سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد حق ایران برای پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی به حاکمیت و نقض امنیت ملی و ترور میهمان رسمی‌اش موضوعی جدا از مذاکرات برای آتش بس و توقف جنگ در غزه است.

ایران بر تنبیه متجاوز تأکید دارد

قدس آنلاین: ناصر کنعانی در واکنش بهتبلیغات مقامات آمریکایی در خصوص تهدید مذاکرات صلح حماس و اسرائیل در صورت پاسخ ایثران به عملیات ترور اسماعبل هنیه در تهران، تأکید کرد: باید دو موضوع موضوع مذاکرات آتش بس در غزه  و حق ایران در پاسخ دادن به یک رژیم متجاوز که به تمامیت سرزمینی و امنیت ملی ما تعرض و آن را با ترور یک میهمان عالی رتبه و رسمی سیاسی جمهوری اسلامی ایران مخدوش کرده از هم تفکیک کرد.

وی با اشاره به اینکه امروز آتش بس و توقف جنگ علیه مردم غزه یک مطالبه جهانی است که گروه های فلسطینی هم آنرا مطالبه می‌کنند، خاطر نشان کرد:  ما قوی ترین حامی توقف جنگ بوده‌ایم، اما این موضوع ارتباطی با حق مشروع و شناخته شده ایران در پاسخ به متجاوز ندارد.  میهمان عالی رتبه ما ترور شد یک شخصیت تراز اول سیاسی که اتفاقا رهبر مذاکرات برای آتش بس و توقف جنگ بود لذا رژیم صهیونیستی با این ترور  نشان داد مایل به توقف جنگ نیست.

بر تنبیه متجاوز تأکید داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: ما طبق مقررات بین‌المللی حق داریم از امنیت خود در برابر تجاوز دفاع کنیم و به حقوق بین الملل و سیاسی پایبند بوده‌ایم و به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کردیم اما متاسفانه شورای امنیت در انجام وظیفه خود در مقابل شکایت ایران به دلیل فشار آمریکا ناتوان بود.

کنعانی تصریح کرد: ما به عنوان ایران در عین اینکه بر حق مسلم و ذاتی خود بر تنبیه متجاوز تأکید داریم به دوستان خود گفتیم که به دنبال تشدید تنش در منطقه نیستیم و از تلاش های توأم با حسن نیت برای برقراری آتش بس حمایت می‌کنیم، در عین حال بر حق ذاتی ایران برای استیفای حقوق خود و تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی در مقابل رژیم غاصب تأکید داریم و این حق تحت هیچ شرایطی زایل نخواهد شد

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان افزود: درباره ضرورت آتش بس تردیدی وجود ندارد. جهان از بیش از ۱۰ ماه جنایت و وحشیگری و جسارت رژیم صهیونیستی و نظامیان تروریست این رژیم علیه مردم بی دفاع فلسطین و ساکنان غزه به تنگ آمده و بیش از این جهان و دنیا و جامعه بشری تحمل پذیرش این همه جنایت را ندارد و استمرار این جنایت نتیجه بی عملی جامعه جهانی به ویژه شورای امنیت تحت تاثیر حمایت‌های نامحدود آمریکا و برخی دولت‌ها از این رژیم است.

کنعانی با بیان اینکه  ایران از هر تلاش صادقانه‌ای که به منظور برقراری آتش بس و پایان دادن این جنایات صورت بگیرد استقبال می‌کند و در طول ماه‌های گذشته یکی از کشورهایی بود که صادقانه از ظرفیت‌های خود برای پایان این کشتار ظالمانه و وحشیانه استفاده کر، تصریح کرد: ما دولت آمریکا را به عنوان یک دولت صالح و دارای حسن نیت و صلاحیت برای پیگیری موضوع آتش بس تلقی نمی‌کنیم.

