هفته اول رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران در شرایطی برگزار شد که برای اولین‌بار در مسابقه‌ای غیر از شهرآورد پایتخت، سامانه کمک داور ویدئویی یا همان وی ای آر مورد استفاده قرار گرفت.

کمک داور ویدئویی و ورزشگاه غیراستاندارد/ «وی ای آر» در مزرعه سیب‌زمینی!

به گزارش قدس آنلاین، اراک در مسابقه پرسپولیس و ذوب آهن و قزوین در بازی برگزار شده میان استقلال و شمس آذر، دو شهری بودند که میزبان این فناوری روزِ دنیای فوتبال شدند، اما با این حال شرایط تصویربرداری مسابقات و وضعیت ورزشگاه‌ها آنچنان استاندارد و مطلوب به نظر نمی‌رسید. با وجود این موقعیت، این پرسش مطرح می‌شود که آیا استادیوم‌های ما در کشور واقعاً آماده برگزاری مسابقات هستند؟

هر سال در نخستین روزهای تابستان، مدیران و مسئولان فدراسیون فوتبال از استانداردسازی و سخت گرفتن در صدور مجوز ورزشگاه‌ها برای میزبانی از تیم‌های لیگ برتری دم می‌زنند و پس از مدتی شاهد آن هستیم که همه استادیوم‌ها بسیار سریع و به طرز معجزه آسایی ظاهراً آماده شده و میزبان بازی‌ها می‌شوند! جالب اینجاست که پس از شروع رقابت‌های لیگ نیز تغییرات چشمگیر و ملموسی در شرایط ورزشگاه‌ها دیده نمی‌شود و واقعاً مشخص نیست بر اساس چه متر و معیارهایی، این مجموعه‌های ورزشی استاندارد تلقی شده‌اند.

علاوه بر این‌ها، در وضع موجود که استادیوم مناسب با چمن خوب در کشور مکانی کمیاب است، استقلال و پرسپولیس خانه به دوش شده‌اند و با رنج و مشقت بسیار یک ورزشگاه (فولاد شهر اصفهان) برای مسابقه آینده تیم ملی مقابل قرقیزستان پیدا شده، شاید صرف حضور وی ای آر کمی خوشحال کننده باشد، ولی این موضوع نباید بهانه‌ای برای چشمپوشی از مشکلات و نبود زیرساخت‌های لازم شود. بدون شک نامناسب بودن نور ورزشگاه و زمین ناهموار از مصادیق نبود زیرساخت است؛ ضمن اینکه شاید بتوان گفت شرایط تصویربرداری و پخش زنده مسابقات در شهرستان‌ها بهتر از قبل شده، اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله دارد.

امسال باز هم قرار است کریستیانو رونالدو همراه با تیم النصر عربستان به ایران بیاید، پس امیدواریم این دفعه تمهیدات مؤثری اندیشیده شود و برخلاف سال گذشته، رسانه‌های خارجی بهترین زمین چمن کشور، یعنی استادیوم آزادی را به مزرعه کاشت سیب زمینی تشبیه نکنند؛ چرا که آن زمان وجود چیزی مثل وی ای آر نیز دردی را دوا نخواهد کرد.

*متین نجفی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.