پیشنهاد سردبیر

فرزندان ایران شامگاه شنبه وارد شهر مقدس مشهد شدند و پس از ورود به زیارت علی بن موسی‌الرضا(ع) شتافته و میهمان امام رئوف(ع) در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد بودند.

عنایت علی ‌بن‌ موسی‌الرضا(ع) توشه راهتان

خانواده پارالمپیکی‌ها بار دیگر میدان یک رقابت بزرگ را در پیش دارند، میدانی که همه ایمان داریم زمین بزرگی کردن آن‌ها خواهد بود و چه زیبا که این مسیر از کنار مضجع نورانی حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) آغاز شود.

فرزندان ایران شامگاه شنبه وارد شهر مقدس مشهد شدند و پس از ورود به زیارت علی بن موسی‌الرضا(ع) شتافته و میهمان امام رئوف(ع) در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد بودند. صبح امروز  نیز  کاروان «فرزندان ایران» دوباره به پابوس سلطان خراسان آمدند تا به مدد ایشان در مسابقات پارالمپیک پاریس برای میهن افتخارآفرینی کنند.

عنایت علی ‌بن‌ موسی‌الرضا(ع) توشه راهتان

سلامی از جنس طلب یاری

هنوز ساعت به 9 صبح نرسیده بود که ورزشکاران پرانرژی پارالمپیکی کشورمان با لباس‌هایی یک‌شکل جلو ورودی شیخ طوسی حرم مطهر به صف شدند تا به پابوس امام رضا(ع) مشرف شوند. قدم به قدم با هم همراه بودند تا به صحن انقلاب برسند.  وارد که شدند خورشید این‌بار از پشت گنبد طلای حضرت شمس‌الشموس(ع) به آن‌ها تابید. دوباره دست ادب به سینه گرفتند و این بار از فاصله‌ای نزدیک‌تر و از پشت پنجره فولاد به آقا(ع) سلام دادند. عطر عود و اشک چشم در مسیر همراهشان بود و نگاه شوق و تحسین زائران به استقبالشان آمده بود. نگاهی که همراه با آنان به گنبد طلایی دوخته شده بود و سربلندی کاروان فرزند ایران را درخواست می‌کرد.

این، خواسته و تصمیم خودشان بوده که پیش از اعزام به مشهد بیایند و قبل از مسابقات از حضرت مدد بگیرند تا با توانی مضاعف به آوردگاه پارالمپیک بروند. بیشتر اعضای کاروان نودونه‌نفره پارالمپیکی ایران به مشهد آمده بودند. در میان آن‌ها مربیانی نیز بودند که ماه‌هاست برای موفقیت این ورزشکاران ملی‌پوش تلاش کرده‌اند.

یکی از آن‌ها حمید فرزین بقاست. او مربی تیم ملی پارادوومیدانی کشورمان است و در این سفر، هم میهمان محسوب می‌شود و هم میزبان، چون اهل همین شهر است. فرزین بقا گفت: «من مشهدی هستم و افتخارم این است از مجاوران آقا(ع) باشم. یاد گرفتیم از امام رضا(ع) خواسته‌های کوچک نداشته باشیم، چون ایشان آن‌قدر بزرگ هستند که حیف است از درگاهشان خواسته کوچک طلب کنیم. همیشه از ایشان طلب بهترین‌ها را کردیم و خدا را شکر به ما نظر لطف داشتند. برای این دوره از مسابقات هم در درجه اول موفقیت کل کاروان را آرزو کردم. ما هم جزئی از این کاروان هستیم که ان‌شاءالله بتوانیم افتخاری برای این کشور و پرچم بدست آورده و آن را به پیشگاه امام رضا(ع) تقدیم کنیم».

مصطفی بهرامی نیز دیگر مربی‌ای است که وظیفه رهبری تیم ملی پارادوومیدانی کم‌بینایان و نابینایان ایران را برعهده دارد. او نیز این زیارت را یک نیاز روحی دانست و گفت: «همه ما انسان‌ها هم بعد جسمی داریم و هم بعد روحی. ورزشکاران ما اکنون از نظر جسمی تمام آمادگی‌های لازم را دارند، اما از نظر روحی نیاز است درونشان صیقل پیدا کند تا موجب افتخار برای کشور عزیزمان باشند. همه ما معمولاً در این مواقع به ائمه(ع) متوسل می‌شویم و چه بهتر که این اتفاق در حرم مقدس امام هشتم(ع) رقم بخورد و قطعاً بهتر از این هم نخواهد شد».