توپ در زمین آمریکاست

وی گفت: ما به عنوان ایران از اینکه مذاکراتی به منظور برقراری آتش بس برگزار شود حمایت کرده‌ایم و در مشورت‌هایی که دوستان منطقه با ما داشتند دیدگاه‌های خود را به رغم نوع نگاه اصولی نسبت به دولت و رفتار آمریکا داریم اما اعلام کردیم از تلاش‌های توأم با حسن نیت برای برقراری آتش بس حمایت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: رژیم اسرائیل تا الان نشان داد تمایلی برای آتش بس و توقف جنگ ندارد و واکنش‌ها بعد از آن هم شاهدی بر این مدعاست. این رژیم همچنان به کشتار و بمباران و موشک باران اماکن مسکونی و استقرار آوارگان ادامه می‌دهد. جنبش حماس هم دیدگاه‌های خود را اعلام کرده که رژیم اسرائیل شروط و مفاد جدیدی را به نسبت مذاکراتی که پیش از این ارائه شده بود اضافه کرده و از نگاه حماس این نشان می‌دهد رژیم اسرائیل همچنان تمایلی برای برقراری آتش بس ندارد.

وی گفت: توپ در زمین دولت آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی است. دولت آمریکا باید نشان دهد هدف از این مذاکرات مانور سیاسی با هدف دستاوردهای سیاسی و خرید زمان برای رژیم اسرائیل برای ادامه کشتار مردم فلسطین است یا به دنبال شرایط برای برقراری آتش بس است.

کنعانی بیان کرد: مشورت‌های ما در این خصوص ادامه دارد و دوستان ما را در جریان مفاد مذاکرات قرار داده‌اند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره میانجیگری برخی کشورها برای جلوگیری از تصمیم ایران در تنبیه رژیم اسرائیل نیز خاطرنشان کرد: با رژیم یاغی و سرکش روبرو هستیم که نشان داد به هیچ یک از اصول و قواعد بین‌المللی و منشور ملل پایبند نیست. بی کیفرمانی این رژیم تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی است و در شرایطی که شورای امنیت نتوانست به وظایفش عمل کند و آمریکا تمام عیار در کنار این رژیم ایستاد و آمریکا و برخی از اعضای شورای امنیت این اقدام را محکوم نکرده و مانع صدور یک بیانیه توسط این شورا شدند، لذا ایران در تامین امنیت خود در مقابل متجاوز از همه امکانات و توانمندی‌های خود مبتنی بر اصول حقوق بین‌الملل استفاده خواهد کرد.

دادگاه کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد برای استیفای ۲۵ سال خسارت به ملت ایران

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری دادگاه کودتای ۲۸ مرداد در دستگاه قضایی و پیگیری‌های حقوقی و همکاری وزارت خارجه در این خصوص با اشاره به برگزاری اولین جلسه این دادگاه، با حضور جمعی از حقوقدانان و اساتید دانشگاهی و وکلای منتخب شاکیان از سراسر کشور گفت: دادخواست بیش از ۴۰۰ هزار نفری شهروندان ایرانی را داریم که از استان‌های مختلف کشور علیه دولت آمریکا و بانیان و طراحان و مجریان کودتای ننگین ۲۸ مرداد هستند که به دلیل این اقدامی که دولت آمریکا و دولت انگلستان علیه دولت قانونی ایران انجام دادند، مردم و شهروندان ایرانی هم متضرر و خسارت‌های فراوان مادی و معنوی متحمل شدند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: در راستای احقاق حقوق شهروندان ایرانی و دادخواستی که دادند این دادگاه تشکیل شده و روند آن تا زمان رسیدگی کامل به دادخواست‌های شهروندان ایرانی ادامه خواهد یافت و همانطور که شهروندان ایران دیروز در جریان محتوا و جزییات برگزاری جلسه دادگاه قرار گرفتند طبیعتا در جلسات آتی هم این اطلاع رسانی از سوی قوه قضائیه و مسئولان دادگاه در اختیار ملت ایران قرار خواهد گرفت.

