردم تمایلی به استفاده از آن‌ها ندارند.وی عنوان می‌کند: اگر شهروندان ما اطمینان داشته باشند هر ۱۰دقیقه یک اتوبوس وارد و خارج می‌شود دیگر تمایلی به استفاده از وسایل نقلیه شخصی نخواهند داشت. 
عضو شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به هوشمندسازی شهر تصریح می‌کند: در شهر اصفهان ۱۶۰ سامانه هوشمند مکانیزه وجود دارد و ما در همدان نیاز داریم تقاطع‌ها هوشمندسازی شود که این مهم در حال انجام است. 

نقاط کور ترافیکی 
معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهرداری همدان نیز با اشاره به اقدام‌های شهرداری در بحث کنترل ترافیک اظهار می‌کند: طرح جامع ترافیک تدوین شده و پیرو این طرح که با نظرات مشاوران و کارشناسان بوده اقدام‌های لازم برای کنترل ترافیک شهر همدان انجام می‌شود. وحید علی‌ضمیر می‌افزاید: نوسازی تاکسی‌ها و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی، هوشمندسازی ترافیک، نصب دوربین‌های ترافیکی، طرح زوج و فرد و ثبت تخلفات از جمله اقدام‌هایی بوده که صورت گرفته است.
 وی با بیان اینکه ۳۰ دوربین ثبت تخلفات رانندگی در سطح شهر نصب شده است، ادامه می‌دهد: یکی از راه‌های کنترل ترافیک جلوگیری از تخلفات رانندگی بوده و ما در سال گذشته ۱۶ دوربین را در سطح شهر همدان نصب کردیم که امروز این تعداد به ۳۰ دوربین رسیده است.
 علی‌ضمیر خاطرنشان می‌کند: همچنین از ابتدای شهریور ماه تخلف نداشتن معاینه فنی خودرو نیز توسط دوربین‌ها ثبت شده و خودروها جریمه خواهند شد.
وی با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن طرح زوج و فرد همدان بیان می‌کند: تا به امروز اجرای این طرح خوشبختانه نتایج مثبتی داشته به ویژه ترافیک آرامگاه بوعلی به طور محسوسی کاهش یافته است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.