عنایت علی ‌بن‌ موسی‌الرضا(ع) توشه راهتان

بدرقه در رواق نجمه خاتون(س)

پس از این زیارت خاص، همه کاروان راهی رواق نجمه خاتون(س) شدند تا در مراسم بدرقه شرکت کنند. خدام در ورودی رواق به استقبال آن‌ها آمده و شال خادمی‌الرضایی را بر شانه‌شان می‌انداختند. آغازین بخش مراسم، تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط جواد پناهی بود.

رضا خوراکیان، مدیرعالی حرم مطهر به عنوان نخستین سخنران این مراسم، امید و اراده را مهم‌ترین سرمایه هر ملت برای رسیدن به تعالی و اهدافش دانست و گفت: «شما ورزشکاران، نماد اراده و امید هستید و توانستید با سختکوشی و پشتکار، بسیاری از محدودیت‌ها را شکست دهید و به این درجات برسید. لذا شما برای مردم الگو هستید و ما شما را گرامی می‌داریم چون تسلیم محدویت‌ها و مشکلات نشدید و به هدفی که داشتید، رسیدید».

خوراکیان در ادامه به جایگاه ورزش قهرمانی اشاره کرد و افزود: «ورزش قهرمانی پیام‌آور هویت ملی کشور است و موجب افزایش اعتماد به نفس ملی می‌شود. چه مقام کسب کنید و چه نکنید تلاش شما ستودنی است. همه ما دعاگوی شما هستیم و امیدوارم در کنار موفقیت در عرصه ورزشی، در سایر عرصه‌ها هم پیشرفت‌های خوبی داشته باشید».

سخنران بعدی غفور کارگری، رئیس کمیته ملی پارالمپیک ایران بود. کارگری در ابتدا گفت: «اعتقاد راسخ داریم در کنار تلاش‌های فراوان ورزشکاران و کادر فنی و توجه به مسائل فنی، عنایت خداوند متعال و توجه ائمه اطهار(ع) اصلی‌ترین عامل موفقیت این کاروان خواهد بود. قطعاً عامل موفقیت ورزشکاران کاروان المپیک نیز خادم‌الرضا(ع) بودن آن‌ها و توجه علی بن موسی‌الرضا(ع) بود. امید داریم با عنایت حضرت(ع) کاروان فرزندان ایران نیز با موفقیت و افتخار به ایران بازگردد».

او با اشاره به شعار کاروان پارالمپیکی کشورمان افزود: «این کاروان با شعار «ایمان، ایثار و افتخار» اعزام خواهد شد. ما ایمان را مبنای کار خود قرار می‌دهیم. ایثار هم برگرفته از روح بلند حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) است و افتخار مایه درخشش ورزشکاران عزیز خواهد بود».

کارگری این موضوع را نیز عنوان کرد که سرپرستی معنوی کاروان «فرزندان ایران» را آرمیتا رضایی‌نژاد، فرزند دانشمند فرزانه شهید داریوش رضایی‌نژاد بر عهده دارد. او همچنین به موضوع جالبی درباره مسابقات پاراآسیایی دوره گذشته اشاره کرد: «سال گذشته در رقابت‌های پاراآسیایی با توسل به امام رضا(ع) راهی شدیم. پنج روز اول هر روز هشت مدال طلا کسب کردیم و در رتبه‌بندی با ژاپن در رقابت بودیم. روز ششم که روز آخر بود ما چهار مدال طلا و ژاپن دو مدال طلا کسب کرد و کاروان ما در رتبه بالاتری ایستاد».

عنایت علی ‌بن‌ موسی‌الرضا(ع) توشه راهتان

به مدد سلطان خراسان

کاروان «فرزندان ایران» به قلب معنوی ایران آمده‌اند تا از سلطان خراسان مدد بگیرند. اراده‌ فرزندان ایران‌زمین بار دیگر در کنار هم قرار خواهد گرفت‌ برای اهتزاز پرچم ایران عزیز. این جوانان دست به دست هم داده‌اند تا بتوانند در پاریس دل مردم ما را شاد کنند.