وی گفت: در نتیجه این کودتا علیه دولت قانونی ایران بیش از ۲۵ سال خسارات مادی و معنوی در حوزه‌های مختلف به ملت و دولت ایران و کشور ایران وارد شده و این دادگاه به دنبال استیفای حقوق ملت ایران است و در این خصوص مشورت و ارتباط و همکاری نزدیکی بین دولت و قوه قضائیه و دستگاه دیپلماسی با قوه قضائیه و دادگاه وجود دارد. هم در مرحله مشورت‌های اولیه و هم ابلاغ دادخواست شاکیان و شهروندان ایرانی که دادگاه در اختیار دستگاه دیپلماسی قرار داد و از مجاری دیپلماتیک در اختیار خوانده‌ها قرار داده شد.

تداوم مذاکرات رفع تحریم ها در چارچوب سیاستهای نظام

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و امکان تحریک جدید در این مذاکرات هم با اشاره به اینکه سند و توافقی وجود دارد و برای بازگشت مسئولانه همه طرف‌ها از جمله دولت آمریکا به برجام این درخواست از سوی دولت فعلی آمریکا شکل گرفت و بر همان مبنا مذاکراتی برقرار شد، گفت: آقای عراقچی در تشریح برنامه خود در صحن مجلس در این خصوص هم وضعیت را توضیح داد و هم رویکرد و سیاست‌ها را مبتنی بر سیاست‌های قطعی نظام و قانون اقدام راهبردی توضیح داد.

وی تصریح کرد: امیدواریم با تشکیل کابینه طی روزهای آینده و شروع به کار دولت جدید در مسیر احقاق حقوق قطعی ملت و تامین منافع ملت ایران از مسیر توافقی که امضا شده، بتوانیم حقوق حقه ملت ایران را احقاق کنیم و به منافعی که از قبل این توافق برای ایران تعریف شده دست یابیم.

کنعانی تأکید کرد: دستگاه دیپلماسی در چارچوب سیاست‌های قطعی نظام و برنامه‌های دولت به وظیفه حرفه‌ای خود در این خصوص عمل خواهد کرد. شخص آقای عراقچی در این خصوص صاحب تجربه و تخصص و مسلط به اجزای این موضوع و روندهای آن است و همانطور که دیروز در مجلس به صورت شفاف تأکید کرد در این خصوص مبتنی بر سیاست‌های قطعی نظام و قانون اقدام راهبردی و فرصت‌های حقوقی و دیپلماتیکی که در اختیار ایران است، دستگاه دیپلماسی عمل خواهد کرد.

منتظر نظر نمایندگان درباره عراقچی هستیم

وی درباره گنظر بدنه وزارت امور خارجه در مورد زینه پیشنهادی رئیس جمهور  برای دستگاه دیپلماسی، گفت:‌ آقای عراقچی تمام مدارج را در وزارت خارجه طی کرده و از بدنه این وزارتخانه‌ است و منتظر هستیم نمایندگان منتخب مردم نظر و رای اعتماد خود را به عراقچی اعلام کنند. طبیعتا رئیس دستگاه دیپلماسی با هر میزان رای بالاتری که از مجلس بگیرد مقتدرتر و با قوت قلب بیشتر در سکانداری دستگاه دیپلماسی و پیشبرد سیاست‌های نظام عمل خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارچه اضافه کرد: بدنه دستگاه دیپلماسی با آقای عراقچی بیگانه نیستند و امیدوارم آنچه خیر است برای آقای عراقچی، دولت و دستگاه دیپلماسی رخ دهد. بین دستگاه دیپلماسی و مجلس نیز همواره رابطه تنگاتنگی وجود داشته و در مرحله پیش رو هم خواهد بود و امیدواریم در سایه این همکاری مکمل در دولت جدید شاهد وزارت خارجه مقتدری باشیم که بتواند منویات نظام در خارج از کشور را با قدرت و قوت دنبال کند.

