روز سوم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت به سنجش برنامه‌ها و کارنامه وزرای پیشنهادی جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، راه و شهرسازی و صنعت معدن و تجارت گذشت.

حواشی روز سوم بررسی صلاحیت‌های کابینه پیشنهادی چه بود؟ / «مختار» در صحن علنی!

تریبون صحن علنی مجلس در نوبت صبح دیروز پذیرای نطق موافقان و مخالفان غلامرضا نوری قزلجه وزیرپیشنهادی کشاورزی بود. از گزاره‌های پرتکرار مخالفان قزلجه، پیچ‌وتاب های مسیر واردات و فسادخیز بودن این عرصه و انذار نسبت به تکرار تجربیاتی همچون چای دبش بود. قرلجه نیز در دفاع از خود با اشاره به سوابقش، اعلام کرد همیشه با فساد ستیزی و پاک دستی خدمت کرده است. 
پس از پایان بررسی صلاحیت گزینه وزارت کشاورزی، کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس موافقت خود را با امین حسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری اعلام کرد. آنچه از نطق مخالفان رحیمی در فضای مجازی بیشتر دست به دست شد، می‌توان به سخنرانی یکی از نمایندگان اشاره کرد که در آن به پخش چندباره سریال «مختارنامه» اشاره کرد. سلمان اسحاقی با اشاره به نحوه برخورد مختار با محتکران گفت مسئولان صداوسیما «مختار را برای مسئولان پخش می‌کنند».
قابل پیش بینی بود که گزینه پیشنهادی وزارت دفاع همچون وزارت اطلاعات نیز با اما و اگر خاصی در مسیر تصدی صندلی وزارت روبه‌رو نباشد. کمیسیون امنیت ملی و صنایع مجلس نیز با اکثریت قاطع آرا امیر خلبان نصیرزاده را شایسته احراز وزارت دفاع دانست و به نظر نمی‌رسد نطق مخالفان نیز تأثیر چندانی در روند رأی‌آوری نصیرزاده داشته باشد. 

کارنامه مالواجرد، نقطه اشتراک موافقان و مخالفان
طبیعی بود که صحبت بر سر صلاحیت فرزانه صادق مالواجرد، گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی نیز به‌واسطه مطرح بودن او به عنوان تنها گزینه زن پیشنهادی کابینه، مورد توجه افکار عمومی باشد. موافقان روی تجربه مالواجرد در این وزارتخانه به عنوان یک نقطه قوت دست گذاشته بودند و مخالفان نیز از سویی دیگر کارنامه‌اش را با توجه به نگاه وی به توسعه شهری موفق نمی‌دانستند. مالواجرد در دفاعیه‌اش تأکید کرد متکی بر قوانین بالادستی، برنامه‌های این وزارتخانه را پیش خواهد برد. 
سید محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت نیز از دیگر نمایندگانی بود که دیروز و در نوبت عصر به صلاحیت او برای تکیه زدن به صندلی وزارت پرداخته شد. آنچه از نطق مخالفان در روند بررسی صلاحیت اتابک در فضای مجازی پربازدید شد، اظهارات ایزدخواه نماینده مجلس بود که با بیان اینکه گزینه پیشنهادی به هیچ وجه کارشناس حوزه صنعت نیست، گفت:« نگران این هستم آقای اتابک وزیر پوششی باشد و وزیر اصلی افراد دیگری باشند که ایشان را در دقیقه ۹۰ معرفی کردند».

خبرنگار: فاطمی نژاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.