نسرین شاهی یکی از ورزشکارانی است که یک سانحه رانندگی موجب دگرگونی زندگی‌اش می‌شود. برای طلب شفا به حرم مطهر می‌آید تا دخیل آقا شود، اما به قول خودش شفای دیگری می‌یابد؛ یک شفای درونی. این بانوی مشهدی که چند سال است لباس تیم ملی تیراندازی با تپانچه بادی را به تن دارد، امروز خود را زائر آقا می‌داند نه مجاور؛ «همه آدم‌ها بالاخره اعتقاداتی دارند. من مشهدی هستم اما این‌بار خود را نه مجاور، بلکه زائر حضرت(ع) می‌دانم. چون زائر بودن لطف دیگری دارد. خدا را شاکرم که قسمت این شد و امیدوارم آقا(ع) مدد کنند و دعایشان پشت سر همه کاروان باشد تا دست پر برگردیم. ان‌شاءالله من هم کسب مدال داشته باشم و توفیق اهدای مدال نصیبم شود».

رقیه شجاعی ملی‌پوش پاراتیراندازی نیز که در کنار او نشسته، گفت: «امیدوارم حضرت(ع) روی ما را زمین نیندازند و سربلندمان کنند».

ما از ایران تا نقطه‌ای‌ دور در اروپا چشم به افتخارآفرینی کاروان پارالمپیک ایران داریم، کاروانی که از پکن تا لندن و ریو و توکیو همواره گل کاشته‌اند و مدال‌های زیادی را درو کرده‌اند. یکی از پرافتخارترین‌های این کاروان، تیم ملی والیبال نشسته است. داود علی پوریان، کایپتان تیم ملی والیبال نشسته کشورمان که تاکنون موفق شده با همقطارانش هفت مدال طلا را کسب کند، گفت: «معمولاً پیش از تمام اعزام‌ها به پارالمپیک، خدمت آقا(ع) می‌رسیم و از ایشان رخصت می‌گیریم که بتوانیم در آن دوره از مسابقات با بهترین نتیجه برگردیم. ان‌شاءالله با کمک حضرت(ع) پس از پایان این دوره از مسابقات پارالمپیک نیز با دست پر برگردیم و هشتمین مدال طلای خود را به ساحت مقدس امام هشتم(ع) تقدیم کنیم».

۶۵ورزشکار ایران در رشته‌های والیبال نشسته، گلبال، وزنه‌برداری، پارادوومیدانی، پاراتیراندازی، پاراتیروکمان، پاراتکواندو، پارا شنا، پاراکانو و پاراجودو سهمیه حضور در مسابقات پاریس را کسب کرده‌اند. این کاروان ورزشی پرافتخار که نام زیبای «فرزندان ایران» بر آن نشسته، ثابت کرده با بال شکسته پر گشودن هنر است.

صادق بیت سیاح نیز یکی از افتخارآفرینان این کاروان است. او که هفت مدال نقره از چهار دوره پاراآسیایی، دو جهانی و یک پارالمپیک را در رشته دوومیدانی پرتاب نیزه در کارنامه دارد، گفت: «هشت ماه است در اردوی تیم ملی هستیم و در این مدت فرصت نشد به پابوس آقا(ع) بیاییم. اما الان پس از این زیارت با احساس سبکی و انرژی مثبت می‌رویم تا دست پر برگردیم. در این ایام هم از حضرت ام‌البنین(س) مادر حضرت ابوالفضل(ع) خواستم کمکم کند تا بر استرس بالای مسابقات غلبه کنم». این ملی‌پوش اهوازی ادامه داد: «رکوردم خوب است و خوب تمرین کردم. نیت کردم اگر طلا کسب کنم دست خانواده‌ام را بگیرم و به پابوس حضرت بیاورم».

آن‌ها آمده‌اند تا توان و انرژی‌شان را به برکت حضور در حرم نورانی امام رئوف(ع) مضاعف کنند. می‌روند تا دست پر برگردند و مدال‌های خوشرنگی را برای کشورمان به ارمغان بیاورند. سید میثم بنی‌طبا نیز که با همین نیت به مشهد آمده بود، گفت: «به واسطه جبر جغرافیایی شانس با ما یار بوده و در ایران متولد شدیم و بچه شیعه هستیم. از زمانی که دست چپ و راست خود را شناختیم به ائمه اطهار(ع) متوسل بودیم.

این ورزشکار پاراجودو اصفهانی اضافه خواسته‌ای را هم از حضرت(ع) طلب کرد؛ «من از سادات طباطبایی و از نسل امام حسن(ع) هستم و به نوعی با امام رضا(ع) خویشاوندی دارم. آمده‌ام تا از عمو جانمان کسب اجازه کنم. از حضرت(ع) خواستم هرچه به صلاح و مصلحت و خیر ماست همان را رقم بزند. چه از نظر ما نیش باشد و چه نوش. همچنین خواسته‌ام پیش از آنکه هر مقامی کسب کنم، ظرفیت وجودی و درک روانی آن را به من عنایت کنند».