بی ثبات سازی آمریکا در منطقه از یمن تا ارمنستان

کنعانی درباره جنگ یمن و اینکه آمریکا گفته قرار است چند هزار بمب به عربستان ارسال کند، گفت: نقش آمریکا در بحران یمن به هیچ وجه در سالیان گذشته سازنده و بی طرف نبوده و در ماه‌های اخیر شاهد اقدامات نظامی آمریکا و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یمن با کمک انگلیس هستیم. این اقدامات آمریکا نه تنها کمکی به صلح و امنیت در منطقه نمی‌کند، بلکه در تداوم تلاش‌های بی ثبات کننده آمریکا تلقی می‌شود.سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این گونه اقدامات غیرسازنده از نظر ایران به ویژه نقض حاکمیت و تمامیت ارضی یمن توسط آمریکا و انگلیس است .انتظار است همه طرف‌هایی که به صلح و ثبات در منطقه فکر می‌کنند و شعار می‌دهند حسن نیت خود را در عمل نشان دهند.

وی در واکنش به خبرها در مورد ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به ارمنستان نیز با تأکید بر اینکه  هیچ اطلاع مستندی ندارم، گفت: رابطه ایران و ارمنستان روابط قوی است. درباره روابط دوجانبه کشورها با یکدیگر مداخله نمی‌کنیم ولی اساسا به نقش آمریکا در منطقه و حضور نظامی آن در منطقه بدبین هستیم و این به سابقه تاریخی فعالیت‌های بی ثبات ساز دولت آمریکا در کشورهای مختلف منطقه برمی‌گردد. وی درباره محتوای پیام‌های اخیر مبادله شده بین ایران و آمریکا بیان کرد: کانال‌های ارتباطی برای تبادل پیام بین دو کشور به روش‌های مختلف وجود دارد و به مناسبت‌ها و ارتباط با موضوعات مختلف پیام‌هایی از سوی واسطه‌ها رد و بدل می‌شود. در شرایطی که در منطقه داریم تبادل پیام بین دو طرف از طریق واسطه‌ها وجود دارد.

ایران به مذاکراتی که یک طرفش اسرلائیل است وارد نمی شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره عدم حضور ایران در مذاکرات آتش بس در غزه گفت: برنامه‌ای برای حضور در این مذاکرات نداریم. یک طرف مذاکرات رژیم صهیونیستی است و ما در مذاکراتی که این رژیم غاصب حضور داشته باشد حضور نخواهیم یافت.

سند همکاری بلند مدت تهران و مسکو در آستانه امضای نهایی

درباره دعوت به عمل آمده از سوی پوتین از مسعود پزشکیان برای سفر به غازان و وضعیت موافقتنامه جامع بلندمدت همکاری ایران و روسیه اظهارداشت: این موافقتنامه مدت‌های نسبتا طولانی است که بین دو کشور در چارچوب نشست‌های فنی و حقوقی گفت‌وگو و تبادل نظر شده است. پیش نویس‌های آن مورد گفت‌وگو قرار گرفته و در چارچوب اراده سیاسی مشترک برای امضای آن در راستای تقویت مناسبات دوستانه و سازنده دو کشور این سند در آخرین دور مذاکرات حقوقی و فنی دو کشور نهایی شده و به پاراف روسای هیأت‌های مذاکره کننده حقوقی دو کشور رسیده و امضای نهایی این سند یک روند حقوقی دارد.

وی افزود: ما شاهد دعوت آقای پوتین از آقای پزشکیان برای مشارکت در نشست آتی سران بریکس را دریافت کردیم و فرصت برای ملاقات و گفت‌وگوی روسای دو کشور در این نشست و در فرصت های آتی وجود دارد و در چارچوب اراده مشترک دو کشور و با توجه به اینکه سند مورد پاراف قرار گرفته با تکمیل روند اداری و تشریفاتی این سند در فرصت آتی امضا و بعد از تشریفات اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.