۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۳
کد خبر: 1006696

آخرین تصویر از اقتصاد ۱۷ تریلیون دلاری چین حاکی از از دست دادن پویایی کلی و نشانه‌هایی از زوال است زیرا مصرف‌کنندگان و مشاغل بدبین‌تر می‌شوند.

زوال سراغ دومین اقتصاد بزرگ جهان خواهد آمد؟

به گزارش قدس آنلاین ضعف اقتصادی چین تا ۳ ماه سوم ادامه یافت و توجه مجدد به نیاز برای محرک‌های مالی بیشتر را جلب کرد زیرا تقاضای داخلی تحت رکود طولانی‌مدت مسکن کاهش می‌یابد؛ اعتماد ضعیف بر مصرف و سرمایه‌گذاری تاثیر می‌گذارد و هدف رشد سالانه دولت چین را در معرض خطر قرار می‌دهد.

کاهش شگفت‌انگیز سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت به ۳.۶ درصد در هفت ماه اول سال، یکی از بزرگترین دستاوردهای داده‌های منتشر شده بود. در حالی که علیرغم افزایش فصلی در ماه گذشته، مصرف ضعیف باقی ماند. تولید صنعتی با وجود پیشی گرفتن از مصرف، اندکی کاهش یافت.

آخرین تصویر از اقتصاد ۱۷ تریلیون دلاری چین حاکی از از دست دادن پویایی کلی و نشانه‌هایی از زوال است زیرا مصرف‌کنندگان و مشاغل بدبین‌تر می‌شوند. تلاش‌های اخیر دولت از جمله کاهش نرخ بهره برای تحریک مصرف و سرمایه‌گذاری به سختی در حال حرکت است، زیرا اقتصاد شماره دو جهان همچنان به تولید برای رشد متکی است. مخارج سرمایه‌ای شرکت‌های دولتی از ۶.۸ درصد در نیمه اول به ۶.۳ درصد در هفت ماهه اول کاهش یافت، در حالی که مخارج شرکت‌های خصوصی نسبت به سال گذشته رکود داشت.

کارشناسان اظهار کردند که سرمایه‌گذاری در زیرساخت یکی از موتورهای اصلی تقاضای داخلی بوده است که در سال جاری تولید را پشت سر گذاشته است و کاهش پیش‌بینی شده در آنجا یک علامت هشدار دهنده است. این بدان معناست که موتور اقتصاد چین در سمت تقاضا نیز تعدیل می‌شود و قدرت خود را از دست می‌دهد.

دینگ شوانگ، اقتصاددان ارشد چین بزرگ و آسیای شمالی افزود که شتاب اقتصاد کند شد و این موضوع چالش‌های بیشتری را برای هدف دستیابی به رشد حدود پنج درصدی در سال جاری ایجاد کرده است.

اداره ملی آمار چین اعلام کرد که تولید صنعتی در ماه جولای نسبت به سال گذشته ۵.۱ درصد افزایش یافته است که نسبت به افزایش ۵.۳ درصدی ژوئن کاهش یافته است. البته اقتصاد در ماه جولای با کمی بهبود به طور کلی با ثبات بود. نرخ بیکاری به ۵.۲ درصد رسید که احتمالاً منعکس کننده موجی از فارغ‌التحصیلان است که وارد بازار می‌شوند.

سرنا ژو، اقتصاددان ارشد چین عنوان کرد در حالی که فروش خرده‌فروشی در ماه جولای ۲.۷ درصد افزایش یافت، اندکی بهتر از پیش‌بینی‌ها بود. تا زمانی که رکود املاک و مستغلات چین بودجه خانوار را تحت فشار قرار دهد، تسکین بلندمدت برای مصرف‌کننده بعید است. اگرچه دولت بزرگترین بسته نجات خود را برای بخش املاک در ماه می ارائه کرد، اما هنوز نتوانسته به بازار کمک کند تا سریعتر به پایان برسد.

بلومبرگ گزارش کرد که ارقام منتشر شده در اوایل این ماه شواهدی از شروع ضعیف سه ماهه سوم را ارائه کرده است. رشد صادرات چین در ماه جولای به طور غیرمنتظره ای کاهش یافت، در حالی که وام‌های بانکی این کشور برای اولین بار در ۱۹ سال گذشته کاهش یافت. ژائوپنگ زینگ، استراتژیست ارشد چین در گروه بانکی استرالیا و نیوزلند در شانگهای گفت عملکرد اقتصاد شروع ضعیفی برای نیمه دوم داشت و ضعف تقاضا همچنان سرسخت است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.