عنایت علی ‌بن‌ موسی‌الرضا(ع) توشه راهتان

به کسب مدال ورزشی بسنده نکنید

آخرین سخنران این مراسم هم تولیت آستان قدس رضوی بود. حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی با بیان اینکه ورزشکاران دارای محدودیت‌های جسمی پیام‎ استقامت و نشاط برای همنوعان خود هستند، ابراز کرد: ورزشکاران پارالمپیک با اراده خود نشان دادند علی‌رغم نقص جسمانی، می‌‎توان قهرمان شد؛ آن‌ها نقص ظاهری در جسم را محدودیت نمی‌‎دانند و با صبر و تلاش، روحیه خود را حفظ می‌کنند و از بسیاری افراد سالم بهتر، موفق‌تر و سربلندتر زندگی می‌کنند.

وی حضور قهرمانان ورزش کشورمان در بارگاه قدس رضوی را خوش آمد گفت و تصریح کرد: کار بسیار زیبا و پسندیده‌ای انجام دادید که ورود به این مسابقات بین‌المللی را از بارگاه قدس رضوی و با اذن و عنایت حضرت رضا(ع) شروع کردید.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه سخنان خود ضمن تبریک موفقیت‌های کاروان ورزشی کشورمان در بازی‌های المپیک پاریس که تحت عنوان «خادم‌الرضا(ع)» در این رقابت‎‌ها حضور یافتند، تلاش‌های ارزشمند ورزشکاران، مربیان و دست‌اندرکاران این کاروان را ارج نهاد و گفت: بدون مبالغه برکت نام حضرت رضا(ع) و همت جوانان عزیز ورزشکارمان این موفقیت‌ها را به ارمغان آورد و ان‌‏شاءالله کاروان پارالمپیک نیز با موفقیت، افتخار و سربلندی و کسب مدال‌های متعدد از این مسابقات خارج شود.

وی با اشاره به نقش قهرمانان ورزشی در توسعه اخلاق در جامعه، عنوان کرد: قهرمانان ورزشی نباید تنها به کسب مدال در مسابقات بسنده و قناعت کنند؛ در کنار کسب مدال‌های ورزشی باید برای فتح قله‌های اخلاقی، معنوی و بندگی خداوند کوشید.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی ورزش در فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی را منادی رشد و تکامل منش و عجین با اخلاق معرفی و تصریح کرد: ورزشکاران در کنار شکل دادن به استعدادهای جسمانی و کسب افتخارات ورزشی، باید زمینه‌های لازم جهت غنای هرچه بیشتر اخلاقی و معنوی را در خود ایجاد کنند؛ ورزشکاران همان‌گونه که با توکل بر خداوند متعال و توسل به حضرت رضا(ع) در حوزه ورزش قهرمانی افتخار کسب می‏‌کنند، در ساحت کسب فضیلت‌های اخلاقی، تربیتی و ایمانی نیز باید به همین شکل  افتخارآفرین باشند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه ملت ایران به ورزشکاران پارالمپیکی خود افتخار می‌کند، تصریح کرد: ان‌‎شاءالله شما ورزشکاران بتوانید در جهت روحیه دادن به دیگر همنوعان خود چه در حوزه ورزشی و چه اخلاقی و فرهنگی، الگو باشید.

در ادامه، رقیه شجاعی و هادی رضایی به نمایندگی از سایر ورزشکاران هدایایی را به رسم تبرک و یادبود دریافت کردند. در انتهای برنامه نیز علی پوریان متن سوگندنامه ورزشکاران‌ پارالمپیکی ایران را هم قرائت کرد و همه فرزندان ایران هم قسم شدند تا به نام ایران و برای ایران بجنگند و پیروز شوند.

حسن ختام این برنامه هم رد کردن اعضای کاروان از زیر قرآن توسط تولیت آستان قدس رضوی بود. یک به یک کاروان پارالمپیکی ایران به رسم بدرقه از زیر قرآن گذشتند تا به یاری خدا و علی‌ بن‌ موسی‌الرضا(ع) و دعای مردم راهی میدان مسابقات شوند.

کاروان فرزندان ایران ۲ شهریور به پایتخت فرانسه اعزام خواهند شد تا برای مملکت افتخارآفرینی کرده و پرچم ایران را در این آوردگاه جهانی برافراشته کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.